"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als je nu HIER even klikt en dan helemaal onderaan kijkt en klikt, kun je het hele gedicht zelfs horen! :)

Maar om even terug te komen op waar het over ging: ik heb me neergelegd bij die subtitel, aangezien ik de enige lijk te zijn die er zich - een beetje - aan stoorde. Ik heb de tekst voor het achterplat aangepast. Die kun je HIER lezen. Ik ben er zo verder klaar mee.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Albert,

Ik neem aan dat je inmiddels Theo's " met accordeon begeleiding" versie van Bertus Aafjes schoooone gedicht hebt beluisterd :lol: de weemoed van een ouwe zeeman in het Griekse land, op de bodem van wat "eens een meer was" :lol:
Als je de "getikte versie" van de andere coupletten nog wilt laat even horen en dan tik ik ze over uit Bloemlezing der Nederlandse Letteren.
Ik geloof dat je gelijk hebt met die voetreis naar Rome, maar moet even opzoeken :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar hoef je toch niet voor te gaan zitten tikken, Harry... :)

"Copy & Paste" en ready is Cornelius.

Ballade op Hollands water

Wie eenmaal in de vreemde was
En tot de reis gereed,
Die weet hoe nooit de wond genas,
De wond, die Holland heet;
En zit hij ’s avonds op het plein
Bij staf en ransel neer,
Dan staart hij in zijn beker wijn,
Dan ziet hij Holland weer.

Dan tuurt hij – door dien droom bezocht-
Achter een groenen ruit,
Op een der grachten in de bocht
Van Hollands hoofdstad uit;
Hij nipt aan zijn jeneverglas
en zet het stil weerom:
de maan drijft in den waterplas
Als in een glazen kom

Dan ziet hij plotseling de zee,
De kleine Zuiderzee;
De botter op de horizon
Verdwijnt van lieverlee;
De golven worden grauw als asch,
Het waterveld vergrijst:
Antiek gelijk een spiegelglas,
Dat niemand meer polijst

Dan vriest het eenklaps dat het kraakt,
Op Frieslands helder meer;
De schaats die nauw de ijsvloer raakt,
Grift een verwaaide veer;
De schaduw met de ronde rug
IJlt langs het dorre riet
En van de ijsschol zingt terug
Een onverstaanbaar lied.

En komt de lente in het land
Dan fonkelt de rivier
De visch springt naar de overkant
En zedig wuift het wier.
En nergens is natuur zo frisch,
Waar twee verzameld zijn
Al tusschen madelief en lisch
In Hollands springfontein!

Wie eenmaal in de vreemde was
En tot de reis gereed,
Die weet hoe nooit de wond genas,
De wond, die Holland heet;
En zit hij ’s avonds op het plein
Bij staf en ransel neer,
Dan staart hij in zijn beker wijn,
En ziet zoo Holland weer.


Inderdaad, Een voetreis naar Rome is een gedichtenbundel van Bertus Aafjes.

Afbeelding

Lambertus Jacobus Johannes (Bertus) Aafjes schreef ook onder het pseudoniem Jan Oranje. Hij was in 1914 geboren, wilde aanvankelijk priester worden en begon ook aan die opleiding, maar studeerde later een poosje archeologie in Rome. Ook dat gaf hij op om zich helemaal aan het dichten en schrijven te wijden. Een voetreis naar Rome is van 1946.

Aafjes overleed in 1993. Een overzicht van zijn volledige werk vind je HIER.
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Heb het gedicht gelezen en nog eens en nog eens.
Ik moet weer eens wat meer in de biblotheek komen.

Bedankt Harry en Theo.

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Leen B

Boek.

Bericht door Leen B »

Hallo Theo gefeliciteert met je nieuwe boek jongen, het ziet er gelikt uit.En als het uit komt zal ik het zeker kopen ik hoop voor jou dat velen
mij dan zullen volgen.Ik ben zelf bezig mijn bescheiden boekje van 92
bladzijden



'Scheveningen'
1950 - 1962
Van Afhouder tot matroos



In eigen beheer uit te brengen. Maar bij jouw boek valt mijn boekie wel
in het niet. Tjonge dat is me een pil van een boek zeg. Met mijn boekje begin ik eerst maar eens schuchter met 25 stuks en daarna zie ik wel.
Al zou ik het al leuk vinden als ik die 25 stuks kan slijten ja, ja. Veel succes toegewenst!!!!! Leen Bal
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Leen.
Ja, ik had 195.000 woorden nodig om mijn verhaal te vertellen en korter kon echt niet. Wel langer. :)
Ik ben er vijf jaar mee bezig geweest en nu het klaar is, mis ik het, geloof het of niet. Dat wordt weer anders als je het kant en klare product eenmaal in je handen hebt en in de boekwinkels ziet liggen. Volgende week hoop ik de exacte datum van verschijnen te horen.

In eigen beheer uitgeven gaat best goed, hoor. Ik hoop dat je een goeie uitgever hebt want er zijn nogal wat zakkenvullers op het internet. Ik heb heel goede ervaringen met BOEKENBENT. José Vriens levert prima werk tegen een vaste, redelijke prijs en schermt daarbij niet met dikke woorden. Maar mogelijk heb je al iemand en ben je daar tevreden mee. Nou zeg: 25 exemplaren , niet zo benauwd, hoor. Hoe hoger de oplage, hoe lager de prijs en hoeveel verkoop je alleen hier op het forum al. Mij heb je in elk geval, dus dan zijn er nog maar 24 over. Die ben je direct al kwijt, wedden? Als je een omslag hebt, plaats je dat hier hopelijk. Ik hoef je dat waarschijnlijk niet te vertellen, maar vraag wel een ISBN nummer aan. Dat kost niks, al rekenen sommigen van die "internetuitgevers" daar geld voor. En stuur twee exemplaren naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Dat stellen ze op prijs en dan ligt je naam daar vast.

In elk geval ook succest gewenst en groeten,

Theo Horsten
klaas mulder (RIP)

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Hoi Leen,

Mij ook. Dus nog maar 23. 8) :shock:

vr.groet, Klaas
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Leen,
Uiteraard wil ik ook jouw boek kopen, als het effe kan gesigneerd. :-D
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Heb je er nog over?
Ik wil ook graag een exemplaar!

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Leen B

Bericht door Leen B »

Jos Komen schreef:Hallo Leen,
Uiteraard wil ik ook jouw boek kopen, als het effe kan gesigneerd. :-D
All the best
Jos
Hallo Jos en andere compadres bedankt voor de belangstelling, en de bestellingen van mijn boekje,wel of niet gesigneerd. Zo als ik al schreef is de titel van het boekje
‘Scheveningen’
1950- 1962
Van Afhouder tot matroos.
Een beschrijving over een Afhouder ‘ehhh die vent heeft het zelfde als ik meegemaakt’ op de toenmalige visservloot van Scheveningen. Ik heb het boekje dan ook in het schevenings geschreven, en ja ik weet het compadres een geschreven scheveninse taal bestaat nu eenmaal niet. Het is een dialect en niets anders. Maar schijnbaar is er op scheveningen iemand geweest die zo iets als een geschreven scheveningse taal. Met haakjes en allerlei andere tekens, gezocht in symbolen, in elkaar heeft geflanst. Maar als ik op die manier mijn boekje zou schrijven, zou ook een scheveninger het niet kunnen lezen. Tenminste zo vergaat het mij wel als ik zulks lees. Dus heb ik wel de woorden zoals een, in ien, en naar, in near veranderd. Zo als een scheveninger deze woorden bij benadering uitspreekt. Maar’ brom’ dat betekend weerom, en meer van zulke woorden komen in mijn boekje wel voor. Heel moeilijk te lezen voor een niet scheveninger. Dus als de eerste boekjes het licht gaan zien zullen die in de scheveningse stijl gedrukt zijn. Maar ik heb de hele handel ook in het Nederlands staan, dus ga ik het daarna in het Nederlands laten drukken als alles goed gaat. Ik zal hier onder de door mij zelf gecreëerde voorkaft van mijn boekje tonen. Dan weten jullie bij benadering hoe het begin van mijn avontuur als schrijver er uit gaat zien. Leen



Hallo compadres ik heb ter voorkoming van evt copyricht van de foto,s in de colage van de voorpag, van mijn boekje. Deze even verwijderd maar voor de rest word er gewoon aan het boekje doorgewerkt. Leen


Plaats reactie