Sleepboten
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Sleepboten
Zwarte Zee
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
- Bijlagen
-
- Zwarte Zee (40x40cm)
- Zwarte-Zee_800x600.jpg (498.06 KiB) 6117 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11051
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Sleepboten
Hallo Jan et al,Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Mariner heeft gelijk, dit is de 4e Zwarte Zee. Betreffende haar vertrek op 6 Mei 1963 voor haar eerste sleepreis, dat is korrekt...ze voer naar Grangemouth om de Britse tanker " British Peer" naar de sloop te brengen in Valencia Spanje.
Maar wat ik wilde vermelden voor de liefhebbers is het feit dat ze voooor haar eerste sleepreis reeds op 23 April vertrok voor enkele vlagvertoon reizen, eerst naar Hamburg, een week later naar Oslo en door naar Londen, ze was op 2 Mei weer terug in Schiedam.
Gegevens uit : " De Vier Zwarte Zee-en" van C. de Haas en D.Pilkes. blz. 278.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Sleepboten
Hallo Hary e.a.
Dank voor je bijdrage en aanvulling, maar de door Jan geschilderde sleepboot is echt de "Witte Zee" uit 1966. Hier op proefvaart onder commando van kapitein Dirk Strijbos.
Groets,
Mariner
Dank voor je bijdrage en aanvulling, maar de door Jan geschilderde sleepboot is echt de "Witte Zee" uit 1966. Hier op proefvaart onder commando van kapitein Dirk Strijbos.
Groets,
Mariner
Re: Sleepboten
HIER kwam de vraag Witte of Zwarte Zee ook al ter sprake. 
Toen kwam onderstaand er uit.

Toen kwam onderstaand er uit.

Leroy schreef:Dat is correct Mariner. Het IS de "Witte Zee". Herkenbaar aan de hydraulische kraan die helemaal achteraan het sloependek staat.
Re: Sleepboten
De Witte Zee.
Bron: Nautiek.
Bron: Nautiek.
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Willem Barendsz
De sleepboot Willem Barendsz is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf L. Smit & Zn. te Kinderdijk voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het derde schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.
Het schip is op 22 maart 1963 te water gelaten. Op 27 juli 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 659 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 50,33 m
Lengte over alles: 52,69 m
Breedte: 10,03 m
Diepgang: 4,52 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 6 Cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 5375 ipk
Trekkracht: 42 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PIQG
Op 9 mei 1981 is de Willem Barendsz verkocht aan de Malayan Towage & Salvage Corporation te Manilla. Het schip wordt herdoopt in Ranger I en komt onder Panamese vlag te varen.
In 1988 is de Ranger I verkocht voor de sloop.
Jan
De sleepboot Willem Barendsz is onder bouwnr. 950 gebouwd bij de werf L. Smit & Zn. te Kinderdijk voor rekening van Bureau Wijsmuller. Het was het derde schip van Bureau Wijsmuller met deze naam.
Het schip is op 22 maart 1963 te water gelaten. Op 27 juli 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 659 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 50,33 m
Lengte over alles: 52,69 m
Breedte: 10,03 m
Diepgang: 4,52 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 6 Cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 5375 ipk
Trekkracht: 42 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PIQG
Op 9 mei 1981 is de Willem Barendsz verkocht aan de Malayan Towage & Salvage Corporation te Manilla. Het schip wordt herdoopt in Ranger I en komt onder Panamese vlag te varen.
In 1988 is de Ranger I verkocht voor de sloop.
Jan
- Bijlagen
-
- Willem Barendsz (50x40 cm)
- Willem-Barendsz_800x600.jpg (326.01 KiB) 5862 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Sleepboten
Het schilderij van de Zwarte Zee kan wel degelijk de Zwarte Zee zijn
De uitleg dat het de Witte Zee moet zijn is niet helemaal juist
Ook de Zwarte Zee had reeds bij de oplevering een kraan
Aad
De uitleg dat het de Witte Zee moet zijn is niet helemaal juist
Ook de Zwarte Zee had reeds bij de oplevering een kraan
Aad
Re: Sleepboten
Hallo Aad,
Vergelijk het schilderij even met de foto die ik daaronder geplakt heb. De overeenkomst is meer dan treffend. Eigenlijk dus gewoon twee druppels water.
En geloof me, ik ken mijn klassiekers als het op Smit slepers aankomt. Op een ander topic zijn uitgebreid de verschillen tussen die "Zwarte" en die "Witte" behandeld. Het lijdt dus geen enkele twijfel dat het schip dat op het schilderij afgebeeld is, de "Witte Zee" is. Foto gemaakt tijdens de proeftocht in 1966 met de werfvlag hoog in top.
Maar ja, ook de schilder blijft op z'n eigen site volhouden dat het die "Zwarte" is. Is geheel zijn zaak en ik hoop dat hij z'n opdrachtgever daar ook van weet te overtuigen. Hier wil ik het eigenlijk verder maar bij laten.
Groets & Beterschap gewenst,
Mariner
Vergelijk het schilderij even met de foto die ik daaronder geplakt heb. De overeenkomst is meer dan treffend. Eigenlijk dus gewoon twee druppels water.

En geloof me, ik ken mijn klassiekers als het op Smit slepers aankomt. Op een ander topic zijn uitgebreid de verschillen tussen die "Zwarte" en die "Witte" behandeld. Het lijdt dus geen enkele twijfel dat het schip dat op het schilderij afgebeeld is, de "Witte Zee" is. Foto gemaakt tijdens de proeftocht in 1966 met de werfvlag hoog in top.
Maar ja, ook de schilder blijft op z'n eigen site volhouden dat het die "Zwarte" is. Is geheel zijn zaak en ik hoop dat hij z'n opdrachtgever daar ook van weet te overtuigen. Hier wil ik het eigenlijk verder maar bij laten.
Groets & Beterschap gewenst,
Mariner
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Gelderland
De sleepboot Gelderland is onder bouwnr. 131 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller.
Het schip is op 31 mei april 1963 te water gelaten. Op 30 november 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 598 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,21 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Holte: 4,75 m
Diepgang: 4,30 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PEHC
Na vele jaren trouwe dienst te hebben gedaan loopt het uiteindelijk slecht met de Gelderland af. Op 2 maart 1976 wordt de Gelderland op weg naar San Juan – Porto Rico overvallen door een tropische regenbui. Vanwege een defecte radar is het schip genoodzaakt om langzaam te varen en wordt door een sterke onderstroom op de rotsen gezet op 2 mijl van de haveningang van San Juan. Hierbij loopt de Gelderland zoveel schade op dat het schip ‘total loss’ wordt verklaard en uiteindelijk ter plekke is gesloopt.
Jan
De sleepboot Gelderland is onder bouwnr. 131 gebouwd bij de werf Kramer & Booy te Kootstertille voor rekening van Bureau Wijsmuller.
Het schip is op 31 mei april 1963 te water gelaten. Op 30 november 1963 vond de overdracht plaats.
Inhoud: 598 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 46,21 m
Lengte over alles: 48,38 m
Breedte: 10,08 m
Holte: 4,75 m
Diepgang: 4,30 m
Het schip beschikte over twee 2-tact enkelwerkende 4 cilinder Werkspoor dieselmotoren. Totaal vermogen was 2950 ipk
Trekkracht: 32 ton
Max. snelheid: 15 knopen
Roepletters: PEHC
Na vele jaren trouwe dienst te hebben gedaan loopt het uiteindelijk slecht met de Gelderland af. Op 2 maart 1976 wordt de Gelderland op weg naar San Juan – Porto Rico overvallen door een tropische regenbui. Vanwege een defecte radar is het schip genoodzaakt om langzaam te varen en wordt door een sterke onderstroom op de rotsen gezet op 2 mijl van de haveningang van San Juan. Hierbij loopt de Gelderland zoveel schade op dat het schip ‘total loss’ wordt verklaard en uiteindelijk ter plekke is gesloopt.
Jan
- Bijlagen
-
- Sleepboot Gelderland van Bureau Wijsmuller (40x30 cm)
- Wijsmuller.jpg (332.65 KiB) 5688 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jan de Reus op 06 okt 2013 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Arctic
De sleepboot Arctic is in 1969 onder bouwnr 345 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. Zusterschip is de Oceanic welke in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Arctic kwam 30 december 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd in Bremerhaven
1993 Verkocht aan Magenta Investmentm Dublin als Arctic Research , thuishaven Nassau
1994 Verkocht aan Conpress Investments Ireland en omgebouwd als luxe jacht Arctic P.
Jan
De sleepboot Arctic is in 1969 onder bouwnr 345 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. Zusterschip is de Oceanic welke in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Arctic kwam 30 december 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd in Bremerhaven
1993 Verkocht aan Magenta Investmentm Dublin als Arctic Research , thuishaven Nassau
1994 Verkocht aan Conpress Investments Ireland en omgebouwd als luxe jacht Arctic P.
Jan
- Bijlagen
-
- Arctic (40x30cm)
- Arctic_150kB.jpg (145.94 KiB) 3684 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Arctic
Nogmaals de Arctic.
Jan
Nogmaals de Arctic.
Jan
- Bijlagen
-
- Arctic (60x50cm)
- Arctic2_150kB.jpg (148.7 KiB) 3383 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Atlantic
De sleepboot Atlantic is in 1975 onder bouwnr 2254 gebouwd bij de werf F. Schichau-Unterweser GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland.
De Atlantic kwam 28 maart 1975 in de vaart.
Inhoud: 1597 bruto ton
Lengte over alles: 77,54 m
Breedte: 13,22 m
Diepgang: 5,10 m
Het schip beschikte over twee dieselmotoren type 4 TEW 12 cylinder K.H.D. met een vermogen van 8.800 bhp. Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven.
Trekkracht: 135 ton paaltrek
Max. snelheid: 18,2 knopen
Geschiedenis
1975 in dienst bij Bugsier Hamburg
1977 Motorvermogen opgevoerd tot 13.900 pk
1995 Verkocht aan Bilinder Marine uit Cyprus en herdoopt in Khozam; omgebouwd als begeleidingsschip
1999 door de Griekse Marine gecharterd
? Omgebouwd tot jacht voor King Fahd bin Abdul Aziz al Saud te Jeddah
Jan
De sleepboot Atlantic is in 1975 onder bouwnr 2254 gebouwd bij de werf F. Schichau-Unterweser GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland.
De Atlantic kwam 28 maart 1975 in de vaart.
Inhoud: 1597 bruto ton
Lengte over alles: 77,54 m
Breedte: 13,22 m
Diepgang: 5,10 m
Het schip beschikte over twee dieselmotoren type 4 TEW 12 cylinder K.H.D. met een vermogen van 8.800 bhp. Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven.
Trekkracht: 135 ton paaltrek
Max. snelheid: 18,2 knopen
Geschiedenis
1975 in dienst bij Bugsier Hamburg
1977 Motorvermogen opgevoerd tot 13.900 pk
1995 Verkocht aan Bilinder Marine uit Cyprus en herdoopt in Khozam; omgebouwd als begeleidingsschip
1999 door de Griekse Marine gecharterd
? Omgebouwd tot jacht voor King Fahd bin Abdul Aziz al Saud te Jeddah
Jan
- Bijlagen
-
- Atlantic_150kB.jpg (148.35 KiB) 1668 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Zwarte Zee
- Bijlagen
-
- Zwarte-Zee2_150kB.jpg (60.37 KiB) 693 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl