Sleepboten

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus » 03 feb 2018 11:23

Smit Rotterdam

De sleepboot Smit Rotterdam is in 1974 onder bouwnr. 610 gebouwd bij B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co te Hardinxveld-Giessendam voor rekening van Smit Internationale. Zusterschip was de Smit London

De Smit Rotterdam is op 6 december 1974 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Koningin Juliana uitgevoerd. Medio april 1975 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.

Inhoud: 2708 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 74,83 m
Breedte: 15,68 m
Diepgang: 7,60 m

Het schip beschikte over twee Stork Werkspoor dieselmotoren type 9TM410 4 tew 9 cil. met een vermogen van 2 x 6750 apk; 2 verstelbare 4 bladige schroeven. Totaal geïnstalleerd vermogen 22.000 IHP
Trekkracht: 167 ton paaltrek
Max. snelheid: 16 knopen

Roepletters: PHPO

Geschiedenis:
1986 Overgang naar Smit Tak International Ltd te Nassau
1991 Overgang naar SmitWijs Towage C.V.
1998 omgedoopt in Smitwijs Rotterdam
2007 Overgang naar Wijsmuller Holding & Smit Singapore Ltd
2007 Overgang naar Svitzer Ocean Towage BV te Singapore en naam wordt Rotterdam
2013 Overgegaan naar Rosella Maritieme Co te Panama en omgedoopt in Global Destiny
2014 Gesloopt te India.

Jan
Bijlagen
Smit-Rotterdam_150kB.jpg
Smit-Rotterdam_150kB.jpg (72.5 KiB) 246 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door Jan de Reus » 10 feb 2018 14:13

Oceanic

De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.

De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.

Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m

Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.

Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen

Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht

Jan
Bijlagen
Oceanic2_150kB.jpg
Oceanic2_150kB.jpg (131.55 KiB) 159 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5919
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos » 10 feb 2018 15:16

Tsjonge, Jan !
Die is prachtig !
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie