"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Ton van der Sluijs

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Theo :-D
Ik kan alleen maar zeggen "wát een Boek!! ik ben nu bijna halverwege ( door drukte op het werk niet altijd de tijd om te lezen :cry: ) Je zou bijna zeggen Theo, dat jij er zelf bij bent geweest! Als of het autobiografisch is. eh.... Wanneer komt je volgende boek uit?!?! :roll:

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Blij dat je het kunt waarderen, Ton.
Wanneer komt je volgende boek uit?
Nou... ik ben serieus begonnen aan de research en dat is al heel wat.
Het is niet alleen heel wat, het is ook heel wat werk.
Maar wel werk naar mijn hart; zoeken en spitten en neuzen en graven... :)
En vooral lezen.
Ik moet me door minstens een meter boeken heenwerken en ook dat schiet al lekker op.
Hier een deel en nog het een en ander in bestelling.

Afbeelding

Het wordt wel heel iets anders dan "De prijs"...
Hoewel...?

Maar als ik nu zo rond de Kerst eens kan beginnen met de eerste zin van het eerste hoofdstuk uit het toetsenbord te persen, dan ben ik tevreden.
Hoewel... ook dat is niet helemaal waar. Er staat al vele jaren heel veel op papier, alleen moet ik dat helemaal omwerken, aanpassen aan de tijd en zo meer.

Je hoort nog van me... :wink:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Brazuca »

@ Theo,
Ik heb het boek gisteren binnen gekregen, zit nu een goeie dag later al op pagina 357, het is moeilijk om te stoppen met lezen en het boek weg te leggen. Heel indrukwekkend geschreven, het is ook heel beeldend geschreven, het is alsof ik er zelf bij ben geweest.

Wat ik me afvraag in hoeverre is het autobiografisch ? Waar loopt 'fact' in fictie over ?
louis holleman

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door louis holleman »

Dick, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb bewust het boek na hoofdstukken aan de kant gelegd, ook om voor mezelf wat dingen te laten bezinken. Aan het begin had ik soms even iets van "waar gaat dit ineens over?", kon sommige zaken even niet plaatsen. Na verderlezen bleek rap waar het over ging en wat het verband was. Knap gedaan.
Na "De Prijs" heb ik ook ogenblikkelijk "Vroeger had je lol" besteld, ontvangen en gelezen. Met name het hoofdstuk "Vroeger" daarin doet heel veel uit de doeken. Waar ik overigens na het lezen van "De Prijs" al behoorlijk van overtuigd was.
Theo heeft knap een aantal zaken gecombineerd. In de lotgevallen van Jan Verduyn zit - denk ik - een deel van de situatie van zijn oom verwerkt die door Jappen is getorpedeerd en daarbij omkwam. Een andere opvarende van dat schip heeft het weten te redden en dat heeft Theo m.i. omgewerkt tot een compleet verhaal van Jan Verduyn. Zijn eigen vader voer ook, zij het in een andere hoedanigheid en dat heeft ie - nogmaals naar mijn idee - heel knap gecomponeerd tot "De Prijs". In hoeverre Kees Verduyn's zoektocht parallel loopt met Theo's zoektocht, want die was er ook maar daarvoor moet je "Vroeger" hebben gelezen, is niet zo relevant. Ik kan me er wel het nodige bij voorstellen maar ik vind het niet relevant om dat specifiek te weten.
Een van de hele sterke zaken in "De Prijs" vind ik het bijkomende verschijnsel van de nachtegaal.... Dat loopt ook steeds als een rode draad door het boek. Sterk gedaan, Theo!

Ook al zal het misschien niet specifiek over de zeevaart gaan, ik ben wel reuze benieuwd naar Theo's volgende boek. Ook hoop ik dat hij zijn 1e boek "De kim blijft altijd even ver" nog eens opnieuw uitgeeft; het is nu meen ik niet meer te krijgen.

Fictie is er in het boek niet echt: waar zaken in het verhaal fictief zijn, zijn ze als "ongeveer zodanig" wel degelijk elders gebeurd. Namen van schepen zijn vaak fictief, van personen waarschijnlijk ook maar echte fictie zit er volgens mij niet in 8)
Het "Nawoord" en de bronvermelding maken daar ook wel het nodige duidelijk 8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:Wat ik me afvraag in hoeverre is het autobiografisch ? Waar loopt 'fact' in fictie over ?
Dat valt niet te zeggen en daarom is het beter om je daar niet al te veel in te verdiepen. Het is, zoals Louis ook opmerkt, een kwestie van combineren, feiten aanvullen met fictie. Lege plekken die na diepgaand onderzoek van ware gebeurtenissen zijn overgebleven, zelf invullen. Soms blijkt dan pas achteraf dat je heel erg dicht bij de waarheid bent gekomen en in een enkel geval de waarheid zelfs hebt gevónden.

Het voornaamste blijft echter om de lezer een boeiend verhaal voor te leggen, iets te geven waar hij of zij over kan nadenken en waar iets van blijft hangen. Daar blijk ik, gezien de reacties, gelukking in te zijn geslaagd. Daarenboven wilde ik dan ook nog een verhaal schrijven over wat de mensen van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog hebben doorgemaakt en beleefd. De offers die ze brachten. Wat hun is overkomen. Want zo was het. Dat overkwam mijn ouders. Dat vernietigde het heel normale leven dat ze tussen 1930 en 1940 hadden geleid.

Omdat een verhaal bij mij moet kloppen, ben ik heel ver gegaan met mijn research voor dit boek. Daardoor duurde het wel veel langer - enige járen langer - voordat ik eindelijk eens echt aan schrijven toe kwam, maar dat bracht me wel op allerlei interessante zaken die ik in het verhaal heb verwerkt. Een van de dingen die ik daarbij heb geleerd, of liever: die ik begon in te zien, was het belang van geschiedenis. Pas als je de geschiedenis kent, begrijp je de dingen, zie je de verbanden. Pas als je het verleden kent, begrijp je het heden en besef je wat er in de toekomst kan gebeuren.

Het begin ligt inderdaad in het stukje "Vroeger" dat oorspronkelijk werd gepubliceerd in de bladen van de verenigingen oud-leerlingen van zeevaartscholen zoals De Noordvaarder. Het was bedoeld als een oproep aan anderen, maar er kwamen geen reacties op. Toen dat voor het eerst werd geplaatst, was ik al een paar jaar bezig met aantekeningen maken voor een boek. Het idee om te trachten het oorlogsverleden van mijn vader te achterhalen en in een boek te verwerken, stamt al uit 1986. Zeven jaar later, in augustus 1993, ben ik begonnen. Het boek verscheen in januari 2008, dus we kunnen zeggen dat ik vijftien jaar bezig ben geweest. Echt druk bezig met research en schrijven, weggooien, herschrijven, alles omver gooien en omzetten en herzien, heeft ongeveer vier jaar in beslag genomen.

"Mijn vader was machinist." Zo begint "Vroeger". Dat was ook zo. Voor mijn verhaal was het echter beter om het leven van een stuurman te beschrijven; dat schreef simpelweg gemakkelijker en bood ook meer mogelijkheden. Hoofdstuk 1 is vrijwel volledig autobiografisch. Jaap de Boo en Dirk van der Kuil zullen door sommigen die bekend zijn in de Rotterdamse scheepvaartwereld onmiddellijk worden herkend. Piet de Goede ook. In hoeverre hun rol in dit verhaal op waarheid berust, is niet belangrijk. Voor de familie Siciro geldt hetzelfde. Ik heb het gevoel dat ik erg dicht bij de waarheid ben gekomen; zekerheid daarover zal ik nooit meer kunnen krijgen.

Voor het overige verwijs ik - zoals velen voor mij dat ook hebben gedaan - naar de woorden van Martinus Nijhoff uit zijn verhalend gedicht Awater: Lees maar, er staat niet wat er staat.

Twee maanden geleden ben ik geïnterviewd in het kader van de "oral history" van de Tweede Wereldoorlog waarover op dit forum al eerder is geschreven. Aan het eind van dit jaar moet dat project afgerond zijn. Als ik het wel heb, zullen die interviews op dvd en als boek verschijnen. Bovendien draait Goert Giltay een documentaire over het onderwerp die in april 2010 klaar moet zijn. Wie daar straks iets van ziet, zal waarschijnlijk ook een paar zaken zien die in "De prijs" een aantal malen worden beschreven.

Nee, "De kim" is niet meer te krijgen. Wie het tweedehands tegenkomt, moet het vooral kopen want ik ben er altijd voor in de markt. Zelf hou ik het ook steeds on het oog. Ik had graag gezien dat het tegelijk met "De prijs" opnieuw zou zijn uitgegeven, in een goedkope uitgave van een tientje. Dat had gemakkelijk uit gekund. Wie weet komt het nog eens.

En het volgende boek: ik lees en lees en lees en zit in gedachten mijn oorspronkelijke verhaal al helemaal om te gooien. Wie weet wordt het niet eens zo erg veel anders. De zeevaart speelt er wel een grote rol in, wees daar van verzekerd. Het is het enige waar ik een beetje verstand van heb. :-D
Ton van der Sluijs

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ik ben nu halverwege.... magnifiek boek :-D
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Brazuca »

@ Theo et al,
Ik vind het een zeer knap geschreven boek, van mij mag het zo verfilmd worden.
Het krijgt bij mij een ereplaats in de boekenkast en ik zal het t.z.t. zeker nog enkele malen herlezen.

Theo, Chapeau voor dit prachtige boek !
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Vaerderij »

Zeelieden in WO II.jpg
Zeelieden in WO II.jpg (963.03 KiB) 5509 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Johan van der Wal is historicus en journalist. Hij publiceerde verschillende boeken waaronder over de Tweede Wereldoorlog:
  • Gebleven. Harlinger zeelieden in WO II (1995)
  • De ondergang van de Simon Bolivar (1997)
  • 'Zij zijn niet waarlijk dood...', Terschellinger zeeliden in de Tweede Wereldoorlog (2001)
In 2007 promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningingen tot doctor in de letteren op het proefschrift 'We vieren het pas als iedereen terug is' - Terschelling in de Tweede Wereldoorlog. Uitgeverij Van Wijnen Franeker, ISBN 90-51942989. Een zeer interessant boek dat ik bij het schrijven van De Prijs als een van mijn bronnen gebruikte.

Een van de stellingen bij zijn proefschrift:
  • In de oorlogsliteratuur is gezien de grote menselijke offers een marginale plaats toebedeeld aan de rol van de zeeman in oorlogstijd: van de ruim 35.000 in Nederland verschenen non fictie titels over de Tweede Wereldoorlog hebben slechts 30 betrekking op de koopvaardij.
Hij las De prijs en is mede-initiatiefnemer van het oral-historyproject over de koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog waarvoor ook ik enige maanden geleden werd geïnterviewd. Ik volg de serie De Oorlog, maar ben blijkbaar al zo gewend aan het gegeven dat de koopvaardij vergeten wordt dat het me nog niet eens was opgevallen dát en ik me ook niet afgevraagd had óf de koopvaardij er ook hier weer volledig bij in zou schieten.
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door CMKLAP »

Hallo allemaal
Het is zoals Jos Komen zegt bij zijn onderwerpen.
Hij die nooit gevaren heeft weet niet hoe de zeeman leefd.
En dat is de waarheid. Wat de zeevarenden in de oorlog allemaal teverduren hebben gehad is voor de gewone man een ver van mijn bed show waar ze geen enkel idee en dus ook geen interesse voor hebben.
De mentaliteit van de Nederlandse bevolking ten opzichte van de zeevarende is ver onder de maat. Voor de meesten zijn of waren we een zooitje schorem.
Ik geloof dat bv in Engeland de zeemand op een veel hoger niveau in aanzien staat.
Ook de bekendheid met schepen/scheepvaart is bedroevend slecht.
Ik keek van morgen in de Telegraaf naar een artikel over de Oasis of the Seas en daar had men het over vediepingen en kamers.
Hoe dikwijls zie je niet ergens staan of beschrijven bij stoomschepen hebben ze het ook dikwijls over de moter :( :(
Hoe minder Nederlandse zeelieden er zijn/komen des te minder zal de interesse en de bekendheid met de scheepvaart
aanwezig zijn
Mijn opoe dacht ook nog dat we zondags niet werkten :lol: :lol:
Hartelijke groeten
Kees


Plaats reactie