Jan Sanders

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gerard

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Gerard »

Ze zijn stuk voor stuk steengoed en kunstwerken. Ik mis er één, die ik aan boord van de Neder Linge gezien heb, een hele rake: Laat in de nacht, de ouwe onder bij de gangway op de kaai, met een gezicht op vijf dagen gagestraf, en de mannen die uren te laat teruggekomen zijn en die voor hem staan met schijnheilige gezichten of ze van niks weten.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de ouwe onder bij de gangway op de kaai, met een gezicht op vijf dagen gagestraf
:lol: :lol: :lol:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Roy »

D'r is er nog een, ( die ik ken dan ), die zo kon tekenen.
Dat is ene Aris Eelman, alias Flap. Deze man werd al op vrij jeugdige leeftijd kapitein bij Oldendorff. Hij kwam, als ik het me wel herinnner, bij de Nedlloyd vandaan.
Hij is rond 1997 bij de nieuwbouw van schepen voor Oldendorff in China gedetaceerd.
Oldendorff had ook een eigen huisorgaan en daar tekende hij frequent voor. Z'n stijl week wel wat van Sanders af maar qua karakter kwam vrijwel overeen.
De Kombuizer die beschikt over oude jaargangen van het huisorgaan van Oldendorff is spekkoper in deze..............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Gerrit »

Groetjes Gerrit.
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door CMKLAP »

Goeden dag
Ik heb 3 boeken van Jan Sanders 't Kan verkeren 90 290 06099, Old Sailors Never Die ISBN 90 6577 0372, Loos Alarm ISBN90 209 11742.
Hoe ik aan de 2e kom weet ik niet meer, maar vermoedelijk in Engeland gekocht.
In een van deze boeken staat ook dat Jan Sanders enige ''maritieme'' ervaring was, een oversteek Vlissingen_Breskens.
Die plaat van die doorsnede van dat schip is volgens mij niet van Sanders. Ik heb hem vaak gezien bij mijn buurman en er staat een ander signatuur op.
En je komt hem ook nergens in de boeken tegen.
Groetjes
Kees Klap
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jan Hendrik »

Hallo Louis en anderen,
Aardig dat je over de kalenders van Pieter Schoen begint.
Er zullen niet veel mensen zijn die de historie van Mijnheer Schoen kennen, dus zal ik hierbij wat uitleg geven.
Pieter Schoen werd in het scheepvaart gebeuren "Lily Brand" genoemd en had dus altijd die fantastische kalenders van Jan Sanders.
In /omstreeks 1970 (ik weet niet meer de exacte datum) gingen Pieter Schoen , Vettewinklel (NL) en Varasieau (Frans) een verbintenis aan en noemden ze elkaar vanaf die datum SIGMA.
SIGMA in het Grieks betekent "bundeling" of "samen smelting", vandaar.....

In de 70er jaren en daarna werd SIGMA een geduchte klant van scheepsverf en bereikte ongeveer 10 tot 12 percent van de wereldmarkt. Dat is helaas wat afgeslankt, SIGMA werd overgenomen door Petrofina, daarna Total en daarna bundelde met Kalen Engeland. Sinds vorig jaar is Sigma-Kalen eigendom van PPG Coatings (US en meest bekend van autolakken).
Er is helaas niet veel meer over van ze, want ze konden de konkurrentie met name van International (nu Akzo Nobel-NL) , Hempel (DK) en Jotun (Noorwegen) niet aan.
Dus helaas is het markt aandeel geslonken, maar ze hadden voor kort nog steeds die mooie kalenders.

Akzo Nobel is vandaag de dag de allergrootste verf firma ter wereld, Nederlands dus, zij bezitten niet alleen International (de grootste marine paint supplier - nummer 2 is Hempel, nummer 3 is Jotun), maar ze hebben honderden neven bedrijven , andere verf en chemie concerns, ook zijn ze eigendom van o.a. Sikkens.

Ik dacht dit ff uit te leggen voor degenen die geinteresseert zijn.
Groetjes
Jan
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Bob R.I.P. »

Jan Hendrik schreef:Dus helaas is het markt aandeel geslonken, maar ze hadden voor kort nog steeds die mooie kalenders.
Jan
Hallo Jan,

Even een vraag.
Maakte Sanders dan voor Sigma en het Loodswezen kalenders van het zelfde jaar? Een paar jaar, tot 2000 haalde ik elk jaar een kalender bij het loodswezen in de Hoek.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jan Hendrik »

Hi Bob,
Jan Sanders maakt natuurlijk geen kalenders alleen voor Sigma, maar doet ook ander werk, ik heb ook vele andere tekeningen van hem gezien.
Dat van het Loodswezen weet ik echter niet, ik woon al lang niet meer in NL en ken die kalenders niet.

Wel is het zo dat de Sigma kalenders altijd exclusief voor Sigma gemaakt werden en je merkt dan ook dat het met de scheepvaart te doen heeft en dat er in een hoekje altijd een mannetje in een bus verf aan het roeren is met het Sigma embleem erop.
Groeten,
Jan
louis holleman

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door louis holleman »

Plus altijd een hond(je) ergens in beeld, nog zo'n beeldmerk van hem.
Hij werkte ook in opdracht van verzekeraars, uitgevers, hengelsportartikelenfabrikanten, het VCK, noem maar op.
Jaap van Dorp
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jaap van Dorp »

goede link om Jan Sanders te bekijken is
http://home.planet.nl/~strat026/page2.htm


Plaats reactie