Sleepboten
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Sleepboten
Zwarte Zee
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
- Bijlagen
-
- Zwarte Zee (40x40cm)
- Zwarte-Zee_800x600.jpg (498.06 KiB) 16052 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Sleepboten
Hallo Jan et al,Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Mariner heeft gelijk, dit is de 4e Zwarte Zee. Betreffende haar vertrek op 6 Mei 1963 voor haar eerste sleepreis, dat is korrekt...ze voer naar Grangemouth om de Britse tanker " British Peer" naar de sloop te brengen in Valencia Spanje.
Maar wat ik wilde vermelden voor de liefhebbers is het feit dat ze voooor haar eerste sleepreis reeds op 23 April vertrok voor enkele vlagvertoon reizen, eerst naar Hamburg, een week later naar Oslo en door naar Londen, ze was op 2 Mei weer terug in Schiedam.
Gegevens uit : " De Vier Zwarte Zee-en" van C. de Haas en D.Pilkes. blz. 278.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Sleepboten
Hallo Hary e.a.
Dank voor je bijdrage en aanvulling, maar de door Jan geschilderde sleepboot is echt de "Witte Zee" uit 1966. Hier op proefvaart onder commando van kapitein Dirk Strijbos.
Groets,
Mariner
Dank voor je bijdrage en aanvulling, maar de door Jan geschilderde sleepboot is echt de "Witte Zee" uit 1966. Hier op proefvaart onder commando van kapitein Dirk Strijbos.
Groets,
Mariner
Re: Sleepboten
HIER kwam de vraag Witte of Zwarte Zee ook al ter sprake.
Toen kwam onderstaand er uit.
Toen kwam onderstaand er uit.
Leroy schreef:Dat is correct Mariner. Het IS de "Witte Zee". Herkenbaar aan de hydraulische kraan die helemaal achteraan het sloependek staat.
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Willem Barendsz
De sleepboot Willem Barendsz is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf L. Smit & Zn. te Kinderdijk voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het derde schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.
Het schip is op 22 maart 1963 te water gelaten. Op 27 juli 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 659 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 50,33 m
Lengte over alles: 52,69 m
Breedte: 10,03 m
Diepgang: 4,52 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 6 Cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 5375 ipk
Trekkracht: 42 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PIQG
Op 9 mei 1981 is de Willem Barendsz verkocht aan de Malayan Towage & Salvage Corporation te Manilla. Het schip wordt herdoopt in Ranger I en komt onder Panamese vlag te varen.
In 1988 is de Ranger I verkocht voor de sloop.
Jan
De sleepboot Willem Barendsz is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf L. Smit & Zn. te Kinderdijk voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het derde schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.
Het schip is op 22 maart 1963 te water gelaten. Op 27 juli 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 659 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 50,33 m
Lengte over alles: 52,69 m
Breedte: 10,03 m
Diepgang: 4,52 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 6 Cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 5375 ipk
Trekkracht: 42 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PIQG
Op 9 mei 1981 is de Willem Barendsz verkocht aan de Malayan Towage & Salvage Corporation te Manilla. Het schip wordt herdoopt in Ranger I en komt onder Panamese vlag te varen.
In 1988 is de Ranger I verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- Willem Barendsz (50x40 cm)
- Willem-Barendsz_800x600.jpg (326.01 KiB) 15795 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Sleepboten
Het schilderij van de Zwarte Zee kan wel degelijk de Zwarte Zee zijn
De uitleg dat het de Witte Zee moet zijn is niet helemaal juist
Ook de Zwarte Zee had reeds bij de oplevering een kraan
Aad
De uitleg dat het de Witte Zee moet zijn is niet helemaal juist
Ook de Zwarte Zee had reeds bij de oplevering een kraan
Aad
Re: Sleepboten
Hallo Aad,
Vergelijk het schilderij even met de foto die ik daaronder geplakt heb. De overeenkomst is meer dan treffend. Eigenlijk dus gewoon twee druppels water.
En geloof me, ik ken mijn klassiekers als het op Smit slepers aankomt. Op een ander topic zijn uitgebreid de verschillen tussen die "Zwarte" en die "Witte" behandeld. Het lijdt dus geen enkele twijfel dat het schip dat op het schilderij afgebeeld is, de "Witte Zee" is. Foto gemaakt tijdens de proeftocht in 1966 met de werfvlag hoog in top.
Maar ja, ook de schilder blijft op z'n eigen site volhouden dat het die "Zwarte" is. Is geheel zijn zaak en ik hoop dat hij z'n opdrachtgever daar ook van weet te overtuigen. Hier wil ik het eigenlijk verder maar bij laten.
Groets & Beterschap gewenst,
Mariner
Vergelijk het schilderij even met de foto die ik daaronder geplakt heb. De overeenkomst is meer dan treffend. Eigenlijk dus gewoon twee druppels water.
En geloof me, ik ken mijn klassiekers als het op Smit slepers aankomt. Op een ander topic zijn uitgebreid de verschillen tussen die "Zwarte" en die "Witte" behandeld. Het lijdt dus geen enkele twijfel dat het schip dat op het schilderij afgebeeld is, de "Witte Zee" is. Foto gemaakt tijdens de proeftocht in 1966 met de werfvlag hoog in top.
Maar ja, ook de schilder blijft op z'n eigen site volhouden dat het die "Zwarte" is. Is geheel zijn zaak en ik hoop dat hij z'n opdrachtgever daar ook van weet te overtuigen. Hier wil ik het eigenlijk verder maar bij laten.
Groets & Beterschap gewenst,
Mariner