Scheepstekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Scheepstekeningen

Bericht door piet admiraal »

Ik heb met veel plezier naar de vele prachtige afbeeldingen gekeken van de vele schepen die op deze site staan.
Ik probeer zo nu en dan ook wat op papier of linnen te maken. Ik zal zo nu en dan iets laten zien
van hetgeen ik maak. Het liefst teken ik waterlijn silhouetten van de schepen die ik maakt. Ik maak echter ook wel aquarel
en olieverf schilderijen.

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepstekening.

Bericht door Piet Bruijns »

Welkom Piet,
Ben benieuwd! Laat maar komen, hoe meer hoe liever.
Groet
piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

Na lang tobben ben ik er nu achter hoe ik mijn foto's op deze site kan zetten.
Ze waren te groot om te plaatsen blijkt.
De eerste afbeelding die ik plaatst is die van de ss. Europa van de Norddeutsche Lloyd, welke haar maidentrip maakte op 19 maart 1930. Zij was samen met haar zuster de ss. Bremen jaren lang houder van de Blue Riband, de trofee voor de snelste oversteek tussen Europa en de Amerika. De gemiddelde snelheid van de schepen bedroeg bijna 28 knopen, ruim 50 km per uur. Na de 2e wereldoorlog kwam het schip in handen van Amerika. Voor dat land heeft het schip een jaar lang gevaren als troepentransportschip. In 1946 kwam het schip als ss. Liberte in in de vaart voor de Compagnie Generale Transatlantique. In 1963 is het gesloopt.
De lengte van het schip bedroeg 263.5 meter, de breedte 31 meter. Het was ruim 50.000 brt groot.
Op de afbeelding die ik heb gemaakt heeft het schip al verhoogde schoorstenen, dit om de neerslag van roet op de dekken te voorkomen.
Bijlagen
Europa
Europa
2014-10-09 04.14.39.jpg (49.92 KiB) 11065 keer bekeken
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Scheepstekening.

Bericht door shipwis »

zoho, Piet,
das effe mooiiiiiii,
dat ziet er uit naar meer, meer, meer,
grtzzz, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

Een aquarel uit 2014. Dit soort stoomscheepjes voeren in de jaren 50 en 60 veel tussen Engeland en het vaste land van Europa. Onder andere waren zij veel te zien bij de Parkkade in Rotterdam.
Bijlagen
DSC09670.jpg
DSC09670.jpg (61.54 KiB) 10988 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

Een tekening uit september 2014. Afgebeeld is de Statendam 4. Het ruim 195 meter lange schip is in 1957 in de vaart gekomen.
Het prachtige schip heeft helaas niet die uitstraling gehad als haar voorganger de Statendam 3.
Na voor nog twee rederijen te hebben gevaren is zij in 2004 in India gesloopt.
Bijlagen
2014-09-20 04.50.42.jpg
2014-09-20 04.50.42.jpg (43.1 KiB) 10988 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

Visserscheepje
Bijlagen
DSC01660.jpg
DSC01660.jpg (68.85 KiB) 10987 keer bekeken
Gebruikersavatar
piet admiraal
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 aug 2014 21:13

Re: Scheepstekening.

Bericht door piet admiraal »

De ss. Olympic, het eerste van de drie super lijnschepen die in opdracht van de White Star Line rond 1910 bij de Noord Ierse werf Harland and Wolff werd gebouwd. Een jaar later werd de Titanic gebouwd en in 1915 de Britannic. De schepen waren nagenoeg identiek alleen de opbouw was op enkele punten anders. Van het drietal is alleen de Titanic tot op de dag van vandaag bij heel veel mensen bekend gebleven als het onzinkbare schip dat toch op haar eerste reis over de Atlantische Oceaan ten onderging na een aanvaring met een ijsberg. De kapitein van de Titanic Edward J. Smith had voor hij het bevel kreeg over de Titanic al reeds enkele reizen met de Olympic gemaakt.
Omdat het vertrouwen in de onzinkbaarheid van de eerste twee schepen zeer groot was, waren er maar voor ongeveer 1200 passagiers plaats in de aanwezige reddingsboten. Er waren echter ruim 2208 mensen aan boord van de Titanic toen zij vertrok naar Amerika. Ook op de Olympic waren maar voor ongeveer de helft van haar opvarenden een plaats in de aanwezige reddingsboten.
Na de ramp met de Titanic werd de Olympic ingrijpend aangepast. Er kwamen meer reddingsboten en de romp werd geheel dubbelwandig gemaakt. Ook de waterdichte schotten werden tot top van de romp doorgetrokken. Als die voorzieningen op de Titanic aanwezig waren geweest zou zij waarschijnlijk de aanvaring met de ijsberg hebben overleeft.
De door mij getekende Olympic is een weergave van de eerste jaren van haar bestaan. Na het vergaan van de Titanic werden er over de volle lengte van het sloependek sloepen geplaatst.
De Britannic heeft nooit dienst gedaan als lijnschip. Al voor de oplevering van het schip is het gevorderd door de Britse Marine en heeft in de eerste wereldoorlog dienst gedaan als hospitaalschip.
Zij heeft slecht twee jaar gevaren. Door een torpedoaanval of een zeemijn is het schip zodanig beschadigd dat het binnen 55 minuten is gezonken. Er kwamen 30 personen bij om het leven.
Bijlagen
Olympic 2015-05-07 07.23.13.jpg
Olympic 2015-05-07 07.23.13.jpg (65.16 KiB) 10956 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Scheepstekening.

Bericht door Henk van der Moolen »

Lekker zo doorgaan Piet, het ziet er gelikt uit.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Admiraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2015 17:36

Re: Scheepstekening.

Bericht door Admiraal »

Mooie tekeningen piet admiraal

Deze foto kwam ik tegen op de Engelstalige wiki pagina van de SS Olympic. Bijzonder hoe ze een mooie boot zo lelijk kunnen maken, maar veiligheid voor alles. Ten tijde van oorlog althans :wink:

Hier staan mooie lijntekeningen van de SS Olympic en dan met verschillende jaartallen. Inclusief de camouflage-kleuren. Je kunt tevens de veranderingen van de reddingsslopen mooi zien.
http://z11.invisionfree.com/shipbucket/ar/t1685.htm
Bijlagen
Olympic_WWI.jpg
Olympic_WWI.jpg (70.77 KiB) 10891 keer bekeken


Plaats reactie