Pagina 1 van 2

Hr Ms Tromp

Geplaatst: 29 sep 2012 10:07
door Jan de Reus
F801 Tromp

Hr. Ms. Tromp was een fregat en de naamgever van de Trompklasse. De Tromp had één zusterschip, de De Ruijter. Deze schepen stonden bij de marine ook bekend als geleide-wapenfregatten (GW-fregat). Het schip is vernoemd naar de 17e eeuwse admiraals Maarten Harpertszoon Tromp en Cornelis Tromp. De Tromp was het achtste schip dat die naam voerde in de Nederlandse marine.

Bouw
De bouw van de Tromp is in 1971 begonnen en duurde ongeveer vier jaar.
Kiellegging: 4 augustus 1971
Te waterlating: 2 juni 1973
In dienst gesteld 3 oktober 1975
De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Technische gegevens
Waterverplaatsing 4300 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 - 306 koppen
Bewapening
• 2 kanons Bofors 120 mm;
• Harpoon SSM;
• NATO Sea Sparrow SAM;
• Standard missile MR-1 SAM;
• Goalkeeper;
• 6 torpedobuizen;
• Lynx helikopter

Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienstgestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.

Prins Willem-Alexander heeft een deel van zijn diensttijd op dit fregat gediend.

Jan

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 29 sep 2012 17:30
door Mart Hoogedoorn
IMG_2110 ex de ruiter admiral grau.JPG
IMG_2110 ex de ruiter admiral grau.JPG (113.51 KiB) 8915 keer bekeken
Niets gaat boven de enige ''De Ruiter'' ,de kruiser vaar nu de Peruaanse marine nog steeds flink mee doet.....Maar hoort dit niet onder ''Marine schepen'' Reusje??

Sorry Jan, als schilderij hoort hij wèl thuis hier,bij je mooie loggers :wink:

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 29 sep 2012 20:12
door Jan de Reus
Beste Mart,

Je zegt 'De Ruiter' maar je bedoelt natuurlijk ' De Ruyter' . Ik heb zelf op 'De Ruyter' gevaren. Niet de kruiser maar het GW-fregat. Dus het gaat me een beetje aan het hart als de naam verkeerd wordt gespeld. :wink:

Verder nog bedankt voor je foto.

Mvg

Jan

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 29 sep 2012 20:50
door Mart Hoogedoorn
Sorry om je gekwetst te hebben en ik bedoel HM De RUYTER (DE KRUISER) alwaar IK op gevaren heb in 1956 toen de marine nog niet beknibbeld werd op schepen gebied dan.
Tja... dat ik na 39jaar buiten nederland verblijvend af en toe een lettertje verkeerd typ, moet je me maar niet kwalijk nemen :roll:

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 29 sep 2012 21:06
door Derk Gotink
Tuurlijk Mart, als je Katje maar goed spelt...........!

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 09 feb 2013 14:00
door Jan de Reus
F806 De Ruyter

De Hr.Ms. De Ruyter is vernoemd naar Admiraal de Ruyter en is het tweede schip in de Trompklasse. De Trompklasse werd gevormd door twee vaartuigen: De Hr.Ms. Tromp F801 en de Hr.Ms. De Ruyter F806. Ze hadden een admiraalscabine en ondersteunende command-and-control facaliteiten. Hierdoor konden ze dienst doen als vlaggenschepen van de Koninklijke Marine. De fregatten hadden kielstabilisatoren en waren uitstekende zeeschepen en wapenplatforms bij de meeste weertypen. De Ruyter was samen met haar zusterschip de Hr.Ms. Tromp een vlaggeschip van de Koninklijke Marine.

Bouw
De Ruyter is gebouwd door de Koninklijke Maatschappij de Schelde. De kiel is op 22 december 1971 gelegd en het schip werd op 9 maart 1974 te water gelaten. De Ruyter is op 3 juni 1976 indienst gesteld. Het schip was toendertijd het dertiende schip in de Koninklijke Marine met de naam De Ruyter. De (Bofors) geschutkoepel op het schip, met twee 120 mm kanons, is afkomstig van de onderzeebootjager Hr. Ms. Gelderland, die in 1974 uit dienst is gesteld. Beide koepels zijn toen verwijderd en voor hergebruik op de fregatten gereviseerd.

Technische gegevens
Waterverplaatsing 4500 ton
Afmetingen 138 x 14,80 m
Machinevermogen 2 Rolls Royce Tyne gasturbines (kruisvaart) 8000 pk
2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) 56.000 pk
Snelheid 30 knopen
Bemanning 270 - 306 koppen
Bewapening
• 2 kanons Bofors 120 mm;
• Harpoon SSM;
• NATO Sea Sparrow SAM;
• Standard missile MR-1 SAM;
• Goalkeeper;
• 6 torpedobuizen;
• Lynx helikopter

Levensloop
Gedurende een kwart eeuw waren de Tromp en de De Ruyter de gezichtsbepalende vlaggenschepen van de Nederlandse marine. Niet in het minst door de opmerkelijke bol van de radarantenne. De Tromp heeft het laatste jaar van zijn diensttijd gefungeerd als testplatform voor de SMART-L radar t.b.v. de fregatten van de De Zeven Provinciënklasse. Daartoe werd de lanceerinrichting voor de Standard missiles verwijderd. Het schip is in 1999 uit de vaart genomen en vervolgens gesloopt. Van het 2 jaar later uitdienstgestelde zusterschip de De Ruyter is zowel de behuizing (bol) van de 3 dimensionale radar alsmede de complete brugsectie bewaard gebleven. Deze zijn te bezichtigen in het Marinemuseum te Den Helder.

Jan

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 22 feb 2013 15:13
door HansR
Hallo Sobats,
Weer een foto die hier eigenlijk niet thuis hoort. maar gezien de reactie van Mart Hoogedoorn waaruit blijkt dat de andere foto van "onze De Ruyter" hem aanspreekt wil ik hem deze "oldie" niet onthouden !!!
Als je nog meer van die oldies wilt, laat maar horen.
Overigens, hierbij het bewijs dat "we" (de Koninklijke Marine) niet alleen maar met mooi weer op zee waren zoals menige koopvaardijer wel eens denkt !!!!

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 22 feb 2013 15:16
door jeroen
Hans,

De opmerking bij die laatste 2 foto's klopt niet. Dat is een M-fregat die daar vaart ipv de ozb-jager Drenthe.

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 22 feb 2013 15:20
door HansR
Verroest, nu ik ze zelf nog eens goed bekijk, je hebt gelijk, ik heb deze gekregen van een maat van me, oud korporaal machinist van de Drenthte, vandaar mijn blunder !!!

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 22 feb 2013 15:38
door Mart Hoogedoorn
Bedankt Hans,voor de prachtige actie foto van de èchte De RUYTER toen.
Foto vermoedelijk ge maakt tijdens stabilisatie proeven in 1956/57 boven ierland waarbij ik aanwezig was,normaal zocht ook de marine dit soort weers omstandigheden niet op...wat een duik en klappen maakte dat schip toen,vooral de duiken, dan zaten mijn klootjes voor mijn keelgat...tenminste zo voelde dat aan.In mijn verdere zeemansloopbaan,dit nooit meer zo erg meegemaakt.(vaartijd 1953/1996 met enige zeer korte pittstops) :lol:

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 24 feb 2013 15:46
door roy
Ik meende dat de Nieuwehaven in 1954 door de "Karel Doorman" geopend was door "de ketting" door te varen...........
Schijnt een ouwe marine traditie te zijn; kettingtjes doorvaren...............
M.a.w., de foto kan geen 1950 zijn................

m.v.g., Roy

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 24 feb 2013 18:50
door Allen
Is dit topic vervuiling :?:

Marinehaven Den Helder
Marinehaven001.jpg
Marinehaven001.jpg (377.11 KiB) 8324 keer bekeken
Marinehaven002.jpg
Marinehaven002.jpg (371.53 KiB) 8324 keer bekeken
Marinehaven003.jpg
Marinehaven003.jpg (161.01 KiB) 8324 keer bekeken
Marinehaven004.jpg
Marinehaven004.jpg (146.57 KiB) 8324 keer bekeken

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 18 mei 2013 20:47
door HansR
Ik weet ook niet meer precies wanneer deze foto is gemaakt en waar ik deze ooit vandaan heb, maar in 1960 was de haven al zoals op de foto, van daar "rond 1950", mischien was "In de 50er jaren" beter geweest???
Ook de voertuigen die te zien zijn zijn uit die tijd.
(Maar het blijft een mooie nostalgiesche foto!!)

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 27 jul 2013 15:45
door Jan de Reus
F831 Van Amstel

De kiellegging van dit fregat vond plaats op 3 mei 1988 en de tewaterlating op 19 mei 1991. In dienststelling was op 27 mei 1993.
De Van Amstel is vernoemd naar commandeur Jan van Amstel en behoort tot de Karel Doorman klasse (Multi purpose fregat). Deze klasse bestond oorspronkelijk uit 8 schepen waarvan er op dit moment nog slechts 2 deel uit maken van de Kon. Marine (F828 Zr. Ms. Van Speijk en F831 Zr. Ms. Van Amstel). De overige schepen zijn de:
F827 Karel Doorman (verkocht naar Belgie)
F829 Willem van der Zaan (verkocht naar Belgie)
F830 Tjerk Hiddes (verkocht naar Chili)
F832 Abraham van Hulst (verkocht naar Chili)
F833 Van Nes (verkocht naar Portugal)
F834 Van Galen (verkocht naar Portugal)

De M-fregatten waren allround inzetbaar met als specialisatie: onderzeebootbestrijding. Daartoe beschikte de schepen o.m. over een towed array sonar waarmee onderzeeboten op grote afstand kunnen worden gedetecteerd.

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 3.300 ton
Grootste lengte: 122 m
Grootste breedte: 14 m
Grootste diepte: 6,2 m
Machinevermogen:
2 x Rolls Royce gSPEY 1A gasturbines 33.800 pk
2 x Stork Werkspoor dieselmotoren 19.580 pk

Max. snelheid: 29 knopen

De bewapening bestaat uit:
8 x Harpoon SSM raketten tegen oppervlaktedoelen
1 x 76 mm kanon Otto Melara
16 x Nato Seasparrow VLS raketten tegen luchtdoelen
2 x 2 torpedobuizen Mk 32
1 x Thales SGE-30 Goalkeeper 30mm snelvuur kanon tegen luchtdoelen
2 x 50 caliber Browning mitrailleur
Mk46 Mod 5 torpedo’s
1 x Lynx helicopter

Sensoren:
Sonar: towed array DSBV-61 Anaconda; deze wordt vervangen door de Low Frequency Active Passive Sonar (LFAPS)
Sonar: Hollandse Signaal PHS-36 boegsonar
Radar: SMART luchtwaarschuwing
Radar: LW08 (lucht- en oppervlaktewaarschuwing)
Radar : STIR (vuurleiding)

Bemanning: 154 koppen

Jan

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 27 sep 2013 16:51
door Jan de Reus
C802 De Zeven Provincien

De kruiser Hr. Ms. De Zeven Provincien werd gebouwd bij de Rotterdams Droogdok Maatschappij (RDM) te Rotterdam.
De kiellegging vond plaats op 19 mei 1939 en de tewaterlating op 22 augustus 1950.
Op 17 december 1953 is de’ De Zeven Provincien’ in dienst gesteld.

De ‘De Zeven Provincien’ was naamgever van de ‘De Zeven Provincien’ klasse welke in totaal uit 2 eenheden heeft bestaan.
De C801 De Ruyter was het andere schip uit deze klasse

Afmetingen:
Standaard waterverplaatsing: 9725 ton, 12250 ton (volgeladen)
Grootste lengte: 187,32 m
Grootste breedte: 17,25 m
Gemiddelde diepgang: 6,80 m

Machinevermogen:
4 Werkspoor-Yarrow boilers en 2 De Schelde Parsons stoomturbines met in totaal een vermogen van 85.000 apk
Max snelheid: 30+ knopen.

De bewapening bestond uit:
8 Bofors kanons van 152/53 mm (4 dubbeltorens)
8 Bofors AA kanons van 57/60 mm (4 dubbeltorens)
8 Bofors AA kanons van 40/70 mm

Na de verbouwing (1962-1964) was de bewapening als volgt:
4 Bofors kanons van 152/53 mm (2 dubbeltorens)
6 Bofors AA kanons van 57/60 mm (3 dubbeltorens)
4 Bofors AA kanons van 40/70 mm
2 dieptebom rekken
1 Mk 10 Mod.1 launcher voor RIM-2E/F Terrier luchtdoel raketten
Hangaar + helicopterdek voor 1 Sea King helicopter


Bemanning: 973 koppen

Op 17 oktober 1975 is de ‘De Zeven Provincien’ uit dienst gesteld en is in 1976 verkocht aan Peru waar zij als C84 BAP Almirante Aguirre in de vaart kwam. In 1999 is Almirante Aguirre uit dienst gesteld.

Jan

Re: Hr Ms Tromp

Geplaatst: 19 okt 2013 14:51
door Jan de Reus
F801 Tromp

Nogmaals een schilderij van de Hr. Ms. Tromp.

Jan