"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Rose »

Goeie avond Theo,
Dan ben ik zo brutaal om te vragen of u nog ergens gaat zitten met een rijkgevulde pennenbak voor u?!?! :shock: Havenmuts
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Roy »

Hallo Theo,

Inmiddels heeft Riny je boek ook gelezen. Dit geheel tegen haar gewoonte in, daar de door mij zo geaprecieerde lectuur niet helemaal aansluit bij haar interesse dan wel intenties. Na uitgelegd te hebben dat er zeer veel herkenbaars voor mij inzat, is ze er toch in gaan lezen. Binnen een week had ze het uit en was zeer onder de indruk van deze maritieme roman. Dat wilde ik je nog even zeggen.

Wat betreft het ketelruim achter de m.k. het volgende.
Er zijn zeer veel scheepjes gebouw van het z.g. boiler-on-deck type. Ze zijn vaak makkelijk te herkennen aan een gesloten achterste gedeelte van de midscheeps. Dit was vaak bij Scandinavische houthalertjes tezien. Ook de Ocean-Lakers van het Frederikstad type waren zo ingericht. Het voordeel was dat er toch een korte m.k. gecreeerd kon worden.
Bij mij weten waren het altijd scheepjes die 2 ruimen voor en 2 ruimen achter de midscheeps hadden.

Een goede reis naar Holland en een prettig verblijf alhier.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Brazuca »

Theo, prachtig die tekst van Melville
weer drie exemplaren op mijn lijstje van nog te lezen boeken....
Theo Horsten schreef: Wie de deining, wat zeg ik: wie de ademhaling van de Pacific kent, die moet geraakt worden door deze tekst van Melville, dat kan bijna niet anders. En dan niet de deining onder een felle zon en een strakblauwe hemel, maar vooral de olieachtige deining onder een betrokken lucht, geen wind en een grauwe zee. Dat vond ik met een klein schip een adembenemende en soms haast angstaanjagende ervaring. Overigens is het best mogelijk dat een ander dat totaal niet zo ervaart. Ik vond dat allemal terug bij die tekst van Melville.
Ook ik heb het geluk gehad de Grote, en soms stille, Oceaan te mogen doorkruisen, ook ik heb soms stil gestaan bij het zien van zoveel macht, het eindeloos heen en weer gaan van die langzame deining, die alleen de Pacific kent. Angstaanjagend wil ik het niet noemen, meer ontzagwekkend, voor zulk een grootsheid.
Ik moest dan terug denken aan de Nederlandse en Engelse ontdekkingsreizigers, zoals o.a. Willem Corneliszoon Schouten, Jacob Le Maire en James Cook, die op relatief kleine zeilschepen over deze oceaan voeren, en vaak eerst de stormen rond Kaap Hoorn moesten zien te trotseren. Hoe zouden zij dit beleefd hebben ?

Sorry, voor het afglijden van het onderwerp, maar na het lezen van je reactie kon ik niet anders dan reageren.
Je volgende boek moet zich op deze oceaan afspelen, en probeer dan te beschrijven wat een zeeman ervaart op deze mooie oceaan.
By the way, het woord ´ervaren, of ervaring´ zegt eigenlijk genoeg.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vijf uur in de morgen op Thessaloniki airport. Netbook uit de tas en wat krijg ik: Free Internet. Met de complimenten van Makedonia Airport. Kijk, zo hoort dat in deze moderne tijd! :)
Roy schreef:Wat betreft het ketelruim achter de m.k. het volgende. Er zijn zeer veel scheepjes gebouwd van het z.g. boiler-on-deck type.
Ik weet het, Roy en ik heb zelf ook eens even zitten zoeken. In een van mijn oude scheepsbouwboeken vond ik een algemeen plan van een Shell stoomtanker en die had het ketelruim achterin, boven de schroefas. Maar daar kom ik niet mee weg, want zo'n schip beschrijf ik niet. Die Duitse duikbootmannen wisten heel goed wat ze deden en wat ze wilden. Ik heb heel wat torpederingen bestudeerd, gezien vanuit de onderzeeboot. Die jongens hadden boeken vol met silhouetten van schepen om te weten wat ze voor zich hadden. Een varend schip torpederen was natuurlijk net zoiets als op een vliegtuig of het haas schieten: trachten te bepalen waar hij zal zijn als jouw projectiel bij het doel komt, dus voorhouden, zoals wij koopvaardijkanonniers dat noemen. :wink:
Maar een stilliggend schip was "like shooting fish in a barrel" zoals de Finnen zeggen. Ik laat Bolz op zijn gemak overleggen hoe hij dat nu eens zal aanpakken. Daar had immers ook alle tijd voor? Dat schip liep niet weg. Als zijn torpedo's normaal lopen, kan hij onmogelijk missen en hij kan ook precies bepalen waar hij het schip wil treffen. Uit zijn boeken weet hij wat voor schip hij voor zich heeft en hij weet waar het ketelruim zit, dus op dat moment had ik moeten beseffen dat het ketelruim verder naar voren zat. Ook moet hij hem laag treffen, niet op, maar onder de waterlijn, dus met een ketelruim op een hoger gelegen dek, bereik ik al evenmin het effect dat ik beoogde - en dat Duitse duikbootcommandanten graag wilden bereiken.
Nee, geen excuses; fout is fout. Nea culpa.

Dus jij zet de nog te lezen boeken op een lijstje, Dick? Ik zet die op een aparte plank en reken dan per meter. Op dit moment heb ik nog ongeveer twee meter te lezen. :shock:
Als ik terug ben uit Holland ga ik daar eens mee beginnen. Maar ik moet ook nog 36 meter 1/2" gegalvaniseerde waterleiding in de tuin aanleggen - en deze keer zo dat hij vrij kan uitzetten en krimpen. Deze laatste opmerking is alleen voor ingewijden die mijn vroegere waterleidingwerken kennen. :wink:
Lezen en over boeken en taal kletsen is mooi, maar de handjes moeten ook nodig weer eens wapperen. Dat is verfrissend voor de geest.

De gate gaat open; ik ga naar Budapest.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo,

"Kiek mah uut" met dat werk van jou in de tuin, je donderd zo weer van een laddertje of een krukkie af!!! :mrgreen: en dan duurt het volgende boek weeeer langer........... :mrgreen:
Mede n.a.v. je boek en bovenstaande communicaties keek ik nog weer eens even door de klapper met brieven van m'n ouwe maat Jan Timmerman.
In een van zijn brieven gedateerd 15-05-2002 sloot hij een kopie in betreffende de bewegingen van het Canadese 27th C.A.R. in Europa in WW2.

Quotatie:

Gedurende die dagen was ik 2e Stm. a/b m.v. " Malvina" en voorzagen en suppleerden de geallieerde legers met de nodige olie voorraden, o.a. through Cherbourg and Antwerpen.
Ik herinner me dat, na lossing in Antwerpen, en ontmeerd, stomende along The Scheld River het sleepbootje aan bakboord dat ons geholpen had bij die ontmering, plotseling de lucht in vloog, vermoedelijk door mijn.
In ieder geval waren er geen overlevenden, wel zagen we de klompen van de bemanningsleden weg drijven.
Zomaar enkele herinneringen van de vele die je toch weer dikwijls doorleeft.

Einde quotatie.

56-57 jaar later........ zomaar opgemerkt midden in een brief , geschreven door een man van bijna 90 over " van alles wat" . Jan kon er met " niemand over praten" en ik voelde me feitelijk vereerd dat ie zulke opmerkingen maakte, want hij wist dat ik het wel begreep................ " De Prijs"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemorgen Theo :-D bij wie kan ik dat boek bestellen? :shock: :shock: :shock: Bol.com niet in ieder geval :cry:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zie dat Bol het niet meer heeft, Ton. Misschien is de eerste druk uitverkocht? Ik weet het niet. Je kunt rechtstreeks bij de UITGEVER bestellen, of met het ISBN nummer dat je daar ziet ISBN 978 906013 303 3 naar je eigen boekhandel gaan en het daar bestellen.

Maar ook alle andere internetboekhandels leveren het, zoals bijvoorbeeld NAUTIEK. Even mijn naam intikken in het zoekvak rechtsboven.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Theo,
Prima dat je rekening houdt met krimpen en uitzetten van de leiding,
maar kijk ook even of de leiding "leeg "is.Meen me te herinneren dat er vorige keer iets in zat
groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Ton van der Sluijs

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Theo :-D Ik ga er voor op pad :twisted: :twisted: :twisted:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, Cor, dat klopt. Daar zaten hagedissen in. :-D
Ik heb nu 6 keer 6 meter klaarliggen, en die spoel ik wel per stuk door voordat ze vast gaan.

Succes Ton en veel leesplezier.

Rose, wat die pennenbak betreft: ik heb deze keer wel helemaal geen tijd. Het spijt me. :(

Harry, van ladders blijf ik verre. We hebben een snelle Albanees in dienst die voor mijn euro's gaarne bereid en ook zeer behendig is in het beklimmen van ladders, het klauteren over daken, het vogelnestvrij maken van schoorstenen, het zwaaien met voorhamers voor het slopen van muurtjes en andere handwerken waar ik me niet meer aan waag.


Plaats reactie