Sleepboten
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Smit Rotterdam
De sleepboot Smit Rotterdam is in 1974 onder bouwnr. 610 gebouwd bij B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co te Hardinxveld-Giessendam voor rekening van Smit Internationale. Zusterschip was de Smit London
De Smit Rotterdam is op 6 december 1974 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Koningin Juliana uitgevoerd. Medio april 1975 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 2708 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 74,83 m
Breedte: 15,68 m
Diepgang: 7,60 m
Het schip beschikte over twee Stork Werkspoor dieselmotoren type 9TM410 4 tew 9 cil. met een vermogen van 2 x 6750 apk; 2 verstelbare 4 bladige schroeven. Totaal geïnstalleerd vermogen 22.000 IHP
Trekkracht: 167 ton paaltrek
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PHPO
Geschiedenis:
1986 Overgang naar Smit Tak International Ltd te Nassau
1991 Overgang naar SmitWijs Towage C.V.
1998 omgedoopt in Smitwijs Rotterdam
2007 Overgang naar Wijsmuller Holding & Smit Singapore Ltd
2007 Overgang naar Svitzer Ocean Towage BV te Singapore en naam wordt Rotterdam
2013 Overgegaan naar Rosella Maritieme Co te Panama en omgedoopt in Global Destiny
2014 Gesloopt te India.
Jan
De sleepboot Smit Rotterdam is in 1974 onder bouwnr. 610 gebouwd bij B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede' v/h van Vliet & Co te Hardinxveld-Giessendam voor rekening van Smit Internationale. Zusterschip was de Smit London
De Smit Rotterdam is op 6 december 1974 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Koningin Juliana uitgevoerd. Medio april 1975 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 2708 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 74,83 m
Breedte: 15,68 m
Diepgang: 7,60 m
Het schip beschikte over twee Stork Werkspoor dieselmotoren type 9TM410 4 tew 9 cil. met een vermogen van 2 x 6750 apk; 2 verstelbare 4 bladige schroeven. Totaal geïnstalleerd vermogen 22.000 IHP
Trekkracht: 167 ton paaltrek
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PHPO
Geschiedenis:
1986 Overgang naar Smit Tak International Ltd te Nassau
1991 Overgang naar SmitWijs Towage C.V.
1998 omgedoopt in Smitwijs Rotterdam
2007 Overgang naar Wijsmuller Holding & Smit Singapore Ltd
2007 Overgang naar Svitzer Ocean Towage BV te Singapore en naam wordt Rotterdam
2013 Overgegaan naar Rosella Maritieme Co te Panama en omgedoopt in Global Destiny
2014 Gesloopt te India.
Jan
- Bijlagen
-
- Smit-Rotterdam_150kB.jpg (72.5 KiB) 9123 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Oceanic
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
- Bijlagen
-
- Oceanic2_150kB.jpg (131.55 KiB) 9036 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Zwarte Zee
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
Jan
- Bijlagen
-
- Zwarte-Zee3_150kB.jpg (68.4 KiB) 8867 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Sleepboten
Hier moet ik toch even de puntjes op de i zetten. Weliswaar waren de I en II zusterschepen, soort van, maar de drieenzestiger Zwarte Zee was toch echt nummer IV.Jan de Reus schreef: ↑02 mar 2018 13:47De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het derde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
I - (De Schelde) triple expansie - 1250 pk - 1898
II - (Machinefabriek "Kinderdijk") triple expansie - 1250 pk - 1906
III - Werkspoor diesel - 3200 pk - 1933
IV - MAN diesel - 7000 pk - 1963
Adri
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Sleepboten
Mooi schilderij Jan.Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Adri.Ik heb er even "De Vier Zwarte Zee-en" van de Haas & Pilkes op nageslagen en las op blz. 276 dat ze uiteindelijk .....Quote" Uiteindelijk zou blijken dat beide sleepboten uitkwamen op 9000 ipk, maar de Zwarte Zee bleek met haar 18 knopen aanzienlijk sneller dan de nieuwe Duitse boot de " Pacific" die maximaal 15.5 knoop kon lopen. Op de proefvaart behaalde de Nederlandse sleepboot overigens gemakkelijk een veel hogere snelheid" einde quotatie.
Alvorens op 6 Mei voor haar eerste klus te vertrekken had ze trouwens al met " de losse boot" een show-reisje gemaakt van Dinsdag 23 April t/m Donderdag 2 Mei naar Hamburg, Oslo en Londen.
Een zeer indrukwekkend schip, waarvan er een "ietsie beschadigd" model in mijn werkplaats staat, nu al weer jaren geleden " gekregen voor de kosten van het verzenden"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Sleepboten
Ik kom nog even terug op voornoemd zeer fraaie schilderij van Jan de Reus van de befaamde Bugsier Sleper " Oceanic"....De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven
Vroegaah in de vorige eeuw -1987-toen ik nog jong was sleepten de " Simson" en de "Oceanic" van Bugsier de Mat fundatie voor het SSDC drillrig van Japan naar de Canadian Beaufort voor mijn toenmalige olieboer baas.Onze eigen ijsbrekers namen toen de sleep over bij NW Alaska Point Barrow.Het staat me bij dat beide boten vanuit Europa naar Japan kwamen terwijl " de ene boot de andere sleepte"...ik denk om brandstof te besparen en ik meen me te herinneren omdat "ze" aan de hoofdmotoren werkten. Hoe dan ook, sinds ik dat fraaie schilderij van Jan zag ben ik op zoek in mijn archief naar de verschillende foto's van die klus, maar ik kon er maar eentje van vinden Ik kon toen niet bevroeden dat ik vele jaren later nog weer met de " Simson" kreeg te maken maar nu als " Lone Ranger".....er zijn plenty mooi plaatjes op het net onder die naam te vinden.Bij die laatste ontmoeting kreeg ik een fraai boek over het leven van dit NU fraaie jacht van de toenmalige schipper, zie hieronder
- Bijlagen
-
- BugsierSlepers-MAT-CanBeaufort-1987.jpg (60.86 KiB) 9036 keer bekeken
-
- Book-LoneRanger..jpg (36.04 KiB) 9036 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Oceanic
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
De sleepboot Oceanic is in 1969 onder bouwnr 1744 gebouwd bij de werf F. Schichau GmbH te Bremerhaven voor rekening van Reederei- und Bergungs A.G. Bugsier uit Hamburg, Duitsland. De kiellegging vond plaats op 25 augustus 1967 en de tewaterlating was op 4 maart 1969. Zusterschip is de Arctic welke ook in 1969 bij dezelfde werf is gebouwd. De Oceanic en de Arctic waren enige tijd de sterkste zeeslepers van de wereld.
De Oceanic kwam 6 juni 1969 in de vaart.
Inhoud: 2294 bruto ton
Lengte over alles: 87,50 m
Breedte: 14,35 m
Diepgang: 6,30 m
Het schip beschikte over 2 x 16 cylinder K.H.D.Deutz dieselmotor type RBV 16M 540 elk met een vermogen van 6.405 bhp. In 1985 zijn deze vervangen door 2 x 12 cylinder Deutz dieselmotor type SBV 12M 640 elk met een vermogen van 6.600 bhp.
Het schip beschikte over 2 verstelbare schroeven type Zeisse-Liaanen en een boegschroef met een vermogen van 600 pk.
Totaal vermogen: 14720kW
Trekkracht: 152,5 ton paaltrek (1969); 189 ton paaltrek (1985)
Max. snelheid: 20,5 knopen
Geschiedenis
1985 nieuwe motoren ingebouwd bij Schichau Bremerhaven
1990 opgelegd te Bremerhaven
1996 opnieuw in dienst gesteld en gecharterd door de Duitse overheid als ‘Emergency Towing Vessel North Sea’
2013 verkocht aan Karpowership Company uit Turkije en herdoopt in Osman Kan
2015 naamswijziging Orka Sultan
2016 gearriveerd te Valleta Malta om te worden geconverteerd naar een luxe jacht
Jan
- Bijlagen
-
- Oceanic_150kB.jpg (74.09 KiB) 8526 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Zwarte Zee
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het vierde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
De sleepboot Zwarte Zee is gebouwd bij de werf J.K. Smit’s Scheepswerven NV te Kinderdijk voor rekening van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst. Het was het vierde schip van Smit & Co met deze naam en was enige tijd de sterkste zeesleper ter wereld.
Kiellegging vond plaats op 24 april 1962 en het schip is op 12 oktober 1962 te water gelaten. De doopplechtigheid werd door Prinses Beatrix uitgevoerd. Op 6 mei 1963 vertrok de Zwarte Zee uit Rotterdam voor haar eerste sleepreis.
Inhoud: 1539 bruto ton
Lengte tussen de loodlijnen: 68,5 m
Lengte over alles: 77,44 m
Breedte: 12,39 m
Diepgang: 5,75 m
Het schip beschikte over twee enkelwerkende direct omkeerbare vierslag Smit MAN dieselmotoren met turbo, gekoppeld aan 1 schroef.
Totaal vermogen: 9000 pk
Trekkracht: (73 ton paaltrek)
Max. snelheid: 16 knopen
Roepletters: PIZQ
Op 15 december 1983 is de Zwarte Zee opgelegd in Singapore en in 1984 gesloopt te Kaohsiung.
- Bijlagen
-
- Zwarte-Zee4_150kB.jpg (75.89 KiB) 7977 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Sleepboten
Holland
‘Paraat En Start Klaar’
De zeesleepboot Holland is in 1951 gebouwd bij de werf Ferus Smit te Foxhol (Groningen) voor rekening van Rederij Doeksen uit West Terschelling. De kiellegging vond plaats op 18 november 1950. De Holland was het vierde schip van rederij Doeksen met deze naam.
Inhoud: 547 bruto ton
Lengte: 57,56 m
Breedte: 9,46 m
Diepgang: 3,71 m
Het schip beschikt over een 10 cylinder Werkspoor TMBAS3910 dieselmotor met een vermogen van 2100 pk. Hiermee kan een max snelheid van 17 knopen worden bereikt.
Roepnaam: PESK (Paraat En Start Klaar)
De Holland was zowel ingericht voor bergen/slepen als passagiersvervoer. In de zomer werd het schip ingezet als veerboot tussen Terschelling en Friesland. Op de Holland was plaats voor 800 passagiers. Aan boord waren diverse salons aanwezig om de passagiers van dienst te zijn.
Geschiedenis
29 december 1951: Indienststelling
Periode 1951-1975: Als bergingssleper 161 geslaagde bergingen verricht en daarnaast gedurende de zomermaanden ingezet als extra veerboot tussen Harlingen en Terschelling
Periode 1974 tot 1998: Verhuurd aan Rijkswaterstaat om te worden ingezet als milieubewakings- en onderzoeksvaartuig
2000 Overname door Stichting Zeesleepboot Holland
Jan
‘Paraat En Start Klaar’
De zeesleepboot Holland is in 1951 gebouwd bij de werf Ferus Smit te Foxhol (Groningen) voor rekening van Rederij Doeksen uit West Terschelling. De kiellegging vond plaats op 18 november 1950. De Holland was het vierde schip van rederij Doeksen met deze naam.
Inhoud: 547 bruto ton
Lengte: 57,56 m
Breedte: 9,46 m
Diepgang: 3,71 m
Het schip beschikt over een 10 cylinder Werkspoor TMBAS3910 dieselmotor met een vermogen van 2100 pk. Hiermee kan een max snelheid van 17 knopen worden bereikt.
Roepnaam: PESK (Paraat En Start Klaar)
De Holland was zowel ingericht voor bergen/slepen als passagiersvervoer. In de zomer werd het schip ingezet als veerboot tussen Terschelling en Friesland. Op de Holland was plaats voor 800 passagiers. Aan boord waren diverse salons aanwezig om de passagiers van dienst te zijn.
Geschiedenis
29 december 1951: Indienststelling
Periode 1951-1975: Als bergingssleper 161 geslaagde bergingen verricht en daarnaast gedurende de zomermaanden ingezet als extra veerboot tussen Harlingen en Terschelling
Periode 1974 tot 1998: Verhuurd aan Rijkswaterstaat om te worden ingezet als milieubewakings- en onderzoeksvaartuig
2000 Overname door Stichting Zeesleepboot Holland
Jan
- Bijlagen
-
- Holland_150kB.jpg (77.08 KiB) 7304 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl