Ben ik wel met je eens, Terpstra... Al die grote dingen lekten bij alle luiken en deksels wel, da's nou eenmaal inherent aan zulke monsters...
Ze "leven", ahw: ze buigen door, en 'kronkelen' bij wijze van spreken, zodat al die deuren en deksels gaan schuiven....
Op de Waalekerk kon je aan de voorkant (of achterkant, dat weet ik niet meer) precies over de hoeken van de cilinderkoppen kijken, en zag ik -overigens wat verschrikt de 1e keer- de motor in het midden ritmisch een paar cm 'knikken'.... De hele motor zette zich in-en-uit.... Een fascinerend gezicht. Hij stond daar te hijgen onder de last, zeg maar...
En ja ! Dan krijg je gegarandeerd lekkages..., en dat was bij de SW idd minder dan bij de Hotlo....
Vele malen erger vond ik de constante afvoer van de zuigerstang-glandruimte van de alom bezongen en bejubelde B&W...
Als je 't over pure shit hebt, was het wel die rotzooi ! Constant kijken of ze wel doorbliezen, want ander raakten ze verstopt, en zette je de fraaie koperen kranen te vér open, kon je meteen een extra doos poetslappen open maken....
En als je 't over lekkage hebt: zie hieronder de bewonderde en oh zo schone B&W van de Zonnekerk, en als onderste de oh zo uitgescholden Stork van de Waalekerk
Duidelijk, tóch ?
Ik weet het...ook ik huil mee met de wolven in het enge bos, en klaag lekker mee over de Stork....
Maar heb nooit onder stoelen-of-banken geschoven dat ik het een mooie motor vond (en vind). Ondanks dat niet te ontkennen valt dat de kans op een lekke uitlaatklep bij de Stork een factor-4 was tov de B&W...
...en laten we vooral zwijgen over andere motoren, want anders komt de roterende uitlaatschuif ook nog ter sprake....