Nieuwe boeken Passagiersvaart en Tankvaart
Nieuwe boeken Passagiersvaart en Tankvaart
ZOJUIST VERSCHENEN:
NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 3 en 4
In de nieuwe serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij werden in het najaar van 2006 de eerste twee delen uitgebracht, gewijd aan de Wilde vaart en de Lijnvaart. Gezien de belangstelling waarin deze uitgaven zich mogen verheugen zijn nu reeds de delen 3 en 4 verschenen.
Deel 3 is gewijd aan de Passagiersvaart. Na een aarzelend begin ontplooide de passagiersvaart onder Nederlandse vlag zich pas echt in de eerste decennia van de twintigste eeuw, vooral onder invloed van de emigratiegolf naar de "˜Nieuwe Wereld'. De rederijen met diensten naar Noord- en Zuid-Amerika, Nederlands Indië en Zuid-Afrika hadden meerdere, soms zeer luxueuze passagierschepen in dienst. Kort na 1960 kwam door de concurrentie van de burgerluchtvaart een einde aan het intercontinentaal passagiersvervoer per schip. In 1974 werden de laatste Nederlandse lijnpassagiersschepen verkocht en verdween ook geleidelijk de passagiersaccommodatie op de vrachtschepen. Als enige schakelde de Holland-Amerika Lijn over op de cruisevaart en werd, vooral na de overname door Carnival, een van de grootste spelers in de markt.
In het boekje komen de vracht-/passagiersschepen in beeld van de Holland Amerika Lijn, Holland America Line (Carnival), Oranje Lijn, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co, Stoomvaart Maatschappij "˜Nederland', (Koninklijke) Rotterdamsche Lloyd, Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij "˜Oceaan', Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Java-China-Japan Lijn/(Koninklijke) Java-China Paketvaart Lijnen, Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Staat der Nederlanden/Scheepvaart Maatschappij "˜Trans-Oceaan'.
Deel 4 - Tankvaart - omvat de GHV-tankers van de Koninklijke/Shell groep en van Nederlandse rederijen die uitsluitend in de intercontinentale "˜deep sea' tankvaart opereerden. Tankers in de "˜short sea' tankvaart dan wel tankers eigendom van buitenlandse reders maar varend onder Nederlandse vlag, komen in een latere uitgave in beeld.
Opgenomen zijn de tankers van Phs van Ommeren, Gebr. van Uden, "˜Thalatta', Amsterdamse Olietransport Maatschappij, Amsterdamse Maritiem Transport Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co, Verenigde Nederlandse Tankvaartrederij, Stoomvaart Maatschappij "˜Oostzee', Nederlandse Tank- en Paketvaart Maatschappij, Nederlandse Erts-Tankersmaatschappij, Nationale Tankvaart Maatschappij, Tanker Handel Maatschappij "˜Tahama', Nederlandse Vracht- en Tankvaart Maatschappij, Produkten Tanker Maatschappij, Erhardt & Dekkers, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd/Stoomvaart Maatschappij "˜Rotterdam', Stoomvaart Maatschappij "˜Nederland', Scheepvaartmaatschappij "˜Volharding', Nederlands-Franse Scheepvaart Maatschappij, Holland Bulk Transport en Vroon.
NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 3 en 4
In de nieuwe serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij werden in het najaar van 2006 de eerste twee delen uitgebracht, gewijd aan de Wilde vaart en de Lijnvaart. Gezien de belangstelling waarin deze uitgaven zich mogen verheugen zijn nu reeds de delen 3 en 4 verschenen.
Deel 3 is gewijd aan de Passagiersvaart. Na een aarzelend begin ontplooide de passagiersvaart onder Nederlandse vlag zich pas echt in de eerste decennia van de twintigste eeuw, vooral onder invloed van de emigratiegolf naar de "˜Nieuwe Wereld'. De rederijen met diensten naar Noord- en Zuid-Amerika, Nederlands Indië en Zuid-Afrika hadden meerdere, soms zeer luxueuze passagierschepen in dienst. Kort na 1960 kwam door de concurrentie van de burgerluchtvaart een einde aan het intercontinentaal passagiersvervoer per schip. In 1974 werden de laatste Nederlandse lijnpassagiersschepen verkocht en verdween ook geleidelijk de passagiersaccommodatie op de vrachtschepen. Als enige schakelde de Holland-Amerika Lijn over op de cruisevaart en werd, vooral na de overname door Carnival, een van de grootste spelers in de markt.
In het boekje komen de vracht-/passagiersschepen in beeld van de Holland Amerika Lijn, Holland America Line (Carnival), Oranje Lijn, Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co, Stoomvaart Maatschappij "˜Nederland', (Koninklijke) Rotterdamsche Lloyd, Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij "˜Oceaan', Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Java-China-Japan Lijn/(Koninklijke) Java-China Paketvaart Lijnen, Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Staat der Nederlanden/Scheepvaart Maatschappij "˜Trans-Oceaan'.
Deel 4 - Tankvaart - omvat de GHV-tankers van de Koninklijke/Shell groep en van Nederlandse rederijen die uitsluitend in de intercontinentale "˜deep sea' tankvaart opereerden. Tankers in de "˜short sea' tankvaart dan wel tankers eigendom van buitenlandse reders maar varend onder Nederlandse vlag, komen in een latere uitgave in beeld.
Opgenomen zijn de tankers van Phs van Ommeren, Gebr. van Uden, "˜Thalatta', Amsterdamse Olietransport Maatschappij, Amsterdamse Maritiem Transport Maatschappij, Van Nievelt, Goudriaan & Co, Verenigde Nederlandse Tankvaartrederij, Stoomvaart Maatschappij "˜Oostzee', Nederlandse Tank- en Paketvaart Maatschappij, Nederlandse Erts-Tankersmaatschappij, Nationale Tankvaart Maatschappij, Tanker Handel Maatschappij "˜Tahama', Nederlandse Vracht- en Tankvaart Maatschappij, Produkten Tanker Maatschappij, Erhardt & Dekkers, Koninklijke Rotterdamsche Lloyd/Stoomvaart Maatschappij "˜Rotterdam', Stoomvaart Maatschappij "˜Nederland', Scheepvaartmaatschappij "˜Volharding', Nederlands-Franse Scheepvaart Maatschappij, Holland Bulk Transport en Vroon.