Pagina 18 van 25

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 18:48
door jdbvos
Binnenvaartschepen die vaak droog moesten vallen, of over ondieptes heen moesten, werden vroeger ook vaak met een houten vlak gebouwd, en dat was ook geen hardhout.....
Iepenhout is véél goedkoper te vervangen. En dat moest toch verschillende keren in haar leven gebeuren, denk ik....
Zowel goedkoper in aanschaf, goedkoper te bewerken, goedkoper in vorm te stoken, en het trekt veel sneller dicht als hardhout.
Dat laatste lijkt me niet onhandig voor een boot die zowat de helft van de tijd droogstaat...
Ik vermoed dat dát de reden was/is....

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 22:02
door Piet Bruijns
Hallo Denis en Jan,
Dank voor de info.
Tja gisteren en vandaag geen best weer.
Vanuit Bergen had je nog wel een oppertje bij NW wind tot aan Gorishoek, maar dan begint het pas. Maar je bent heel in Zierikzee geariveerd.
Dan eigenlijk maar de schildersezel bij zijn kladden gepakt en die mooie stellingmolen geschilderd.
Best de moeite waard en.......een dankbaar onderwerp, ook voor de jongens van de Haagse school destijds. (Willem Maris).

Interessant om te weten Jan, van dat iepenhout. Ik dacht altijd dat een eiken vlak veel duurzamer was.
Hoogaarsen kregen altijd wel een eiken vlak van de oude Duivendijk uit Tholen.
Zo werd het dek over het algemeen van grenen gemaakt.
Ook weer zoiets. Een luxe teak dek was er toen niet bij.
Ik heb nog een boek over de "Antwaarpse knots"', een soort hoogaars van de Westerschelde.
Ik ga toch eens kijken welke houtsoorten ze daar wel gebruikten.

Groet
Piet

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 22:16
door Denis
Inderdaad Piet tot Goris hoek ging het nog ik had een rif gelegd voor de zekerheid en had het er bijna uitgehaald blij dat ik het niet gedaan had want tegen de tijd dat ik voor wemeldinge zat had ik meer water op het dek gehad dan onder de boot zat, maar goed toch een mooi stukkie gezeild.
Je begrijpt die molen was een foto, maar ik zit hem nu inderdaad aan mijn kaarten tafeltje te schilderen, als hij af is zet ik hem wel op het forum. Morgen terug naar de thuishaven ( Burghsluis, zit er misschien nog wel een schilderijtje van de plompe toren in) weer NW dus dat wordt weer kruisen.
Ik zal morgen hier in Zierikzee in de museumhaven(werf) ook eens vragen of hun het vraagstuk kennen van dat andere bodem hout.
Ze zijn hier een houten boeier aan het opknappen.

Gr
Denis

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 22:32
door Piet Bruijns
De vooruitzichten voor morgen zijn een stuk beter Denis.
Het museum daar ken ik wel, met die mooie Bolnes diesel. Een soort demo model.
Wellicht weten die gasten daar best wel het een en ander over diverse houtsoorten.
Maar pas op, ze kunnen je daar aardig aan de praat houden hoor.
Groet en een goede vaart
Piet

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 22:39
door Denis
ja dat weet ik ,ik heb twee schilderijen voor ze gemaakt de boeier die ik laatst op het forum heb gezet en de onderstaand, deze hangt in de kantine de boeier in het restaurant ernaast.

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 11 sep 2013 22:39
door Denis
ja dat weet ik ,ik heb twee schilderijen voor ze gemaakt de boeier die ik laatst op het forum heb gezet en de onderstaand, deze hangt in de kantine de boeier in het restaurant ernaast.

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 12 sep 2013 00:40
door Brazuca
Piet,
Iepenhout wordt/werd vaker gebruikt voor het onderwaterschip, zoals de kiel. De spanten en langshouten zoals de zaathoutbalk werden/worden van harder hout gemaakt zoals eiken.
Iepenhout blijft goed onder water, is goed te vormen, trekt goed dicht en is splintervrij, wat handig is bij het omhoog trekken van de schuit het strand op.

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 12 sep 2013 20:35
door Piet Bruijns
Allemaal dank voor de info.
Ben nog in het Antwepse Knotsen boek aan het zoeken geweest naar concrete houtsoort gegevens, maar ben er niet veel wijzer geworden.
Wel staan er prachtige tekeningen in van Henri Seghers.
Ik zal er wel eens een natekenen, een genot om te doen.
Flinke ruige textuur, zoals dat bij vissersschepen hoort.
Groet
Piet

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 12 sep 2013 21:39
door Denis
Piet,

Ben vandaag op de museumwerf geweest en inderdaad voor ik het wist was er een uur voorbij, ik heb het daar na gevraagd en volgens een scheeps timmerman die ook houten schepen restaureert, is iepenhout goedkoper dan eiken maar wel goed bestand tegen zeewater, de delen bovenwater werden niet van iepen gemaakt omdat dat hout niet zo haaks gebogen kan worden als eiken, en aangezien de bommen bijna rechthoekig waren ging dat niet met iepen??, ik vind het persoonlijk niet helemaal logisch maar dat is mij verteld.
Ik heb tevens nog wat fotos gemaakt van die een cilinder Smit Bolnes ( proef) motor, als daar liefhebbers voor zijn hoor ik dat wel.

Gr
Denis

Re: Schetsboekie van Piet Bruijns

Geplaatst: 14 sep 2013 23:59
door Roy
Van mij mag die proefmotor wel gechowed worden Denis !.
Altijd interessant......

m.v.g., Roy