scheepsschilderijen en tekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
J.Terpstra
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
Locatie: Maassluis

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door J.Terpstra »

Over lekkages gesproken: na mijn ervaringen met Stork Hotlo''s op o.a. Pericles, Ladon ,(KNSM) Gaasterdyk en Grotedyk (HAL) vond ik de olie lekkages bij de Stork Werkspoor ( Moerdyk HAL) erg meevallen. We hadden wel conserve blikjes onder de tuimelaars hangen voor wat lekkende smeerolie wat, als je ze vergat even te verwijderen tijdens doorblazen voor vertrek, een prachtig effect gaf in de MK. Verder was de 6-cyl/14.000PK SW een vrij schone en relatief probleemloze machine gedurende mijn reizen.
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !! :D

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Ben ik wel met je eens, Terpstra... Al die grote dingen lekten bij alle luiken en deksels wel, da's nou eenmaal inherent aan zulke monsters...
Ze "leven", ahw: ze buigen door, en 'kronkelen' bij wijze van spreken, zodat al die deuren en deksels gaan schuiven....
Op de Waalekerk kon je aan de voorkant (of achterkant, dat weet ik niet meer) precies over de hoeken van de cilinderkoppen kijken, en zag ik -overigens wat verschrikt de 1e keer- de motor in het midden ritmisch een paar cm 'knikken'.... De hele motor zette zich in-en-uit.... Een fascinerend gezicht. Hij stond daar te hijgen onder de last, zeg maar...
En ja ! Dan krijg je gegarandeerd lekkages..., en dat was bij de SW idd minder dan bij de Hotlo....

Vele malen erger vond ik de constante afvoer van de zuigerstang-glandruimte van de alom bezongen en bejubelde B&W...
Als je 't over pure shit hebt, was het wel die rotzooi ! Constant kijken of ze wel doorbliezen, want ander raakten ze verstopt, en zette je de fraaie koperen kranen te vér open, kon je meteen een extra doos poetslappen open maken....
En als je 't over lekkage hebt: zie hieronder de bewonderde en oh zo schone B&W van de Zonnekerk, en als onderste de oh zo uitgescholden Stork van de Waalekerk
Duidelijk, tóch ? :D

Ik weet het...ook ik huil mee met de wolven in het enge bos, en klaag lekker mee over de Stork....
Maar heb nooit onder stoelen-of-banken geschoven dat ik het een mooie motor vond (en vind). Ondanks dat niet te ontkennen valt dat de kans op een lekke uitlaatklep bij de Stork een factor-4 was tov de B&W...
...en laten we vooral zwijgen over andere motoren, want anders komt de roterende uitlaatschuif ook nog ter sprake.... :roll: :roll:
Bijlagen
Zonnekerk carter 2.jpg
Zonnekerk carter 2.jpg (147.98 KiB) 1034 keer bekeken
Zonnekerk carter 1.jpg
Zonnekerk carter 1.jpg (115.93 KiB) 1034 keer bekeken
Waalekerk 37.JPG
Waalekerk 37.JPG (134.32 KiB) 1034 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want anders komt de roterende uitlaatschuif ook nog ter sprake.... :roll:

Tjonge jonge WAT haddik een MAZZELllllll, bij de 9 pitter MANnetjes van Ome Cor zaten er nog wel de "aangegoten huizen voor de lagers" aaan de kolommen.....maaar waren dus niet meer machinaal bewerkt EN de uitlaatschuif was reeds "met de muziek mee" :lol: :mrgreen:
Maaar desondanks gingen we toch " al zuigertrekkende naar Nippon" :roll:
EN....Jan...over "doorbuigen gesproken"...bij die 9 pitters met dus een fraai en relatief glad uitzicht recht over de hartlijn van de kar EN "strokend" over de toppies van de verstuivers kon je de verbrandings GOLF in lengte richting door die kar zien gaan.
Op de " Hill" stond ie te shaken op de losse fundaaassie bouten en te kwispelen bij het vliegwiel...maaar da's weer een aaander verhaal :mrgreen:
EN.....BAGGER in de tussenbodems waar dat mooie schone ketelpakkie van jou niks bij is :roll:
Toen ik een weekie gratis mee mocht voor een kustreissie op de " Kennemerland" i.v.m. vaartijd dagen voor A.... viel ik van verbazing van m'n bar krukkie bij het zien van dat mooie glimmende wit geschilderde karter met goudgele olie van dat Sulzer naaimachientje, daar kon je met je 3 delige trouwpakkie het karter in!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: scheepsschilderijen en tekeningen

Bericht door jdbvos »

Vandaag weer echt -om het netjes te zeggen- vagina-weer met Aldi regen...
Dus maar wat op een A4-tje gedroedeld.....
Bijlagen
Aemaeus en Nestor Zuidersluis IJmuiden-20%.jpg
Aemaeus en Nestor Zuidersluis IJmuiden-20%.jpg (150.09 KiB) 854 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie