De Kim

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.

Belangstelling voor dit boek?

Ja
25
69%
Misschien...
4
11%
Nee
7
19%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Theo,
De kim is nu ook in Hamina. Vanmorgen met de post. Is eigenlijk nog vlug gegaan.
Bedankt Nautiek in Alkmaar van de gehele Hollandse nederzetting alhier.
Dit daar practisch al Nederlandse boeken en tijdschriften van hand naar hand en van boekenplank naar boekenplank gaan.
Groeten ook namens Kees
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is dan ook weer mooi geregeld, Martin.
Lees ze.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Theo,

Ik ben nu op blz 34 en ik moet zeggen dat het verhaal me helemaal meeneemt. Waarheen weet ik nog niet, maar van wat ik tot nu toe gelezen heb is je tekst formidabel. Zoals in je beschrijving van bijv het ronden van Cape Wrath.
Skutskär , Goole, Oslo enz. Ik ben weer helemaal aan het varen.
Kortom dit boek is een echte roman van de zee. Een echte aanbeveler.

Proficiat Theo.

Groeten uit Hamina

Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kim

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Halo Theo,
Maar... ook na 33 jaar ben ik benieuwd naar een nieuwe recensie
Ik heb genoten van het boek, maar ik ga geen te grote broek aantrekken door een recensie te geven.
Ik vertel gewoon hoe ik het boek ervaren heb. :)
Inderdaad een maritieme roman, heel herkenbaar met veel praktijkinfo voor insiders maar of het lezerspubliek dit ook op de juiste waarde weet te schatten?
Maar van het begin tot het eind bleef het spannend, met af en toe onverwachte wendingen in het verhaal.
Zoals je de verhouding met de stuurman beschreef; echt heel goed neergezet.
En ik waande me soms ook weer aan boord van een Groninger coaster. :)
Mijn eerste reactie was toen ik het boek uit had: Een perfect filmscenario.
“De kim blijft altijd even ver” een mooie passende titel voor deze prachtige maritieme roman.
Nu nog even wachten op de film met uiteraard Meryl Streep in de hoofdrol. :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat is dat toch móói om 's morgens om halfacht dergelijke beoordelingen te lezen. En dat - want dat blijft voor mij bijzonder - na drieëndertig jaar. :-D
Dat is gewoon fijn voor een eenvoudig mens. Mijn dank.

Jos, je vroeg je af of het lezerspubliek het maritieme gedeelte op de juiste waarde zal weten te schatten. Hoe dat nu is, weet ik uiteraard niet, maar in 1977 was dat wél het geval. Via de uitgeverij kreeg ik toen een aantal brieven van mensen die het hadden gelezen, mensen die niets met de vaart te maken hadden en die kwijt wilden dat ze van het boek hadden genoten. Vandaar dat ik ook hier de schrijvers onder ons nog een keer op het hart wil drukken: ga niet proberen om alles uit te leggen; dat leest niet lekker, vooral niet voor mensen die wél van wanten weten en voor wie al die uitleg niet nodig is. Schrijf gewoon zoals je wilt schrijven, maar doe het wel zo dat insiders het gevoel krijgen dat je weet waar je het over hebt en dat mensen die geen bal van de vaart weten over vaktermen en andere "inside information" heen lezen zonder dat het hen stoort bij het volgen van het verhaal. Als het goed is moeten die lezers hooguit de neiging krijgen om hier en daar eens wat op te zoeken, bij voorkeur ná en niet tijdens het lezen van het boek.

Of het ook maar een beetje representatief zal blijken te zijn voor de jonge mensen van vandaag, weet ik uiteraard niet, maar ook Bob Heikoop die de foto voor het omslag maakte en die daarvoor behalve de eeuwige roem ook drie exemplaren van het boek kreeg, had het onmiddellijk gelezen en zei: "Wat een schitterende roman met een mooi verhaal!" Het is natuurlijk niet voor niets dat ze het bij De Alk wel zagen zitten om het opnieuw uit te geven.

Er is één ding dat me bijzonder interesseert. In 1977 waren er verschillende mensen die de Groninger kustvaart goed kenden die onmiddellijk wisten welk schip ik bij het schrijven van dit boek voor ogen had gehad en wie er voor de reder Smit model had gestaan. Ook wist een aantal welke overleden kapitein ik had gebruikt, maar er waren maar weinigen die wisten dat ik daarbij twee kapiteins tot één had samengesmolten en dat die geen van beiden op dát schip hadden gevaren. Ook de stuurman was voor sommigen toen duidelijk herkenbaar en ook zelf herkende hij zich onmiddellijk. :-D
Helaas kwam hij zes jaar later om bij wat je in goed Nederlands een "freak accident" zou kunnen noemen. Hij was zoals ik hem heb beschreven. Ik voer niet lang met hem, maar we hielden ook na die korte tijd contact en ik rekende hem tot mijn vrienden, een kwalificatie die ik niet lichtvaardig gebruik.

Ten slotte nog iets dat mij tóén intrigeerde; nu niet meer omdat ik nu een heel klein beetje begin te begrijpen hoe dat hele schrijfproces werkt. "De kim" is, zoals ik al meerdere malen heb betoogd, gebaseerd op drie persoonlijke ervaringen die volledig los van elkaar staan, maar die samengevoegd dit verhaal opleverden. Je zou dus met erg veel fantasie kunnen zeggen dat het boek op waarheid berust, hoewel zo geredeneerd élk boek op waarheid berust. De schrijver put immers veel en vaak uit eigen ervaringen en ervaringen van anderen. Het is dus - en dat wil ik sterk benadrukken - géén waargebeurd verhaal, ondanks die herkenbaarheid.

Zo is de vrouwenfiguur volkomen en dan ook helemaal uit mijn kleine duimpje gezogen. Ik moest een van die drie ervaringen waar het boek op gebaseerd is, uitbeelden, "gestalte geven" noemt men dat niet voor niets. Dat is de ervaring dat er iets kan gebeuren, dat je iets meemaakt, iets dat je diep raakt of dat heel sterke emoties bij je losmaakt, maar toch iets waarvan je je later, als het allemaal lang voorbij is, verbijsterd afvraagt óf het eigenlijk wel is gebeurd, óf je het wel hebt meegemaakt. Of heb je het soms gedroomd? Maar dat is niet zo, omdat anderen een stukje van jouw ervaring hebben meegemaakt en dus kunnen bevestigen dat het werkelijk is gebeurd, zonder dat ze daar de details van kennen. Die ken jij alleen. Dat overkomt mijn hoofdfiguur in dit boek immers?
Ik heb zelf een dergelijke, heel vreemde ervaring gehad waarvan ik nu nog steeds niet weet of dat wel werkelijkheid was. Ik had die aanvankelijk verwerkt in "De Prijs", maar dat heb ik er weer uitgehaald - een heel hoofdstuk - omdat het daar niet op zijn plaats was en omdat de uitgever die me aanvankelijk tot het schrijven van "De Prijs" aanzette, toen ik haar een deel van het manuscript stuurde - iets wat je nóóit moet doen - terecht opmerkte dat ik bezig was twéé boeken te schrijven.
Maar bij die persoonlijke ervaring van mij kwam dus géén vrouw te pas. Die verzon ik voor "De kim". Ook is ze niet gebaseerd op een vrouw die ik ooit heb gekend, kortom: ze is pure fantasie. Althans, dat dacht ik. Tot er in 1977 of begin 1978 iemand naar me toekomt, iemand die ik al vele jaren kende en die de Groninger kustvaart en heel veel mensen daarvan kende en toen ontspon zich dit korte gesprek:
"Ik heb je boek gelezen."
"En, kon je het waarderen?'
"Mooi boek."
"Dank je."
"Dat schip, dat is de ....."
"Dat klopt."
"En die reder, die Smit, dat is ......"
"Dat klopt ook."
"En die kapitein die je dood laat gaan, is ....."
"Je hebt alweer gelijk"
"Maar die leeft nog. Met die dooie kapitein bedoel je .... van de ....."
"Dat heb je heel scherp gezien, Piet." Hij heette geen Piet, maar dat doet nu even niet ter zake.
Waarna de spreker zich wat naar me over boog en veel zachter, alsof hij me een geheim vertelde en bang was dat iemand het zou horen, zei: "Maar hoe wist jij dat nou van dat wijf? Dat wist helemaal niemand."
"Die heb ik verzonnen, Piet. Dat is fantasie."
"Man, dat kan immers niet? Dat is geen fantasie. Die bestáát en die woont in ....." Waarna hij een andere plaats noemde dan die ik heb gebruikt. "Maar dat wist helemaal niemand dat .... daar iets mee had."

Kijk, dan breekt mij de gele klomp natuurlijk. Althans toen. Een mij onbekende dame dringt zich in mijn verhaal. Nu weet ik beter. Nu weet ik dat je je al schrijvende dan wel baseert op eigen ervaringen, maar dat er in die wonderlijke chemie veel meer meespeelt. Als je wat zweverig wilt gaan doen of vatbaar bent voor een beetje zweverigheid, dan zou je bijna gaan denken dat je soms door iets wordt gestuurd, dat er iets of iemand aan de touwtjes trekt en aan de knoppen zit, waardoor je al schrijvend, onbewust heel dicht bij de waarheid kunt komen. Probeer dan niet om dat te achterhalen, maar accepteer het dankbaar.

Maar welk schip was dat? Wie het weet, mag het zeggen. Wie de mensen herkent, moet hier liever geen namen gaan noemen. Nou ja, die reder, dat mag wel. Die stuurman zal ik zelf noemen. Dat was mijn goede vriend Jan Nutbroek. Een beste kerel en een béste stuurman die later een prima kapitein werd.
klaas mulder (RIP)

Re: De Kim

Bericht door klaas mulder (RIP) »

dita schreef:Er schijnen niet bar veel e-readers te zijn onder de kombuiscrew.
Wacht toch nog geduldig af of er iemand is e-book met ervaring.
gr. martin
@ Dita en Theo,

Vlak voor mijn vertrek naar Litouwen werd ik door een vriend opmerkzaam gemaakt op 'ereaders'. Voor mij dé oplossing om boeken 'mee te nemen', of hier te kopen. Ht is even wennen, heel eventjes, maar ik ben er hardstikke content mee! :lol: :!: (er kan een complete bibliotheek op een 2gb kaartje). Dus werkelijk een uitkomst! (Betrap me er wel op dat ik regelmatig probeer de bladzijde om te draaien, en dat gaat met een 'knoppie'. ) :idea:

groet Klaas
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De Kim

Bericht door dita »

Klaas,
Welk merk heb je? En kan je ook boeken in PDF formaat laden? Staan de fotos ook in kleur?
De e raders komen hier de 27. dus over twee weken op de markt dwz hier in Hamina dan bij de local boekwinkel. In Helsinki zijn ze al veel langer. De verkoopster van de boekwinkel is deze week op een cursus in Helsinki en vrijdag komt ze weer terug en zij zal me dan meer vertellen. Ik heb er een besteld een Bookeen Cybook Opus. De prijs is 195 euro.
Ze gaan ook de sony verkopen. Maar die is veel duurder en daar ik niet weet hoe of het bevalt wil ik nog geen erg dure aanschaffen.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: De Kim

Bericht door Albert »

Heb vanmorgen "De Kim" besteld bij een boekhandel hier in Purmereutel, kan hem donderdagmiddag afhalen. Ben benieuwd. :wink:
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
klaas mulder (RIP)

Re: De Kim

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Hallo Martin.

ik heb een BEBOOK, koste 199 Euro, volgens mij alleen zwart/wit, en ik heb alleen wat ervaring met de gebruikelijke formaten zoals PDF en EPUB. Maar dat voldoet voor mij in voldoende mate. Sommige boeken die ik heb gedownload (wat n woord) bevatten wel wat foutjes qua vertaling en spelling, maar een kniesoor die daar op let. :-)

en.. de verkoper vertelde me, dat op een schijfje van 2gb er een gigantische hoeveelheid boeken kan worden geplaatst.
Natuurlijk in PDF- en EPUB. En ik heb er pas een stuk of 40 op staan. :idea:

Maar voorlopig ben ik, zoals gezegd, er blij mee. Er zijn niet veel boekenwinkels hier, en als ze wat hebben, is het een Engelstalige reisgids voor Amsterdam. En daar zat ik niet echt op te wachten. Via internet is er veel te donloaden, al of niet betaald.

Maar net als jij heb ik ook geen sony aangeschaft, vond hem te duur.

groet, Klaas
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kim

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Klaas schreef:En ik heb er pas een stuk of 40 op staan.
Oh, dan kun je nog wel even vooruit.
Dan kunnen er nog ruim 3000 boeken bij. :-D
Een boek van 500 pagina's neemt in PDF ongeveer 1Mb in beslag.
Ben toch wel benieuwd in welke boeken je vertaal- en spelfouten hebt gevonden.
Dat is altijd leerzaam.


Plaats reactie