De Kim

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.

Belangstelling voor dit boek?

Ja
25
69%
Misschien...
4
11%
Nee
7
19%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bij Bol kunnen nu zowel DE PRIJS als DE KIM doorgebladerd worden. Van De Prijs het voorwerk en 19 pagina's en van De kim het voorwerk en het volledige eerste hoofdstuk.

Het zou mooi zijn als er bij De kim een stuk of wat mensen hun beoordeling zouden willen geven - "Reviews" noemen ze dat bij Bol in goed Nederlands. :wink:
Voor de eerste zes die dat doen, stel ik een exemplaar van mijn volgende boek ter beschikking. Daar moet ik nog aan beginnen, dus enig geduld is wel vereist, maar wat in het vat zit... :)

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: De Kim

Bericht door Albert »

Hallo Theo,

Heb na het lezen van “De Kim” alles een tijdje laten bezinken.

Tot ongeveer op de helft had ik moeite om er in te komen. Dat ligt niet aan je schrijfstijl die, zoals ik al eens zei, minstens gelijk zoniet beter is dan die van Jan de Hartog. Nee, het lag puur aan het feit dat het verhaal me niet pakte. Waarom? Het kan voor een deel aan mijn stemming/gemoedstoestand hebben gelegen - ik was toen, zachtjes uitgedrukt, nogal ongedurig – maar ook het verhaal op zich trok me, buiten het nautische gebeuren, aanvankelijk niet zo aan. Had ik voor de eerste helft vier avonden nodig, bij de tweede helft werd ik opeens bij mijn lurven gepakt en zo diep in het verhaal getrokken, dat ik het in een keer móést uitlezen.

Ja, ik vind het een goed boek met, vooral aan het eind, een paar verassende wendingen. Toch, is voor mij “De Prijs”, een boek dat ik nu al twee keer gelezen heb en eerdaags weer zal lezen, jouw absolute topper. Trouwens, ook “Vroeger had je lol” verzameld bij mij geen stof.

Iets heel anders. Al weer een tijd terug refereerde je aan een of twee regels van een lied uit “De Jantjes”. Nu heeft de operette vereniging hier, daar een aantal voorstellingen van gegeven en die ook op een CD ROM gezet. Nu ben ik zelf beslist geen operette liefhebber maar dit stukje “volkstoneel” van Herman Bouber (uit 1920), was iets waarvan ik genoten heb. Jammer genoeg waren de cd’s meteen uitverkocht en werden er geen nieuwe meer aangemaakt. Gelukkig ken ik een van de koorleden en die heeft, met toestemming, twee kopieën voor me gemaakt. Mocht je er een willen hebben, stuur me dan je postadres, dan krijg je die - ijs, weder en poststaking dienende - gratis in de bus.

Vriendelijke groet,

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Albert,

Bedankt voor je reactie op "De kim". Ja, het is een heel ander boek dan "De Prijs" en ook alweer 33 jaar geleden geschreven. Tussen dat moment en het schrijven van "De Prijs" is veel gebeurd en ben ik minstens twee keer veranderd. Die verschillen kunnen niet anders dan merkbaar zijn in wat je schrijft. Een belangrijk verschil is verder dat "De kim" weliswaar voortgekomen is uit drie persoonlijke ervaringen, maar die hadden niets met elkaar te maken. Die heb ik alleen samengevoegd omdat ik daar een goed verhaal in zag en dus blijft het een verhaal, fictie en verder niets.

"De Prijs" was een boek dat ik absoluut wilde schrijven. Dat is ook fictie, maar gebaseerd op feiten, op dingen die gebeurd zijn. In het leven van mijn vader, in mijn leven en het leven van twaalfduizend mensen van de Nederlandse koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik heb getracht zo dicht mogelijk bij de waarheid te blijven, ook in de gedeelten die ik niet wist en waar ik naar moest gissen. De ervaring leert echter dat, als je van het begin af aan de waarheid zo dicht mogelijk volgt, er een gerede kans bestaat dat je goed gist. Niets is toevallig en in alles zit een bepaalde logica.
Vanzelfsprekend levert dat uitgangspunt en die benadering een heel ander boek op.

Ja, die cd wil ik wel graag hebben, Albert. Ik stuur je mijn postadres in een PB.
Nu alvast bedankt voor je moeite.
Teamspirit

Re: De Kim

Bericht door Teamspirit »

Heb het boek vandaag besteld, evenals de De prijs. Als het goed is dinsdag binnen. :) Ik ben benieuwd naar de boeken, na wat ik hier allemaal gelezen heb. :)
g.h.hagels

Re: De Kim

Bericht door g.h.hagels »

Volgens mij krijg je er geen spijt van, heb de Prijs al voor
de 2e maal gelezen , en de Kim is mij door mijn vrouw al
eens afgepakt , met de woorden , geniet er nu even van.
De Kim heb ik met sinterlaas gekregen , en kan er niet
mee ophouden met lezen , maar dat is mijn mening.

Vr Gr Gerrit H Hagels. :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, Gerrit, dat zijn recensies die een mens plezier doen, zo op de vroege zaterdagmorgen. :-D
Het zijn twee totaal verschillende boeken.
Over "De kim" ben ik na 33 jaar nog steeds tevreden en "De prijs" had ik 33 jaar geleden niet kunnen schrijven. Niet zó.
Sinds gisteren heb ik mijn vrijheid terug; eindelijk is die vertaling die maanden als een steen om mijn nek heeft gehangen, klaar en de deur uit, naar de uitgeverij.
Ik kan ik weer met mijn tijd doen wat ik wil.
Ik ga de verhalen schrijven die ik al zo lang wil schrijven en die bundelen.

Afbeelding

Het kleine zwarte Moleskine boekje - een onmisbaar hulpmiddel - begint zich aardig te vullen met aantekeningen en nu ik eindelijk ook tijd heb om mijn nieuwe kamer in te richten, moeten de aantekeningen van vele jaren voor die verhalen ook uit hoeken en gaten, dozen en mappen, schriften en boekjes en zo tevoorschijn komen. Die aantekeningen gaan soms wel twintig jaar terug, dus het wordt echt wel tijd om daar nu eindelijk eens iets mee te doen.
Ach, het houdt me van de straat en uit de kroeg... :-D
En als ik er ook nog mensen een plezier mee doe, is het helemaal mooi.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De Kim

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Teamspirit, De Prijs, ik heb het nu 3 maal gelezen sinds voorige kerst, 2 maal voor Theo s TV interview en een maal er na, een aangrijpend verhaal. Ik betrap me er regelmaatig op dat als ik ergens in het zonnetje zit niks te doen, dat ik bepaalde pasages in mijn geheugen aan het door nemen ben, een verhaal dat je niet los laat.
Ik ben van het jaar een goeie jongen geweest dus neem ik aan dat de kerstman me de Kim brengt, ik ben er haast bang voor, want ik dacht niet dat je De Prijs kan verbeteren.
Heel veel lees plezier gewenst van Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Teamspirit

Re: De Kim

Bericht door Teamspirit »

Ik ben Nu op pagina 51 En wat mij opvalt zijn de grote hoeveelheid redactionele fouten, woorden die aan elkaar zitten, punten die vergeten zijn, zinnen waar een lidwoord ontbreekt. De reden dat het mij misschien meer opvalt is dat mijn moeder jarenlang boeken heeft "gemaakt", dus het hierboven genoemde redactionele werk ook deed, en dat zit er bij mij ook ingebakken als ik een werkstuk moet maken. Dit maakt het boek wat minder leesbaar, maar zorgt er ook voor dat je behoorlijk geconcentreerd blijft lezen waardoor je het verhaal goed meekrijgt.

Het verhaal zelf is nu al een boeiend verhaal en ik hoop het boek zo snel mogelijk uit te hebben. Als ik het boek uit heb zal ik op de inhoud terug komen zodat ik een volledig beeld heb van het verhaal en geen halve waarheden op de kombuispraattafel neer gooi.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de grote hoeveelheid redactionele fouten,
Dat is een geheel nieuw geluid.
Geef eens snel een paar voorbeelden?
Ik heb de correctie zelf gedaan en vele boeken van anderen "persklaar" gemaakt, dus ik ben bijzonder benieuwd.
Ook De Alk heeft correcties aangebracht die we uitvoerig en tot in den treure hebben besproken.
Soms hadden ze gelijk, maar soms ook niet. Dat er nog steeds een enkele fout inzit, wil ik graag aannemen, maar een "grote hoeveelheid redactionele fouten" geloof ik simpelweg niet en al helemaal geen fouten die ten koste gaan van de leesbaarheid.

Aanvulling, tweeënhalf uur later: Ik heb die eenenvijftig pagina's die je hebt gelezen nauwkeurig doorgenomen en ben daardoor alleen nog maar benieuwder geworden naar de vele voorbeelden die je ongetwijfeld kunt opsommen. Ik heb twee dingen gevonden die we bij de controle van de PDF hadden moeten zien, maar die zowel ik als De Alk hebben gemist. Die zal jij ongetwijfeld ook hebben opgemerkt en die zie ik dan wel tussen je voorbeelden, maar voor het overige is het me werkelijk een raadsel hoe je aan die "grote hoeveelheid redactionele fouten" komt. Ik ben vijf dingen tegengekomen waarover we een discussie zouden kunnen opzetten, ook al omdat daar twee gevallen bij zijn die Van Dale niet noemt, maar Het Groene Boekje wél. Zoals iedere persklaarmaker weet - en je moeder ongetwijfeld zal kunnen bevestigen - prevaleert in dergelijke gevallen Het Groene Boekje als zijnde de officiële woordenlijst van de Nederlandse taal.

Ik heb één komma gevonden die ik misschien beter had kunnen weglaten, maar ook die ene komma is voor discussie vatbaar. Zoals je mogelijk weet, maar misschien ook niet, is de simpele komma het meest gecompliceerde leesteken dat we kennen. Niet voor niets besteedt Jan Renkema er in zijn onvolprezen en onmisbare Schrijfwijzer maar liefst veertien pagina's aan.

Spel- of taalfouten ben ik niet tegengekomen, wat niet wil zeggen dat die er niet (meer) inzitten. Woorden die "aan elkaar zitten" terwijl ze los van elkaar geschreven zouden moeten worden, ben ik evenmin tegengekomen, dus naar die voorbeelden ben ik vooral benieuwd. Die zijn interessant omdat daar erg veel fouten mee worden gemaakt; woorden los van elkaar terwijl ze aaneengeschreven (en ook dat is één woord) dienen te worden. Ja, ik kwam wat dat betreft toch iets tegen: Op een en dezelfde bladzijde, maar wel in twee verschillende alinea's, schreef ik een bepaald woord de ene keer los, de andere keer aaneen. Dat zou je opgevallen moeten zijn. Het punt is echter dat ook hierover te discussiëren valt, alleen had ik consequent moeten zijn en het beide keren of los, óf aan elkaar moeten schrijven. Overigens kom ik in je reactie twee keer een woord tegen dat aangeschreven moet worden, maar dat je onterecht los van elkaar schrijft, maar dit geheel terzijde.
Nogmaals: ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. :?
Teamspirit

Re: De Kim

Bericht door Teamspirit »

Op die fouten, zal ik aankomende week terugkomen. Ik zal ze opnieuw opzoeken en van uitleg voorzien. Wat me bijvoorbeeld opviel, wat dat je een nieuwe pagina (vooral na het omslaan van de pagina) met een nieuwe alinea begint. Dan ben je in het heden, en ineens nadat je de pagina hebt omgeslagen ben je in een van de gedachtes, of gesprekken met Agnetha Lindfors.

Maar goed, het woord fouten van mijn zijde is wat zwaar aangezet misschien. Maar foutjes, klinkt ook weer alsof ik er met een microscoop naar het gekeken.

Verder heb ik het boek uit, ook een groot deel in de trein gelezen, waar je toch wat minder goed leest door allerlei andere gesprekken om je heen.

Mijn eerste indruk, na 1 keer lezen, een prachtig boek met een mooi uitgewerkt verhaal, waar ik nog veel meer gedachtes, en verwikkelingen in kan gaan terug vinden. Het boek vraagt er gewoon om, om nog 2, 3, 4 keer gelezen te worden, voordat je echt de meeste details en onderliggende rode draadjes hebt uitgeplozen. Verder wil ik de gedachte van kapitein Berman op pagina 62 eruit lichten. Deze gedachte over het varen, is zo prachtig omschreven. De connectie tussen het varen, het vrij zijn en toch de verbondenheid hebben met van alles en nog wat.

En dan kan ik nu gaan beginnen aan de prijs, die vandaag is binnengekomen. :-D :) .


Plaats reactie