Uitgeven en uitgeverijen.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Uitgeven en uitgeverijen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is mooi, dat je tevreden bent over Calbona. Ik zei ook al: het is alweer zes jaar geleden dat ik iets van Calbona heb gezien.
Ik zou Het gevaar in de Katwijkse duinen graag willen bestellen, maar dat lukt me (nog) niet, althans niet via Boekenroute en omdat ik niet in Nederland woon, kan ik ook niet simpelweg met het ISBN nummer naar de boekhandel gaan. Laat eens weten hoe ik dat moet aanpakken.

Van de promotie van Kirja en Boekenbent moet je je nu ook weer niet al te veel voorstellen, daar heb ik in elk geval nog nooit iets van gemerkt. Je zult het voornamelijk zelf moeten doen. Het plezierige van Boekenbent vind ik hun helderheid en de eenvoudige manier van werken. Na vijf jaar loopt dat verhalenbundeltje nog steeds terwijl ik er geen omkijken naar heb.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat Van de Meeberg vroeg voor redigeren en corrigeren; dat is over het algemeen niet goedkoop. Het moet dan natuurlijk wel door een professionele redacteur worden gedaan, wat wil zeggen dan Van de Meeberg dat moet uitbesteden want zelf is hij meer een man de kaas en de cervelaatworst en een uit de hand gelopen hobby. :-D
Dat geeft niet, hoor. Als je met succes een kruidenierswinkel kunt runnen of welk ander bedrijf dan ook, kun je misschien ook best een uitgeverij runnen, vooropgesteld dat je goede mensen in dienst neemt. Ik werkte lang geleden als vertaler voor een bekende uitgeverij die inmiddels heel groot is geworden en gefuseerd met een nog veel grotere uitgeverij. Toen ze nog klein waren, stond daar een vent aan het hoofd die de ballen verstand had van boeken en schrijven en al helemaal niet van redigeren, maar wel van zakendoen. Die maakte een groot succes van die uitgeverij en verkocht de hele handel op den duur voor een beste prijs.

Nu weet ik ook weer dat dat destijds een van mijn punten van kritiek was: dat boek wat ik had besteld, was ook door Calbona gecorrigeerd en geredigeerd, maar daar vraten - met permissie - de honden geen brood van en dus zei ik dat ik het wat vreemd vond dat hij daar geld voor durfde te vragen. Maar wie weet heeft hij nu mensen die tegen een bepaald tarief wel goed kunnen corrigeren en redigeren.

Ach, of die heruitgave een succesje zal worden, weet ik niet. Ik vind dat ook niet zo belangrijk meer. Ik schreef het ruim 30 jaar geleden. Toen werden er 6000 stuks van gedrukt waarvan er 4000 vlot over de toonbank gingen waarna het nog wat nadruppelde en er ten slotte iets van 1000 naar De Slegte gingen. Maar na al die jaren bestaat er nog steeds vraag naar en daarom overwoog ik een uitgave in eigen beheer. Tot De Alk, die ik beleefdheidshalve inlichtte over mijn plannen omdat zij mijn laatste boek hebben uitgegeven, belangstelling bleek te hebben voor een heruitgave. Eeind september begin oktober moet het in de winkel liggen. HIER kun je er het een en ander over lezen.

Maar laat weten hoe ik aan je boek kan komen, dan bestel ik het. Als je nog exemplaren in huis hebt, kun je het me eventueel ook zelf sturen. Laat in een e-mail of een PB weten wat het kost, inclusief porto naar Griekenland en geef me een rekeningnummer, dan schrijf ik over en geef je mijn adresgegevens.

Sorry, maar van de visserij heb ik totaal geen verstand, behalve dan dat ik het verschil kan zien tussen schol en schelvis... :wink:

Zwaantje71

Re: Uitgeven en uitgeverijen.

Bericht door Zwaantje71 »

Hallo Theo,

Wijnand V.d. Meeberg heeft mijn boek voor 100 euro geredigeerd en gecorrigeerd. Al moet ik toegeven dat ik na de correctieronde goed moest nakijken. Ik had last van woordblindheid, dus ik kon het verhaal van haver tot gort. Mijn vrouw heeft na de correctie, nog heel veel moeten verbeteren en dit doorgegeven aan de hr. V.d Meeberg. Mocht ik nu een boek afkrijgen laat ik dit particulier doen. Door een echte redacteur/trice.
Het boek 'Het gevaar in de Katwijkse duinen' heet nu `De mysterieuze bunker` heb het een ander titel gegeven.
Ik heb nog een aantal exemplaren thuis liggen. En wil er wel een naar u opsturen. Als u de adres gegevens wil geven. Stuur ik er wel een naar Griekenland. Geen probleem.


Gr. Aard
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Uitgeven en uitgeverijen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

PB met adresgegevens is verstuurd!
Alvast bedankt, Aard.


Plaats reactie