Schetsboekie van Piet Bruijns

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Denis

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Denis »

Ik gebruik inderdaad nooit groen uit de tube, maar meng het meestal ,alleen dat gaat met olie beter dan met Acryl, en die waterkant is inderdaad voornamelijk, omber naturel, een violet van indigo en rood, en een grijs van ultramarijn en omber naturel, en wit.
Ook in de mesdagjes die gebruik ik veel omber nat. en een soort grijsblauw ook gemengd.
Maar de mooiste kleuren krijg je toch met olie verf, wat je mengt dat schilder je, en acryl droogt meestal donkerder op, en dat maakt het lastig de juiste kleur te kiezen.
Al met al een boeiend onderwerp en ik denk dat je hier dus nooit over uit geleerd raakt.
Ik heb wat dat betreft nog wel een paar vragen, maar ik stuur je eerdaags wel een mailtje als je dat goed vindt we kunnen moeilijk het forum gaan vervelen met een schilder cursus.:-)

Gr
Denis

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Roy »

't Is anders machtig interessant om dit allemaal te lezen Denis.
Kijk, ik ben helemaal geen insider op kunstschilderen gebied, maar achter ons huis in het tuintje zit ik ook wel eens met verf en lak te expirimenteren om te kijken wat bepaalde mixages opleveren. Enne, dat gaat met vallen en opstaan. Voor de goede orde; vooral vallen. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Denis

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Denis »

HS 4 acryl op canvas 30x30cm.jpg
HS 4 acryl op canvas 30x30cm.jpg (286.52 KiB) 6638 keer bekeken
Ja Roy en dat vallen en opstaan vooral vallen dat geldt voor ons allemaal, hoe lang je ook schildert , ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand die zich een expert noemt nog 40 jaar nodig heeft om te begrijpen dat er eigenlijk helemaal geen experts bestaan.
Daarnaast ziet iedereen de kleuren anders en of een schilderij goed is of niet heeft voornamelijk met emotie te maken daarmee bedoel ik of de persoon in kwestie het wil hebben. Of het technisch goed geschilderd is is ook maar ten dele objectief.
Als ik voor jou de Smitloyd 8 schilder, en je kijkt ernaar komen er tal van herinneringen naar boven, terwijl iemand die dat niet heeft gewoon een bootje ziet en misschien alleen de zee te groen of te blauw of iets dergelijks ziet.
Voor mij is een schilderij geslaagd als ik er datgene in kan leggen waar de ontvanger blij van wordt.
Een kennis van mij heeft 2 mesdag achtige schilderijtjes van mij in zijn kantoor hangen en wordt daar erg blij van, terwijl mijn vrouw van de zelfde schilderijtjes zegt dat ze het sombere saaie plaatje vindt tikkie oubollig waren haar exacte woorden.
Wat wel goed is om te doen is ervaringen uitwisselen zoals hierboven met Piet, wat hij voorstelt probeer ik uit, werkt het heb ik weer wat geleerd.
Zo dat was een heel verhaal maar zo ongeveer beleef ik het.
Bijgaand nog een mesdagje

Gr
Denis
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Gisteren een leuk speledingetje ontdekt.
Een tekenprogramma (app) van Adobe op de i-pad.

Afbeelding

Dit effect krijg je op papier toch mooi niet voor elkaar.
Dat belooft wat voor de toekomst. Tekenen met je vingers op je I-pad.


Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Weer eens een mooi stukje Oosterschelde bij Bergen op Zoom geschilderd.
Een wandelingetje langs de Kraaijenberg levert altijd mooie plaatjes op. De Oosterschelde is dan wel afgesloten maar dankzij de stichting
Brabants landschap is het gebied hier behouden gebleven en is het prachtig natuurgebied geworden.
In de verte zie je het kerktorentje van Woensdrecht. Die windmolens bij de kreekraksluis heb ik maar weggelaten, zonde van de verf!!

groet
Piet Bruijns
Bijlagen
kraaijenberg w.jpg
kraaijenberg w.jpg (207.14 KiB) 6200 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Piet Bruijns schreef:
Piet Bruijns schreef:Allemaal dank voor de info.
Ben nog in het Antwepse Knotsen boek aan het zoeken geweest naar concrete houtsoort gegevens, maar ben er niet veel wijzer geworden.
Wel staan er prachtige tekeningen in van Henri Seghers.
Ik zal er wel eens een natekenen, een genot om te doen.
Flinke ruige textuur, zoals dat bij vissersschepen hoort.
Groet
Piet
Ik had jullie nog een tekeningetje beloofd in de stijl van Henri Seghers:

Afbeelding

Géén gepiel, ....... maar zo met een stomp zacht potlood weergeven wat je bedoelt.
prachtig toch?

Groet
Piet Bruijns
Ik kwam tot de ontdekking dat hier op het forum nog een digitaal schetsboekske van me lag.
Ik zal er nog eens een krabbeltje inzetten ten faveure van de geweldige Antwerpse tekenaar Henri Seghers
Ik bewonder hem zeer om zijn snelle en treffende tekenstijl.
Wil je zo'n tekenvaardigheid bereiken moet je ,net als cellospelen, keihard studeren en niet tevreden zijn met één behaald resultaat,
maar het nog eens tien keer overdoen.
Niks komt zomaar aanwaaien!
Groet
Piet
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (58.15 KiB) 6008 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Afbeelding
Henri Seghers, Brik met gekaaide fokkera (1891). De ra is gekaaid om vrij te blijven van de mast van een langszij merende otter

Piet, Prachtig werk van die Henri Seghers...
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Ruw geschetst, Dick, maar oog voor ieder detail!
Zelfs de giek van de botter is buitenboord gedraaid om niet in het want van de buurman terecht te komen.
Volgens mij slenderde Seghers de hele dag langs de kaaien met z'n schetsboekske en tekende hij alles wat los en vast zat.
Tegenwoordig is er niet zo veel meer te beleven op de kaai daar.

De uitdrukking "gekaaide" ra's is nieuw voor mij. Weer iets bijgeleerd.
Ik dacht dat het "brassen" heette.
Ik vind het wel een heel karakteristiek zicht, die schuin opgehaalde ra's.

Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Piet Bruijns »

Dit bedoel ik dus :
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (142.51 KiB) 6601 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Bericht door Brazuca »

Piet, die oude termen uit de zeiltijd raken langzamerhand buiten gebruik. Ook de spreekwoorden en gezegdes uit die tijd worden minder vaak gebruikt (helaas). Het brassen is op de wind zetten van de zeilen (en de ra), zodanig dat het zeil voortstuwing geeft.

Ik was aardig gewend aan het west-Vlaams en het Antwerps dialect en woordgebruik als kind zijnde, maar die kennis wordt ook minder nu ik er veel minder vaak kom. Ik luister nog wel eens naar Willem Vermandere om het west-Vlaamse dialect te horen. Ik had jaren lang een Vlaams gesproken stem op mijn Tom Tom, dat klonk veel beter dan het koele Hollands...

Zoals je zegt een ruwe schets van Henri Seghers, maar de belangrijkste details zijn vastgelegd, waar nog veel uit te halen valt. (zoals de gekaaide ra). Wij trokken op de zeilboot vaak de giek (en gaffel) op in de haven, om wat meer bewegingsruimte te hebben.

Ook jouw schets van het zuider terras is heel herkenbaar, zoals veel van je tekeningen en schetsen trouwens.
Ik kwam en kom altijd graag in het Anwerpse en ken de streek bijzonder goed. Ik heb er heel wat kilometers op de fiets afgelegd; Kalmhout, Putte, Berendrecht, Stabroek, Zandvliet.

Enfin, gewoon doorgaan met plaatsen, mij doe je er een groot plezier mee.


Plaats reactie