Schetsboekie van Piet Bruijns
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Binnenvaartschepen die vaak droog moesten vallen, of over ondieptes heen moesten, werden vroeger ook vaak met een houten vlak gebouwd, en dat was ook geen hardhout.....
Iepenhout is véél goedkoper te vervangen. En dat moest toch verschillende keren in haar leven gebeuren, denk ik....
Zowel goedkoper in aanschaf, goedkoper te bewerken, goedkoper in vorm te stoken, en het trekt veel sneller dicht als hardhout.
Dat laatste lijkt me niet onhandig voor een boot die zowat de helft van de tijd droogstaat...
Ik vermoed dat dát de reden was/is....
Iepenhout is véél goedkoper te vervangen. En dat moest toch verschillende keren in haar leven gebeuren, denk ik....
Zowel goedkoper in aanschaf, goedkoper te bewerken, goedkoper in vorm te stoken, en het trekt veel sneller dicht als hardhout.
Dat laatste lijkt me niet onhandig voor een boot die zowat de helft van de tijd droogstaat...
Ik vermoed dat dát de reden was/is....
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Hallo Denis en Jan,
Dank voor de info.
Tja gisteren en vandaag geen best weer.
Vanuit Bergen had je nog wel een oppertje bij NW wind tot aan Gorishoek, maar dan begint het pas. Maar je bent heel in Zierikzee geariveerd.
Dan eigenlijk maar de schildersezel bij zijn kladden gepakt en die mooie stellingmolen geschilderd.
Best de moeite waard en.......een dankbaar onderwerp, ook voor de jongens van de Haagse school destijds. (Willem Maris).
Interessant om te weten Jan, van dat iepenhout. Ik dacht altijd dat een eiken vlak veel duurzamer was.
Hoogaarsen kregen altijd wel een eiken vlak van de oude Duivendijk uit Tholen.
Zo werd het dek over het algemeen van grenen gemaakt.
Ook weer zoiets. Een luxe teak dek was er toen niet bij.
Ik heb nog een boek over de "Antwaarpse knots"', een soort hoogaars van de Westerschelde.
Ik ga toch eens kijken welke houtsoorten ze daar wel gebruikten.
Groet
Piet
Dank voor de info.
Tja gisteren en vandaag geen best weer.
Vanuit Bergen had je nog wel een oppertje bij NW wind tot aan Gorishoek, maar dan begint het pas. Maar je bent heel in Zierikzee geariveerd.
Dan eigenlijk maar de schildersezel bij zijn kladden gepakt en die mooie stellingmolen geschilderd.
Best de moeite waard en.......een dankbaar onderwerp, ook voor de jongens van de Haagse school destijds. (Willem Maris).
Interessant om te weten Jan, van dat iepenhout. Ik dacht altijd dat een eiken vlak veel duurzamer was.
Hoogaarsen kregen altijd wel een eiken vlak van de oude Duivendijk uit Tholen.
Zo werd het dek over het algemeen van grenen gemaakt.
Ook weer zoiets. Een luxe teak dek was er toen niet bij.
Ik heb nog een boek over de "Antwaarpse knots"', een soort hoogaars van de Westerschelde.
Ik ga toch eens kijken welke houtsoorten ze daar wel gebruikten.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Inderdaad Piet tot Goris hoek ging het nog ik had een rif gelegd voor de zekerheid en had het er bijna uitgehaald blij dat ik het niet gedaan had want tegen de tijd dat ik voor wemeldinge zat had ik meer water op het dek gehad dan onder de boot zat, maar goed toch een mooi stukkie gezeild.
Je begrijpt die molen was een foto, maar ik zit hem nu inderdaad aan mijn kaarten tafeltje te schilderen, als hij af is zet ik hem wel op het forum. Morgen terug naar de thuishaven ( Burghsluis, zit er misschien nog wel een schilderijtje van de plompe toren in) weer NW dus dat wordt weer kruisen.
Ik zal morgen hier in Zierikzee in de museumhaven(werf) ook eens vragen of hun het vraagstuk kennen van dat andere bodem hout.
Ze zijn hier een houten boeier aan het opknappen.
Gr
Denis
Je begrijpt die molen was een foto, maar ik zit hem nu inderdaad aan mijn kaarten tafeltje te schilderen, als hij af is zet ik hem wel op het forum. Morgen terug naar de thuishaven ( Burghsluis, zit er misschien nog wel een schilderijtje van de plompe toren in) weer NW dus dat wordt weer kruisen.
Ik zal morgen hier in Zierikzee in de museumhaven(werf) ook eens vragen of hun het vraagstuk kennen van dat andere bodem hout.
Ze zijn hier een houten boeier aan het opknappen.
Gr
Denis
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
De vooruitzichten voor morgen zijn een stuk beter Denis.
Het museum daar ken ik wel, met die mooie Bolnes diesel. Een soort demo model.
Wellicht weten die gasten daar best wel het een en ander over diverse houtsoorten.
Maar pas op, ze kunnen je daar aardig aan de praat houden hoor.
Groet en een goede vaart
Piet
Het museum daar ken ik wel, met die mooie Bolnes diesel. Een soort demo model.
Wellicht weten die gasten daar best wel het een en ander over diverse houtsoorten.
Maar pas op, ze kunnen je daar aardig aan de praat houden hoor.
Groet en een goede vaart
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
ja dat weet ik ,ik heb twee schilderijen voor ze gemaakt de boeier die ik laatst op het forum heb gezet en de onderstaand, deze hangt in de kantine de boeier in het restaurant ernaast.
- Bijlagen
-
- Zeeuwse Hoogaars nageschilderd 60x50cm.Coll.Museumhaven Zierikzee.JPG (37.16 KiB) 1797 keer bekeken
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
ja dat weet ik ,ik heb twee schilderijen voor ze gemaakt de boeier die ik laatst op het forum heb gezet en de onderstaand, deze hangt in de kantine de boeier in het restaurant ernaast.
- dick/brazil
- Berichten: 1943
- Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
- Locatie: São Paulo
- Contacteer:
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Piet,
Iepenhout wordt/werd vaker gebruikt voor het onderwaterschip, zoals de kiel. De spanten en langshouten zoals de zaathoutbalk werden/worden van harder hout gemaakt zoals eiken.
Iepenhout blijft goed onder water, is goed te vormen, trekt goed dicht en is splintervrij, wat handig is bij het omhoog trekken van de schuit het strand op.
Iepenhout wordt/werd vaker gebruikt voor het onderwaterschip, zoals de kiel. De spanten en langshouten zoals de zaathoutbalk werden/worden van harder hout gemaakt zoals eiken.
Iepenhout blijft goed onder water, is goed te vormen, trekt goed dicht en is splintervrij, wat handig is bij het omhoog trekken van de schuit het strand op.
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Allemaal dank voor de info.
Ben nog in het Antwepse Knotsen boek aan het zoeken geweest naar concrete houtsoort gegevens, maar ben er niet veel wijzer geworden.
Wel staan er prachtige tekeningen in van Henri Seghers.
Ik zal er wel eens een natekenen, een genot om te doen.
Flinke ruige textuur, zoals dat bij vissersschepen hoort.
Groet
Piet
Ben nog in het Antwepse Knotsen boek aan het zoeken geweest naar concrete houtsoort gegevens, maar ben er niet veel wijzer geworden.
Wel staan er prachtige tekeningen in van Henri Seghers.
Ik zal er wel eens een natekenen, een genot om te doen.
Flinke ruige textuur, zoals dat bij vissersschepen hoort.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Piet,
Ben vandaag op de museumwerf geweest en inderdaad voor ik het wist was er een uur voorbij, ik heb het daar na gevraagd en volgens een scheeps timmerman die ook houten schepen restaureert, is iepenhout goedkoper dan eiken maar wel goed bestand tegen zeewater, de delen bovenwater werden niet van iepen gemaakt omdat dat hout niet zo haaks gebogen kan worden als eiken, en aangezien de bommen bijna rechthoekig waren ging dat niet met iepen??, ik vind het persoonlijk niet helemaal logisch maar dat is mij verteld.
Ik heb tevens nog wat fotos gemaakt van die een cilinder Smit Bolnes ( proef) motor, als daar liefhebbers voor zijn hoor ik dat wel.
Gr
Denis
Ben vandaag op de museumwerf geweest en inderdaad voor ik het wist was er een uur voorbij, ik heb het daar na gevraagd en volgens een scheeps timmerman die ook houten schepen restaureert, is iepenhout goedkoper dan eiken maar wel goed bestand tegen zeewater, de delen bovenwater werden niet van iepen gemaakt omdat dat hout niet zo haaks gebogen kan worden als eiken, en aangezien de bommen bijna rechthoekig waren ging dat niet met iepen??, ik vind het persoonlijk niet helemaal logisch maar dat is mij verteld.
Ik heb tevens nog wat fotos gemaakt van die een cilinder Smit Bolnes ( proef) motor, als daar liefhebbers voor zijn hoor ik dat wel.
Gr
Denis
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Van mij mag die proefmotor wel gechowed worden Denis !.
Altijd interessant......
m.v.g., Roy
Altijd interessant......
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Roy,
het is wel off topic maar hier zijn ze dan
het is wel off topic maar hier zijn ze dan
- Bijlagen
-
- IMG_1143.JPG (238.07 KiB) 1709 keer bekeken
-
- IMG_1144.JPG (294.34 KiB) 1709 keer bekeken
-
- IMG_1145.JPG (320.21 KiB) 1709 keer bekeken
-
- IMG_1146.JPG (289.35 KiB) 1709 keer bekeken
-
- IMG_1147.JPG (330.23 KiB) 1709 keer bekeken
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Ik had jullie nog een tekeningetje beloofd in de stijl van Henri Seghers:Piet Bruijns schreef:Allemaal dank voor de info.
Ben nog in het Antwepse Knotsen boek aan het zoeken geweest naar concrete houtsoort gegevens, maar ben er niet veel wijzer geworden.
Wel staan er prachtige tekeningen in van Henri Seghers.
Ik zal er wel eens een natekenen, een genot om te doen.
Flinke ruige textuur, zoals dat bij vissersschepen hoort.
Groet
Piet

Géén gepiel, ....... maar zo met een stomp zacht potlood weergeven wat je bedoelt.
prachtig toch?
Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Mooi Piet maak er daar nog maar een paar van, inderdaad mooi en vlot geschetst, het is vaak de kunst van het weglaten, ik vind dat altijd moeilijk.
Nog even over dat hout, ik las laatst in een boek over houten loggers dat er door een werf ( begin 1900) een grote partij iepen werd besteld, er stond helaas niet bij voor welke delen van het schip het werd gebruikt.
Heb trouwens dat schilderijtje van die molen in Zierikzee, op Havens van Zeeland gezet.
Gr
Denis
Nog even over dat hout, ik las laatst in een boek over houten loggers dat er door een werf ( begin 1900) een grote partij iepen werd besteld, er stond helaas niet bij voor welke delen van het schip het werd gebruikt.
Heb trouwens dat schilderijtje van die molen in Zierikzee, op Havens van Zeeland gezet.
Gr
Denis
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Mooi plaatje Van de molen van Zierikzee, Denis.
Alleen, als ik een aanwijzinkje mag geven:
Het rood van de daken van de huisjes op de voorgrond komt wel erg fel over. Beter is om vermiljoenrood wat af te zwakken met z'n complementaire kleur: groen.
Mooi groen is te maken uit een mengsel van cadmium geel en ultramarijn. Daarna een klein tipje aan het rood toevoegen en om het nog natuurlijker te maken een toefje gebrande omber erbij in de buurt van de schoorstenen en de dakrand.
Dan komt het veel natuurlijker over.
Probeer het maar eens, je zult versteld staan!
Groet
Piet
Alleen, als ik een aanwijzinkje mag geven:
Het rood van de daken van de huisjes op de voorgrond komt wel erg fel over. Beter is om vermiljoenrood wat af te zwakken met z'n complementaire kleur: groen.
Mooi groen is te maken uit een mengsel van cadmium geel en ultramarijn. Daarna een klein tipje aan het rood toevoegen en om het nog natuurlijker te maken een toefje gebrande omber erbij in de buurt van de schoorstenen en de dakrand.
Dan komt het veel natuurlijker over.
Probeer het maar eens, je zult versteld staan!
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Ok Piet ga ik proberen, landschapjes schilderen is zo wie zo niet mijn sterkste punt, en ik kan wat dat betreft alle hulp gebruiken, met name de groenen vind ik altijd moeilijk, het dak was al een mengkleur maar het is inderdaad iets te fel.
Maar ik moet het eens een keer leren, ik heb nog wat plaatjes van de poort van Zierikzee zal daar maar eens mee verder gaan.
Gr
Denis
Maar ik moet het eens een keer leren, ik heb nog wat plaatjes van de poort van Zierikzee zal daar maar eens mee verder gaan.
Gr
Denis
- Piet Bruijns
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Schetsboekie van Piet Bruijns
Nooit groen uit een tube gebruiken Denis.
Al die groenen zijn bedacht door een zekere heer Talens. Commercieel dus.
Uitzondering is sapgroen met citroen geel en een toefje titaanwit, voor de lichtere tinten.
Ook met veridiaan zijn wel leuke effecten te bereiken. Probeer maar eens veridiaan met oker.
Voor landschapjes in de Haagse School sfeer is het ook aan te raden om alle kleuren wat af te zwakken met rauwe omber. Voor een lekker triest najaarssfeertje, zoals aan de waterkant bij jouw schilderijtje van de molen van Zierikzee.
Groet
Piet
Al die groenen zijn bedacht door een zekere heer Talens. Commercieel dus.
Uitzondering is sapgroen met citroen geel en een toefje titaanwit, voor de lichtere tinten.
Ook met veridiaan zijn wel leuke effecten te bereiken. Probeer maar eens veridiaan met oker.
Voor landschapjes in de Haagse School sfeer is het ook aan te raden om alle kleuren wat af te zwakken met rauwe omber. Voor een lekker triest najaarssfeertje, zoals aan de waterkant bij jouw schilderijtje van de molen van Zierikzee.
Groet
Piet
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX