m.t.s. Pendrecht

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
kunstenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 okt 2008 21:09
Locatie: Medemblik
Contacteer:

m.t.s. Pendrecht

Bericht door kunstenaar »

1-P1020154.JPG
1-P1020154.JPG (374.61 KiB) 6402 keer bekeken
Olieverf schilderij van de Pendrecht, rederij v. Ommeren. bouwjaar 1953

Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Piet Bruijns »

Mooi sfeervol schilderij met veel drama in zich, Kunstenaar.
Vooral de weergave van het opspattende water is indrukwekkend.
Een echt kunststuk maar eh..... is de brug en de boeg niet erg wit?
Geef ze aan de bakboordskant een beetje schaduw mee, dat komt de ronding zeker ten goede.

Compliment hoor.
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat woord zocht ik bij het bekijken van dat schilderij: drama!
Ik heb je website bekeken, Ab en daar erg veel moois gezien. Dan moet ik zeggen dat ik deze Pendrecht daarin zeker niet de mooiste vind. Maar let ik dan alleen weer op het dramatische effect dan is het toch wel erg mooi, zeker dat water, wat Piet al opmerkte. Dat moet toch moeilijk zijn.
Ik ben geen jaloers mens, maar ik wou dat ik het kon. Nou heb ik vandaag alweer een hele dag zitten zwoegen op één lullig tekeningetje dat in de kop van mijn volgende verhaal moet komen. Ik wil deze bundel helemaal zelf illustreren, wat in feite alleen maar neerkomt op een klein, eenvoudig tekeningetje in de kop van elk verhaal. Maar wat kost me dat een moeite. Vandaar dat ik ook met grote bewondering naar je pen- en potloodtekeningen heb gekeken. Ik ben gelijk naar de winkel gehold om maar weer eens een nieuw schetsblokkie en een paar potloden en dunne, zwarte viltstiften, maar ook dat helpt weinig. Ik weet het: zoals voor een goede fotograaf de camera weinig uitmaakt, heeft een beetje tekenaar aan een velletje schrijfmachinepapier en het stompie van een HB potlood genoeg. Maar ja ... ik ben nu eenmaal meer een potjesschipper dan een tekenaar. :?

En dan kijk ik naar de tekeningen van Hendrik Willem van Loon en dan denk ik: dat moet ik toch ook kunnen? Maar dat blijkt een misvatting. En helemaal afgunstig kijk ik naar de tekeningen van Torsten Billman en dan denk ik: het lijkt toch zo simpel ... :shock:

Dus, samenvattend, Ab: chapeau! :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat woord zocht ik bij het bekijken van dat schilderij: drama!
Tjaaaa Theo, in mijn geheugen dus HET drama van een Doxford karter-explosie en dode en/of zwaar gewonde massinisten :oops:
Later is dit negatief befaamde oliepotje van de Christelijke Nederlandse Langen Omvaart nog weer eens gebroken op de La Plata en door de jongens van Hollands Glorie voor " eenwording" naar Rotterdam gesleept in 2 stukken en uiteindelijk meen ik ergens gezonken ( maar dat laatste moet ik even bevestigend nazoeken!)
Ooit kocht in een Nederland een oud en ook een beetje gekreukeld en verpekeld model van deze tanker zodat ik bij mijn werk er dagelijks aan werd herinnert " waaaar het allemaal om gaat!"...het model staat nu stof te vergaren op een plankie in mijn werkplaats, maar ik zie het dagelijks :roll:

Trouwens een zeer fraai schilderij in mijn ogen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER een heel topic over de Pendrecht, Harry.

Ik vind het een prachtig schilderij, vooral de fraaie midscheeps komt heel goed uit de verf. :)
Stond zo te zien ook goed IN de verf. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door jdbvos »

Met een knipoog naar het topic 'Taal en zo', niet Jos ? :lol:

Mooi schilderij ! En vóór de wind varend...zie je vlgs mij ook niet zo heel erg vaak...

Maar waar komt die kippenloop van de vooruit op uit ? Zit er nog een deur tussen die 2 poorten ?
...zullen de aanwonenden niet errug blij mee geweest zijn, dunkt me..... :roll:

Gelukkig een tanker zonder kanonskogelgaten als poorten....want dát vinnik toch zo lelijk....
Ik heb gezien dat niet iedere tankerliefhebber dat met mij eens is, maar sois ! Bjoetie is aafterol in die aai of de biehoolder...(zoals wellicht door -bijvoorbeeld !- een Tukker in Canada gezegd zou kunnen worden...) :lol:
Maar die zeggen doorgaans ook vaak : "La beauté est dans l'œil de celui qui regarde"....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

waar komt die kippenloop van de vooruit op uit ?
Als je je brilletje goed oppoetst kun je zien dat de Kunstenaar met een dun lijntje de overgang van de kippeloop naar een dekkie wat voor de midscheeps loopt heeft aangegeven, Jan. :)
Kippenloop, ik kan het nog steeds moeilijk door mijn strot krijgen.
Voor mij is het nog steeds kippeloop, maar die automatische spellingscontrole maakt er kippenloop van. :roll:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door jdbvos »

yep !
ik zie het nu ook...

...had natuurlijk ook gewoon ff op een fotootje kunnen kijken...... :oops:

Een persoon, die op hele hoge poten loopt, heeft een zgn kippeloop of kippeloopje.....

Een platgelegde staatsietrap cq gangway, aangelegd met als doel een hoog-op-de-poten-staande brugwachter-op-tankers droge voeten te laten behouden in diens queeste een alcoholische versnapering te halen bij andere mede-opvarenden die een minder solistische carriere verkozen, heet daarom een kippenloop :lol: :mrgreen:

Maar desalniettemin, niettegenstaande zogezeid: Bedankt voor je antwoord, Jos ! :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een Tukker in Canada gezegd zou kunnen worden...
Tukker??...Waar woont ie Jan??........Bie ons in Sallaand an'n Iessel wordt dat als een belediging opgevat als ze je voor " Tukker" uitmaken. Nou sta ik niet zo kort voor de ouwe 3 wielige " slepkoaruh"......EN heb redelijk veel eelt op de plek waar bij nette mensen " de ziel" zich bevindt :lol: :roll: maaar TOCH! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: m.t.s. Pendrecht

Bericht door Allen »

:-D :-D

Haaa die Harry, kiek us noar mien avatar. :twisted: :twisted:

Grtn uit TUKKERLAAND, van een importer. :mrgreen:
Grtn @Allen


Plaats reactie