Scheepstekeningen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepstekening.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Knap gedaan, Mien Jong! :-D
Maar dat neusje.... :)

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepstekening.

Bericht door Piet Bruijns »

Ja, Jan,
Er is nog alle ruimte om er een mooie kop aan te breien.
Laat je fantasie maar eens werken.
Tis net een (sch)kip zonder kop :-D
Groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekening.

Bericht door jdbvos »

Zo ! ...dan maar...
neusje bijgewerkt, accentjes wat aangepast.... én een koppie aan de sleepboot gebreid !
...met staalwol, natuurlijk: dat spreekt !...
Bijlagen
Havenscene3 klein.jpg
Havenscene3 klein.jpg (271.03 KiB) 8212 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Scheepstekeningen

Bericht door Piet Bruijns »

Mooi zo. Jan.
Een sleepboot zonder kop is toch geen gezicht !
Hier heb je er nog zo een:
Bijlagen
wrak hansweert.jpg
wrak hansweert.jpg (41.12 KiB) 8203 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekeningen

Bericht door jdbvos »

M,n neef, je weet wel: die met dat sleepbootbedrijf en een schuur vol met oude motoren, haalde afgelopen nazomer een ex-duikondersteuningsschip van Terschelling op, voor zover mij bekend, voor een afspraakje met een scheepsbegrafenisondernemer...
Velen maakten daarvan een soort fotodocumentaire over het vertrek vanaf Terschelling, maar ook werd hij op de plaat gezet in het van Harinxmakanaal, onderweg naar m'n neef's haventje. Daar ligt die Ursus II overigens nog steeds....
Maar 1 van die foto's stuurde m'n broer me toe, en heb ik een tekeningetje van gemaakt...


-
Bonny en Ursus2.jpg
Bonny en Ursus2.jpg (67.18 KiB) 7921 keer bekeken
.
Bonny-Ursus2 (originele scan).jpg
Bonny-Ursus2 (originele scan).jpg (214.35 KiB) 7921 keer bekeken
.
En de laatste is van de ouwe scheepswerf Vos...een foto die (door mij -denk ik- redelijk juist gedateerd) gemaakt is tussen 15-22 okt. 1930
.
drittura,kajuiter&tietie,roelfs&argus,bonninga&gruno,schuur&hoopopzegen,Freling&poolster,kajuiter&(nb) atlas,jan beck.jpg
drittura,kajuiter&tietie,roelfs&argus,bonninga&gruno,schuur&hoopopzegen,Freling&poolster,kajuiter&(nb) atlas,jan beck.jpg (91.05 KiB) 7921 keer bekeken
.
Werfscene verkl.jpg
Werfscene verkl.jpg (222.7 KiB) 7921 keer bekeken
.
En verder nog bezig geweest met wederom een poging tot een olieverf-gebeuren, hier een beetje off-topic natuurlijk, maar past in het verhaal...
Deed me aan m'n pake denken; die is verschillende keren langs Kaap Hoorn gezeild, en kon daar prachtig over vertellen.
De moeilijkheid hiervan was het touwwerk....Iemand gaf de raad om dat met een verfmes (plakaatmes) te doen, maar Piet Bruyns had een andere methode, die ik tzt eens zal proberen.... Ik ben niet echt tevreden over hoe die takelage met zo'n verfmes uiteindelijk wordt...het 'plaatje' klopt gewoon niet....
.
Windjammer storm 1.jpg
Windjammer storm 1.jpg (58.22 KiB) 7914 keer bekeken
.
Windjammer storm 10 KaapHoorn.jpg
Windjammer storm 10 KaapHoorn.jpg (406.14 KiB) 7921 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepstekeningen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De tekeningen vind ik heel geslaagd, Jan! :-D
Ik ben niet echt tevreden over hoe die takelage met zo'n verfmes uiteindelijk wordt...het 'plaatje' klopt gewoon niet.....

Ik mis daar de Grofstoffelijke trillingen in de ehh, dinges. :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepstekeningen

Bericht door v+d »

Nou ja, met wat borrels op begint het wat te lijken :!: :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekeningen

Bericht door jdbvos »

ja...die takelage klopt voor geen meter....het hele perspectief met dikke touwen vlak voor de neus, dun geworden touwen verderop, en bijna niet te zien bij de boegspriet, gaat teniet....
Ach...als je die Jenkins op tv dat vóór ziet doen lijkt het allemaal zo gemakkelijk...
zelfs eoa tante in een kinderprogramma vroeger regelde zo'n geheel slechts met "...een kloddertje roze hier...en een kloddertje roze dáár..."
"...gewoon weglaten...", kreeg ik zelfs als raad... Maar op een dwarsgetuigd schip de takelage weglaten kán toch niet ? "Wat blijft er dan van 't uniform over, Bakema !"
Wij rotzooien maar weer verder an, zou Karel Appel zeggen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepstekeningen

Bericht door jdbvos »

M'n vechtgenote Corry vraagt steeds vaker om wat meer gebouwen en zo te tekenen....
Maar, breng ik daar tegenin: "...ik ben een bootjestekenaar..."
Dus werd het een compromis: 'De Kolk' heb ik op haar verzoek voor m'n schoonmoeder getekend, die is aan de voet van de Laurenskerk geboren en getogen, tot Duitsland het boute besluit nam dat d1e oude Rotterdamsche binnenstad maar moest wijken voor het enorme aanzien dat zij daarmee dachten te oogsten....
Nu, op m'n vechtgenote's verzoek een stukkie Den Haag, haar geboorte- en opgroeidorp: het Groenewegje, dat overigens nog steeds bestaat, ter meerdere eer en glorie van puisant rijk Den Haag, vermoed ik... Maar te zien aan de vlaggenmasten en de uitbouwtjes: ook destijds niet een volksbuurt.
Zij tevreden met het kanaaltje, de boompjes, en de huisjes.....ik met m'n bootje.... :lol:
Bijlagen
C scan-Stitched 10procent.jpg
C scan-Stitched 10procent.jpg (362.42 KiB) 6415 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepstekeningen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zij tevreden etc. etc.
Kommie makkelijk en goedkoop van af Jan.......een stukkie papier en een potloodje :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie