"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten » 12 apr 2010 07:57

Jos, ik weet nog niets. Ik ben deze week klaar met mijn vertaling en heb dan weer alle tijd van de wereld. Dan ga ik daar ook eens achteraan om te horen hoe het staat en wil dan sowieso een bezoek aan Holland plannen. Ik heb een beetje heimwee. :-D
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 12 apr 2010 08:36

Hallo Theo,
ik was al bang dat ik misschien iets gemist zou hebben.... :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Rose

Bericht door Rose » 21 dec 2010 21:20

Beste Theo,

Ik moet van mijn vader zeggen dat het boek de Prijs heerlijk was om te lezen!
Hij heeft het boek achter elkaar gelezen.
Het is dat hij moest ademen, eten en poepen, maar het liefst was hij gewoon doorgegaan in het boek!

Mvg Havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 21 dec 2010 22:52

Dat is goed om te horen, Rose. :-D

Teamspirit
Contacteer:

Bericht door Teamspirit » 22 dec 2010 10:15

Waarom schrijf je zo ontzettend boeiend. Ik wou het boek eigenlijk bewaren voor het moment dat ik weer op zee zat, maar nu ik begonnen ben kan ik er niet meer in stoppen. :evil: :wink:
it's better to be hated for what you are, than to be loved for what you are not.

Les yeux disent ce que les mots ne peuvent pas exprimer

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 22 dec 2010 11:53

Tja... je moet proberen om je lezer op de eerste bladzijde te pakken en vast te houden.
Dat lijkt te zijn gelukt. :-D

Jaap5

Bericht door Jaap5 » 26 dec 2010 00:48

Theo
Allereerst wil ik zeggen dat ik geen ecnte lezer ben. Dwaal nog al snel af met mijn gedachten en even later ben ik in dromenland. Ik heb voor de Kerst het boek de Prijs gekregen en ben er opVrijdagmiddag in begonnen en tot half vier snachts doorgegaan.Dus dat was op Christmas Eve. Niet één keer weggedommeld. Kan je nagaan hoe jouw boek bij mij er in gegaan is.Fantastisch. en Chapeau. Groeten van jaap5

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 26 dec 2010 07:15

Blij dat ik ook jou heb weten te boeien, Jaap en zelfs uit de slaap heb kunnen houden. :-D

ruudsijmons

Bericht door ruudsijmons » 15 jan 2011 15:09

hi

ik heb het boek "De Prijs " uitgelezen , eem echte page turner .hoewel ik soms ff gestopt ben met lezen om eea te laten zakken .

wat ik wel een echt afsluiter vond was het laatste hoofdstuk en de epiloog en het extra nawoord, je breekt een lans voor een lintje voor de fam die thuis waren toppie

hiermee ben ik mijn oom gaan begrijpen, ook wat betreft zijn vage opmerkingen en gedrag.
hij had ook geen goed woord over wat betreft de overheid na terug komst in nederland.

hij had nl de hele 2e wereldoorlog gevaren o.a Moermansk en Malta en daar bij diverse schepen onder zijn kont weggeschoten mee gemaakt, ook had hij het er wel eens over " ik had me toen voor mijn kop moeten schieten " nu ik het boek gelezen heb denk ik dat ik hem nu begrijp.

groet ruud sijmons

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 15 jan 2011 15:19

Dank voor je reactie, Ruud. Dat het boek een dergelijke impact zou hebben, heb ik tijdens het schrijven niet voorzien. Ik wilde dit gewoon een keer op papier hebben, wat een proces van vele jaren is geworden. Ik was niet zo gauw tevreden; het moest kloppen, het moest historisch juist zijn én het moest recht doen aan die mannen die het allemaal hadden meegemaakt en ook aan hun vrouwen, weduwen en kinderen. Ik ben blij dat ik daar klaarblijkelijk aardig in ben geslaagd.

Herman.Ponsen

Bericht door Herman.Ponsen » 25 jan 2011 17:09

Theo ,

Als je nieuwe boek ook zo spannend en vlot leest als De Prijs dan wil ik die bestseller ook wel zie te bemachtige.

Groet Herman

dick/brazil
Contacteer:

Bericht door dick/brazil » 23 aug 2011 17:37

Theo,
Zo maar uit nieuwsgierigheid, hoeveel exemplaren van "de Prijs" zijn er nu verkocht ?
En heb je al statistieken van hoeveel keer het uitgeleend is in de bibliotheken ?

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 aug 2011 18:34

Dick, het eerste cijfer, de verkoop, zie ik pas in februari en het tweede, hoe vaak het is uitgeleend, pas in december.
Overigens moet je je daar niet al te veel van voorstellen. In voorgaande jaren was het aantal uitleningen zo rond de 200 keer per jaar.

dick/brazil
Contacteer:

Bericht door dick/brazil » 23 aug 2011 20:27

Theo,
Bedankt voor de informatie.
Zou het boek ook in de scheepskist zitten ?
Of bestaat die dienst niet meer ?

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 23 aug 2011 20:44

Geen idee of hij daar in zit.
De dienst bestaat nog wel, zij het dat die nu door de Rotterdamse Openbare Bibliotheek wordt verzorgd.
Zie HIER.
78 euro per jaar per kist.
Kun je geen armoe voor lijden.

Wim Plukker

Bericht door Wim Plukker » 05 apr 2013 10:11

Vorig verlof "De Prijs" en "De Kim..." aangeschaft en aan boord uitgelezen. Daarover Theo het volgende gemaild:

Beide uitgelezen, De Kim.. was ik thuis nog in begonnen en die eigenlijk aan één stuk door uitgelezen nog voor vertrek naar schiphol. De Prijs de afgelopen dagen in dezelfde modus, minus de tijd die ik nodig had om aan boord het allernoodzakelijkste te doen qua "werk".

Dus je kan wel stellen dat het me allebei zeer aansprak. Bij de Kim moest ik terugdenken aan de verhalen en essays die ik las in die tijdsperiode dat het geschreven is toen ik op school zat in Den Helder. Belcampo en Bordewijk niet zozeer in stijl als wel in onderwerp, magisch realisme. Qua stijl WF Hermans maar dan niet zo vilein. Vond dit op literatuurgeschiedenis.nl:
Hermans was er een meester in om zijn ogenschijnlijk realistische verhalen - over de oorlog, de wetenschap of de (politieke) actualiteit - te vermengen met bovennatuurlijke droomvertellingen.

Bij de Prijs is dat al weer naar een hoger niveau getild en is de opbouw zo prachtig en doordacht. Je schreef op de kombuis dat vooral het eerste deel autobiografisch is en daardoor moest ik onmiddelijk terugdenken aan de relatie met mijn eigen vader die overleden is toen ik een dokking deed in Dubai, al weer bijna 10 jaar geleden. Conclusie; iedere vader/zoon doet het op zijn manier fout, ook ikzelf weer met mijn zoon hoewel ik daar nu nog wat aan kan doen.

Je beschrijvingen van het zeemansleven aan boord en aan de wal zijn natuurlijk voortreffelijk, zoals alleen iemand ze kan beschrijven die het zelf heeft meegemaakt. Kennis en vakkunde bij overvloed te lezen ook tussen de regels door.

Het deel wat in Frans Guyana speelde bracht een onverwachte associatie: We hebben verleden jaar schade aan een pomp gehad en de vraag was of dat door explosieven kon worden veroorzaakt. Ik dacht dat hier in de buurt (Suape) geen oorlogshandelingen hadden plaatsgevonden maar ging toch zoeken op internet en vond het vliegveld wat jij in dit deel beschreef nabij Recife, waar dus ook bewapende patrouilles vandaan vertrokken.

Het duurde even voordat Theo antwoordde maar die zat toen nog in de eindspurt van zijn laatste vertaal opdracht. Inmiddels is die achter de rug getuige het lange verhaal wat zich nu aan het ontspinnen is elders op de kombuis. En het is weer genieten geblazen!

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Plaats reactie