Scheepstekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Errugunz hier op Het Forum...( :roll: )...heb ik ooit eens vermeld dat ik een soort postertje gemaakt had over de MK....ik meende dat dat op de Zonnekerk was....
Ik heb het teruggevonden, in alle 4 delen waaruit hij mbv plakband uit bestond, en de hele verdere reis nog zo'n 5 mnd (van een reis van 9 mnd) in de bar heeft gehangen.
Maar het was niet de Zonne-, maar de Spaarnekerk...
Bijna iedereen herkende zichzelf destijds, evenals de geschetste 'happenings'.....
Ik herken mezelf weer, bij het openen van een onder druk staand flensje, bij het rondje-onder-de-plaat samen met de hwtk waarbij ik de bilge in gleed, de 3e wtk die even wat koolborstels inspecteerde bij een draaiende motor, een handlanger die in slaap viel onder de plaat, een 4e die gereedschappen rondstrooide of de trappen weer eens afgleed, en een fantasie van de 3 leerlingen om tijdens manoeuvreren een wipplank over de jukken te leggen (dat was gebaseerd op een wél gebeurd geintje van oa mezelf op de B&W van de Zonnekerk waarop we de koppen van de paarderace op de jukken hadden bevestigd, en wij een horserace hielden op de tuimelaars tijdens aankomst rede Singapore)
Zo zie je maar: je hoeft niet op een tanker te varen voor tankeritus: op diezelfde Spaarnekerk hielden we ook waterpistoolgevechten. totdat dat verboden werd door de hwtk wegens dood schip door een waterstraaltje..... je mag ook niks meer, ook toen al !
Ik heb alle 4 a4-tjes ingescand, en mbv Paint weer ff "aanelkaar geplakt"
Wie hem in groter formaat wil, kan hem desgewenst hier daunloden....
Bijlagen
resized_poster MK Spaarnekerk.jpg
resized_poster MK Spaarnekerk.jpg (289.75 KiB) 8089 keer bekeken
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepstekening.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is heel mooi, Jan.
Ik ben gek op dat soort platen.
Geef even het bijbehorende jaartal, voor het archief en het nageslacht, wil je?
Bedankt! :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Als ik me niet vergis was dat in '76, Theo
Leuk, dat je het leuk vindt ! Bedankt ! :-D
Ik zie dat ik destijds de tekenstijl van oa Peter de Smet imiteerde (mn die 2nd bij de manoeuvreerstand)....
Ik smulde destijds van diens "De generaal"-stripboeken.....ik had ze allemaal....
En een vroeg boekje ook: Fidel
Ging over een soldaat en z'n sergeant...
...stel je het plaatje even voor: een sergeant legt de werking van een handgranaat uit "Kijk. je trekt de pin eruit, en dan gooi je hem zo ver mogelijk weg !"
Het 2e plaatje toont de soldaat die onder keurende blik van de sergeant doet als gevraagd, en het 3e plaatje zie je een perfect getekende explosie.
Het 4e plaatje zie je een sergeant die op z'n vingers staat te tikken, een beteuterde soldaat, beide helemaal zwart en nog narokend, en de sergeant zegt ".....en dan bedoel ik de granaat, en niet de pin....."
Ik zie het nóg voor me ! Schitterend !
Ja, die 2nd.... Opende de werkverdeling 's morgens steevast met "Luistert, en huivert..."
Ik heb dat jarenlang eveneens (her-)gebruikt....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Scheepstekening.

Bericht door gerard tenerife »

Pracht verhaal en tekening Jan,het kan zijn dat je het verkeerde beroep gekozen hebt, :roll: nou ja, nu is het te laat :lol:

Groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepstekening.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig, Jan! :-D
Daar kun je heel lang naar kijken en steeds weer iets nieuws zien. :wink:
poster Jan Vos.jpg
poster Jan Vos.jpg (49.77 KiB) 8042 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Dankjewel, allemaal !
Goh, en dan te bedenken dat het eigenlijk maar om een geintje ging :-D

Iemand "de loerder" al ontdekt ??? Was de bankwerker, die altijd iedereen vanaf een afstandje in de gaten hield. Niks mis met die man hoor: een goede bankwerker, en een prima scheepsmaat. Maar die gewoonte werd door iedereen vreemd gevonden.
Op de 1e dag dat de tekening in de bar hing werd hij al tot grote hilariteit 'ontdekt' door het Zwarte Koor. :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Scheepstekening.

Bericht door Drentenier »

Hallo Jan,
Inderdaad een prachtige tekening!
Is dit die 'Loerder"?
Bijlagen
resized_poster%20MK%20Spaarnekerk.jpg
resized_poster%20MK%20Spaarnekerk.jpg (33.62 KiB) 8002 keer bekeken
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Ja ! Dat issum ! :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Scheepstekening.

Bericht door Derk Gotink »

Knap gedaan Jan en perfekt aan elkaar gelast.
Ik denk dat ik hem maar ga inkleuren.... :-D

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Ga je gang, Derk ! :-D
De motor was groen(-ig), met héél veel bruine en zwarte plekken van alle lekolie ("waarom staat de ooievaar op 1 poot ? Omdat ie anders met 2 poten in de lekolie staat...."), de overall's een ietsje grijzer met eveneens vele bruine en zwarte plekken van dezelfde oorsprong als bij de motor, de schoenen zwart van de zware-reut, en de uitlaatgassenleiding zou in de silverpaint staan maar was meestal lichtbruin van de gassenlekkage.
Dus veel kleurstiften heb je niet nodig :lol:
Ik zie met veel plezier een scan van het resultaat tegemoet !
Vergeet de zilverachtig glinsterende reflecties van de via de skylights (koekoek) zonverlichtte asbestvezeltjes in de lucht niet.... :mrgreen:
Oost, west...ook best


Plaats reactie