Schilderijen van Ed Bartels

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Chris G

Bericht door Chris G »

Op het gevaar af dat dit wel erg gemieren##k is, dit plaatje klopt niet. :D
Als je zo houten luiken zou dichtgooien dan was je snel gesloopt. :( De voorste man op het plaatje zou altijd achter of op de biems staan, nu moet hij het luik voor zijn been achter zich neergooien. Dat hou je niet lang vol.
Wel een leuke sfeertekening.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Chris,

Deze mier had ik al gen..kt en met Ed doorgesproken in Amsterdam onder het genot van een goed glas bier. :) Maar als je ook nog een rondje wilt geven ; reiskostenvergoeding in overleg :wink:

Let ook eens op de rechterhand van de man in het groene shirt. Uitstekend om te masturberen :) maar niet om een luik op te pakken.

Maar zoals je al zegt ; een prachtig plaatje


Groeten,
Bert de Boer
ed bartels

schilderijen van ed

Bericht door ed bartels »

Beste Chris en Compass,
Ja, ik heb het Bert al ruiterlijk toegegeven dat er iets fout zat. Dat ga ik goed maken met een nieuwe te maken want dit kan ik niet maken natuurlijk na een tijd honderden luiken te hebben dichtgegooid.
Groetjes Ed
Chris G

Bericht door Chris G »

Hallo Compass en Ed,

die hand had ik nog geen eens gezien, maar inderdaad, dat gaat niet lukken. :D :D
Luiken dichtgooien was aan boord de klus, waarbij teamwork het allerbelangrijkste was. Alle handelingen moesten exact gelijk worden uitgevoerd, anders was je binnen no time afgemat. Elke zwaai met een luik was strak geregiseerd en zonder naar je maat te kijken deed je je werk. Wie ooit wel eens heeft meegemaakt dat tijdens het dichtgooien staande op een biems boven een leeg ruim jij het luik al aan het zwaaien was en je maat had misgegrepen, die weet wat ik bedoel. :evil: :evil:
Of in de winter, als de luikgrepen waren dichtgevroren en je met de haken aan gang moest.Dan duurde dichtgooien toch vaak een stuk langer en was het ritme eruit.
Is dit nou nostalgie, verlangen naar het weer eens dichtgooien van een ruim? :shock: :shock:
Met de hedendaagse conditie zou dat toch een drama worden denk ik. :(
ed bartels

schilderijen van ed

Bericht door ed bartels »

Beste Chris,
Of ik dat nog weet. We liepen dan nog meestal op rubber laarzen en als het dan regende waren de beams spekglad. Toch ben ik er maar een keer in gedonderd, in het graan en kon me nog net aan de beam vastgrijpen want ik voelde dat het graan werkt als drijfzand. Dus daar had ik mazzel. Maar hoe vaak liepen we niet even via de beam naar de overkant? En het gebeurde ook wel eens dat er een schip naast je lag waarop je iemand kende en dat zij dicht moesten gooien. Nou dan gingen wij even helpen en moest je eens kijken, er werden records gebroken. Alleen denk ik niet dat je verzekerd was als er iets mis zou zijn gegaan met ons op een vreemd schip. En ik denk wel eens, kon ik nog maar eens dicht gooien maar dat zal met onze ouwe botten niet meer zo gladjes verlopen zoals je zelf zegt.
Maar.... ik ga een nieuwe maken, in de juiste houding. Eerst nog twee portretten en dan kan ik me weer uitleven.
groetjes Ed
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hoi mannen,

Ruimen dicht gooien met luiken,niemand die het nog doet denk ik,en mocht het een keer gebeuren uit nostalgische overwegingen dan zullen er wel hoopjes veiligheids maatregelen worden getroffen.
Ja,de goede ouwe tijd 5 of 6 ruimen allemaal luiken en persenningen.
Je liep inderdaad over de beams met een leeg ruim eronder.Je dacht er niet bij na je was niet anders gewend,
Wat te denken met een slok op terug van de wal en gelijk in het gevechtspak ruimen dicht gooien.
Ook in de winter in N Europa en wat te denken van de winters in de USA.
En allemaal met blote handjes,Geen wonder dat een levens watertje ons zo goed smaakte.
Groetjes uit een zonnig Breda
Cor
Il parle Il a parle
Chris G

Bericht door Chris G »

Ja, wat een nostalgie, :D :D
En wat dachten jullie van die beamsen eruit halen? Als je de pech had op een oud schip te zitten waar nog geen gebruik van beamswagentjes werd gemaakt dan moesten die krengen er met de kraan of met eigen laadgerei uit.
Soms deden we dat met zijn twee-en.
1 man achter de motorwinch ( die niet echt bekend stonden om hun rustige werking) en i man die de spruit in de beams haakte.
Dan werd er 1 gei zo afgesteld dat de boom net tot boven het gangboord kon komen en de andere gei werd losgegooid.Dan de beams eruit hijsen en met boom en al boven het gangboord trekken tot hij in de gei viel.Vervolgens snel de beams laten zakken en proberen op tijd je vingers er tussenuit te krijgen.
En dan de volgende.
Lagen er al een stuk of 6 beamsen in het gangboord dan werd het steeds lastiger en moest je gaan stapelen.
Uiteraard werd de boom niet op of afgetopt tijdens dit hele gebeuren dus trok je de beamsen er soms onder een vreemde hoek uit wat bijdroeg tot een spannend effekt. :D :D
Tja , en veilgheidsmaatregelen hadden we echt nog nooit van gehoord.Zo was het je geleerd en zo leerde je dat ook weer aan anderen.Maar ik kan me niet echt veel ongelukjes herinneren, dus eigenlijk viel het allemaal wel mee.
ed bartels

schilderijen van ed

Bericht door ed bartels »

Hoi mannen, ik denk dat ik alle handelingen aan dek eens ga aquarellen.
Die ik toen gemaakt heb zijn uit 1970, toen ik nog niet zo lang tekende en nog met slechte viltstiften ook. Toch blij dat ik ze bewaard heb. Maar je had het over het uit tillen van beamsen. Nou, ik was apetrots dat ze op onze Sporonia aan beide zijden een til-wagentje had waarmee je de beams aan beide zijden gelijktijdig optilde en je dan de handel, die aan de buitenkant van het luikhoofd zat, omklapte en samen met de overkant de beams naar voren of achteren kon trekken. Maar die trots verdween tot ik een beetje voorover gebukt de handel omklapte en ik met m'n gulp en onderliggende zaken er tussen zat. Ik heb in week niet meer aan meisjes gedacht, met m'n zakkie blauw.
Op de Diannel was het een kwestie van goed de rail op het luikhoofd invetten zodat alles in de omtrek onder de consestentvet zat en dan maar sjorren leuk als het schip dan achterover lag en jij met je beams de andere kant op moest.
Nee, lekker tjetten in het gangboord was leuker. Sjekkie en een beetje hameren en steken. Heb je net tweeeneenhalve meter in je eentje klaar, zegt je maat,"Kijk eens stuur, wat ik al af heb"! Geen flikker had ie gedaan dus kreeg ie van mij een wrijfhout naar z'n knoken.
Groetjes Ed
Afbeelding
ed bartels

schilderijen van Ed

Bericht door ed bartels »

Afbeelding
Landschappen( waterschappen( Canada Yukon
Afbeelding
Oostzeekust Zweden
Groetjes Ed
ed bartels

schilderijen van Ed

Bericht door ed bartels »

Hollands landschap
Afbeelding
Hollandse kust
Afbeelding


Plaats reactie