Scheepstekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Scheepstekeningen

Bericht door piet admiraal » 20 sep 2014 15:30

Ik heb met veel plezier naar de vele prachtige afbeeldingen gekeken van de vele schepen die op deze site staan.
Ik probeer zo nu en dan ook wat op papier of linnen te maken. Ik zal zo nu en dan iets laten zien
van hetgeen ik maak. Het liefst teken ik waterlijn silhouetten van de schepen die ik maakt. Ik maak echter ook wel aquarel
en olieverf schilderijen.
Laatst gewijzigd door piet admiraal op 25 sep 2015 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 434
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepstekening.

Bericht door Piet Bruijns » 21 sep 2014 21:57

Welkom Piet,
Ben benieuwd! Laat maar komen, hoe meer hoe liever.
Groet
piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 24 sep 2015 20:10

Na lang tobben ben ik er nu achter hoe ik mijn foto's op deze site kan zetten.
Ze waren te groot om te plaatsen blijkt.
De eerste afbeelding die ik plaatst is die van de ss. Europa van de Norddeutsche Lloyd, welke haar maidentrip maakte op 19 maart 1930. Zij was samen met haar zuster de ss. Bremen jaren lang houder van de Blue Riband, de trofee voor de snelste oversteek tussen Europa en de Amerika. De gemiddelde snelheid van de schepen bedroeg bijna 28 knopen, ruim 50 km per uur. Na de 2e wereldoorlog kwam het schip in handen van Amerika. Voor dat land heeft het schip een jaar lang gevaren als troepentransportschip. In 1946 kwam het schip als ss. Liberte in in de vaart voor de Compagnie Generale Transatlantique. In 1963 is het gesloopt.
De lengte van het schip bedroeg 263.5 meter, de breedte 31 meter. Het was ruim 50.000 brt groot.
Op de afbeelding die ik heb gemaakt heeft het schip al verhoogde schoorstenen, dit om de neerslag van roet op de dekken te voorkomen.
Bijlagen
2014-10-09 04.14.39.jpg
Europa
2014-10-09 04.14.39.jpg (49.92 KiB) 2174 keer bekeken
Laatst gewijzigd door piet admiraal op 25 sep 2015 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
shipwis
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Scheepstekening.

Bericht door shipwis » 25 sep 2015 05:14

zoho, Piet,
das effe mooiiiiiii,
dat ziet er uit naar meer, meer, meer,
grtzzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 25 sep 2015 15:44

Een aquarel uit 2014. Dit soort stoomscheepjes voeren in de jaren 50 en 60 veel tussen Engeland en het vaste land van Europa. Onder andere waren zij veel te zien bij de Parkkade in Rotterdam.
Bijlagen
DSC09670.jpg
DSC09670.jpg (61.54 KiB) 2097 keer bekeken
Laatst gewijzigd door piet admiraal op 25 sep 2015 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 25 sep 2015 15:46

Een tekening uit september 2014. Afgebeeld is de Statendam 4. Het ruim 195 meter lange schip is in 1957 in de vaart gekomen.
Het prachtige schip heeft helaas niet die uitstraling gehad als haar voorganger de Statendam 3.
Na voor nog twee rederijen te hebben gevaren is zij in 2004 in India gesloopt.
Bijlagen
2014-09-20 04.50.42.jpg
2014-09-20 04.50.42.jpg (43.1 KiB) 2097 keer bekeken
Laatst gewijzigd door piet admiraal op 26 sep 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 25 sep 2015 15:53

Visserscheepje
Bijlagen
DSC01660.jpg
DSC01660.jpg (68.85 KiB) 2096 keer bekeken

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 25 sep 2015 20:45

De ss. Olympic, het eerste van de drie super lijnschepen die in opdracht van de White Star Line rond 1910 bij de Noord Ierse werf Harland and Wolff werd gebouwd. Een jaar later werd de Titanic gebouwd en in 1915 de Britannic. De schepen waren nagenoeg identiek alleen de opbouw was op enkele punten anders. Van het drietal is alleen de Titanic tot op de dag van vandaag bij heel veel mensen bekend gebleven als het onzinkbare schip dat toch op haar eerste reis over de Atlantische Oceaan ten onderging na een aanvaring met een ijsberg. De kapitein van de Titanic Edward J. Smith had voor hij het bevel kreeg over de Titanic al reeds enkele reizen met de Olympic gemaakt.
Omdat het vertrouwen in de onzinkbaarheid van de eerste twee schepen zeer groot was, waren er maar voor ongeveer 1200 passagiers plaats in de aanwezige reddingsboten. Er waren echter ruim 2208 mensen aan boord van de Titanic toen zij vertrok naar Amerika. Ook op de Olympic waren maar voor ongeveer de helft van haar opvarenden een plaats in de aanwezige reddingsboten.
Na de ramp met de Titanic werd de Olympic ingrijpend aangepast. Er kwamen meer reddingsboten en de romp werd geheel dubbelwandig gemaakt. Ook de waterdichte schotten werden tot top van de romp doorgetrokken. Als die voorzieningen op de Titanic aanwezig waren geweest zou zij waarschijnlijk de aanvaring met de ijsberg hebben overleeft.
De door mij getekende Olympic is een weergave van de eerste jaren van haar bestaan. Na het vergaan van de Titanic werden er over de volle lengte van het sloependek sloepen geplaatst.
De Britannic heeft nooit dienst gedaan als lijnschip. Al voor de oplevering van het schip is het gevorderd door de Britse Marine en heeft in de eerste wereldoorlog dienst gedaan als hospitaalschip.
Zij heeft slecht twee jaar gevaren. Door een torpedoaanval of een zeemijn is het schip zodanig beschadigd dat het binnen 55 minuten is gezonken. Er kwamen 30 personen bij om het leven.
Bijlagen
Olympic 2015-05-07 07.23.13.jpg
Olympic 2015-05-07 07.23.13.jpg (65.16 KiB) 2065 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepstekening.

Bericht door Henk van der Moolen » 26 sep 2015 14:02

Lekker zo doorgaan Piet, het ziet er gelikt uit.

vr gr Henk

Admiraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2015 17:36

Re: Scheepstekening.

Bericht door Admiraal » 26 sep 2015 17:41

Mooie tekeningen piet admiraal

Deze foto kwam ik tegen op de Engelstalige wiki pagina van de SS Olympic. Bijzonder hoe ze een mooie boot zo lelijk kunnen maken, maar veiligheid voor alles. Ten tijde van oorlog althans :wink:

Hier staan mooie lijntekeningen van de SS Olympic en dan met verschillende jaartallen. Inclusief de camouflage-kleuren. Je kunt tevens de veranderingen van de reddingsslopen mooi zien.
http://z11.invisionfree.com/shipbucket/ar/t1685.htm
Bijlagen
Olympic_WWI.jpg
Olympic_WWI.jpg (70.77 KiB) 2000 keer bekeken

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 26 sep 2015 20:06

Bedankt voor je mooie plaatjes.

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 27 sep 2015 21:18

Zwarte zee.

Deze Zwarte Zee was de vierde sleepboot van Smit die die naam droeg. Zij werd in 1963 in dienst gesteld en volgde de beroemde sleepboot Zwarte Zee 3 op. Zij was een prachtig schip om te zien en volgens velen had zij de uitstraling van een jacht.
Afmetingen: Lengte 68.5 meter
Breedte 12.39 meter
Diepgang 5,75 meter.
Zij was 1539 ton groot en had een vermogen van 9000 pk. Haar dienstsnelheid was 16 knopen.
Na een werkzaam leven van 20 jaar werd zij in 1983 in Singapore opgelegd en een jaar later viel zij ten prooi aan de slopershamer.
Bijlagen
DSC09279.jpg
DSC09279.jpg (39.19 KiB) 1923 keer bekeken

KJanssen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 apr 2014 21:17

Re: Scheepstekening.

Bericht door KJanssen » 27 sep 2015 21:46

Hallo Piet Admiraal,

Je tekeningen zijn super en lijken veel op de tekeningen die de inmiddels overleden heer C van Boekel maakte. Ga zo door.
Ik hoop eens zo een tekening te zien van een schip waarop ikzelf gevaren heb. Moet wel de aantekening maken dat dit werkschepen waren.
Ze waren niet gebouwd om indruk te maken, hoewel ze dit wel op mij gedaan hebben.
Tekeningen zoals van de Zwarte Zee kunnen mij bekoren alleen al omdat zij een bepaalde herinnering oproepen.
Groetjes,
Karel

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 28 sep 2015 09:57

Bedankt voor het compliment Karel. Van Boekel is inderdaad wel een van mijn
inspirators geweest.
Waar heb jij zo al op gevaren ?

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 28 sep 2015 11:16

Zwarte Zee

De Zwarte Zee was de 3e sleepboot van L. Smit en Co met die naam. Zij was gebouwd bij L.Smit en Zn. in Kinderdijk. Oktober 1933 in de vaart gekomen en was daarbij de sterkste sleepboot ter wereld. In 1962 is zij omgedoopt tot Ierse Zee. In 1966 is zij gesloopt.
Afmetingen: Lengte 63.35 meter
Breedte 9.81 meter
Diepgang 6 meter
Dienstsnelheid 17.5 knopen.
Het was de eerste motorsleepboot van Smit. In de 2e wereldoorlog is het schip gevorderd door de Koninklijke Marine en heeft de oorlogsjaren dienst gedaan in en rondom Engeland. Het is daarbij een keer geraakt door een bom en gezonken. Het is gelicht en na reparatie weer in dienst genomen.

Aan de Zwarte Zee is onverbrekelijk de naam van wijlen kapitein Teun Vet verbonden, Hij was gezagvoerder vanaf de indienststelling tot 1957. Hij was drager van zowel Nederlandse als Engelse onderscheidingen.
Bijlagen
DSC09278.jpg
DSC09278.jpg (39.18 KiB) 1881 keer bekeken

Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal » 29 sep 2015 09:07

REX.

De afbeelding van vandaag is die van de Italiaanse superliner REX welke in 1932 in de vaart kwam.
Zij was ontworpen voor de lijndienst tussen Genua en New York.
Het was voor Italië het eerste en tevens laatste schip wat de blauwe wimpel
( bedoeld voor het schip dat de snelste overtocht maakte over de oceaan) heeft verovert.
Haar snelheid was gemiddeld 27,5 zeemijl per uur, omgerekend is dat ongeveer 52 km per uur.
Het was ruim 267 m lang. De overtocht voltooide zij in 4 dagen en 14 uren.
Dit prachtige schip is een van de velen die in de 2e wereldoorlog tot zinken zijn gebracht.
De afbeelding die ik heb gemaakt is ongeveer 1.50 meter lang.
Bijlagen
2015-04-16 04.33.18.jpg
2015-04-16 04.33.18.jpg (72.03 KiB) 1809 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten