Schilderijen van Ed Bartels

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Ed,

Daar was ik met m'n genezende-duffe-griepkop mooi aan voorbij gegaan............................

m.v.g. Roy

Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Ed prachtig man,ik heb ook een diepe bewondering voor Anton Pieck,en ik vind jou stijl in deze toch ook heel goed.prachtig.
Groets Bram :D
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Ed,

Ik zag een afbeelding van je van het ss Swartenhondt van de KPM. Ik heb daar op gevaren van november '54 tot maart '55.
Het schip werd in 1959 in Hongkong gesloopt. Ik neem aan dat je een voorbeeld had.
Ik mis echter de beide stoomkraantjes net voor de opbouw. Die bedienden de tot laadruimen omgebouwde bunkers.
Ook heb ik nooit een reddingboot ter hoogte van de voormast gezien.
Er waren er drie op het bootdek, zowel aan BB als SB en nog twee op de poop.
De achterste aan BB kan ik me nog heel goed herinneren. Daar zaten de blokken bevestigd waar elke morgen tussen vijf en halfzes de lopers voor het tewaterlaten van de sloepen door liepen. Leuk als de de HW gelopen heb.

Gr

Jan
ed bartels

schilderijen van ed

Bericht door ed bartels »

Beste Jan,
Ik schrok even toen je zei dat de Swartenhondt geen sloepen op het voorschip had en twee kranen voor de brug. Dat zou best wel eens waar kunnen zijn en heb je gelijk.
Ik zal je vertellen hoe ik aan deze Swartenhondt kwam als voorbeeld.
De opdrachtgever was zelf als kind eens meegevaren tussen de Indische eilanden en wilde nu dat ik daarvan een tekening maakte. Hij had echter geen afbeelding en ik ook niet want mijn KPM boeken gaan maar tot vijf delen terwijl er twaalf van zijn. Ik kon de Swartenhondt dan ook nergens vinden want ik zat ook nog niet op kombuispraat. Willem van Arendnet had het me dan zo kunnen leveren. Dus daar zat ik te kijken. Toen zegt de opdrachtgever, het is een zusterschip van zus of zo, ik weet de naam niet meer maar daar had ik wel een afbeelding van. Dus goeie raad was duur, ik heb die dan maar genomen als voorbeeld en de opdrachtgever was zielsgelukkig met z'n pentekening en zei, dat is 'm!
Ik wist niet beter. Maar zo zie je, op kombuispraat komt tenslotte alles op z'n pootjes terecht door de reacties van gebruikers die van wanten weten.
Nou ga ik als de wiedeweerga die foto bewerken en er weer het orginele schip van maken. Alleen even zoeken welke dat nou was. Maar die vind ik wel, er op letten dat ie geen kranen heeft en sloeopen voorop.
GDaarna plaats ik haar opnieuw onder de goede naam.
Groetjes Ed
Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Ed,

Afbeelding

Hierbij een plaatje van de Swartenhondt.

Het zusterschip is de Bontekoe.

Misschien was het een plaatje van voor de oorlog?

Succes met de herstelwerkzaamheden.
Ik houd me aanbevolen.

Groerten

Jan
ed bartels

schilderijen van ed

Bericht door ed bartels »

Hoi Jan,
Dat was ze! De Bontekoe! Nu ik die naam weer hoor. Op de sloepen na en kranen toch nagenoeg de zelfde als de Swartenhondt. Ik zal beter opletten in het vervolg. Bedankt voor de foto, die komt bij mijn opgeslagen KPemmers.
Groetjes Ed
ed bartels

schilderijen van Ed

Bericht door ed bartels »

Hoi Kombuizers,
Vond weer een map op zolder met nog wat schepen en een inlandse van west-afrika wat Rob en William toch iets moet zeggen.

Afbeelding

Nedlloyd Bankok

Afbeelding

Mevrouw uit Afrika in krijt en daaronder de Dannebro de Piet Heyn van Denemarken

Afbeelding

Deze week nog een paar?
Groetjes Ed
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Natuurlijk Ed, deze week nog een paar!!

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
ed bartels

schilderijen van Ed

Bericht door ed bartels »

Hier nog een paar van de zolder
Afbeelding
Gedser-Travemunde; Molzaulinjen 1975
Afbeelding
Island,Akurayri naam coaster verzonnen voor roman,Chawila=land waar het goud is uit het scheppingsverhaal en waar het 'goud'is slaat natuurlijk op Groningen
Afbeelding
En de Sporonia natuurlijk, het schip dat ik meest tekende. De tekeningen zijn pentekeningen van 50x60cm, de zonzijde opgehaald met witte verf op grijs papier.
Groetjes Ed
Bram

Bericht door Bram »

:D mooie schilderijen Ed,zonde dat ze op zolder staan,maar ik ken het probleem.
Groets Bram :)


Plaats reactie