Een goed idee...

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er zijn nogal wat mensen onder ons die plannen hebben voor, of al bezig zijn met het schrijven van een boek of een verhalenbundel. Soms fictie, vaak ook eigen belevenissen. Wie dat doet, wil ook graag gelezen worden en dus sta je voor de vraag waar je dan met het eindresultaat heen moet en daar beginnen dan de problemen.

Je moet van goeden huize komen of toch in elk geval erg veel doorzettingsvermogen en eindeloos geduld hebben, wil je een reguliere uitgever voor jouw manuscript interesseren en zover krijgen dat die bereid is daar geld in te investeren en het uit te geven. Op dat moment verschijnen de "internetuitgevers" ten tonele. Ik zet dat opnieuw tussen aanhalingstekens omdat het merendeel van die lieden helemaal geen uitgevers zijn. Het zijn alleen maar zakkenvullers die inspelen op het brandende verlangen van heel veel mensen om hun eigen boek in druk te zien, in handen te houden en in de boekenkast te zien staan. Die drukken gewoon alles wat ze binnen krijgen, zolang jij nu maar betaalt. Want dat doe je; ze kunnen het nog zo mooi proberen te verkopen en strak volhouden dat ze jouw manuscript heel graag uitgeven en dat jou dat dan niets kost, uiteindelijk ben jij degene die enige honderden euro's en vaak ook een illusie armer is.
Pas op: er zijn een aantal goed internetuitgevers. Ik ken er twee en ik denk dat het totaal op de vingers van één hand te tellen is. Daar weet je gewoon van tevoren wat het je gaat kosten en voor dat geld leveren ze een goed product. Dat wil niet zeggen dat jij daarmee dan ook een goed boek hebt geproduceerd; die kwaliteit moet van jezelf komen. Maar dit zijn geen mensen die zomaar alles drukken omdat ze op jouw geld uit zijn.

Over internetuitgevers kunnen we nog een hele boom opzetten, maar dat wil ik hier nu niet doen. Het is namelijk zo dat er sinds kort behalve de reguliere uitgeverij waar je nauwelijks kans zult maken en de internetuitgevers die gewoon alles alles op jouw kosten uitgeven nog een derde alternatief. Het is een Amerikaans idee dat goed werkt. Het is een website waar je je kunt inschrijven en waar je vervolgens een deel van je manuscript kunt plaatsen. Het minimum is 10 pagina's en daarom heet de site dan ook TENPAGES.COM. Dat kost je niets, het verplicht je tot niets en je hoeft ook niet onder je eigen naam te publiceren, maar kunt ook een pseudoniem gebruiken. Je naam en e-mail zijn alleen bij de beheerders van de site bekend en blijven geheim.

Vervolgens kunnen mensen die iets in jouw verhaal zien, daar een aandeel in kopen. Een aandeel kost 5 euro en iemand kan maximaal 200 aandelen in een manuscript kopen. Als er 2000 aandelen zijn verkocht - dus 10.000 euro gestort - wordt je boek gegarandeerd uitgegeven door een reguliere, gerenommeerde uitgeverij en dus niet door de een of andere haasje-over-inetnetuitgever. Welke uitgeverij dat wordt, hangt af van het soort verhaal dat je hebt geschreven. Het moet in het fonds van een uitgeverij passen. Het systeem werkt: er staan nu 194 manuscripten online en in ruim vier maanden gingen er 10 manuscripten waarvan alle aandelen waren verkocht naar de uitgever. Dat werkt aardig beter dan even eindeloos als kansloos met je manuscript langs uitgevers leuren.

Zie voor verder bijzonderheden de site van TENPAGES.COM. Wel nog dit: je manuscript blijft maximaal vier maanden op de site staan. Als het dan niet volgetekend is, wordt het verwijderd. In dat geval krijgen de aandeelhouders voor elk aandeel vier van hun 5 euro terug. Het risico is voor aandeelhouders dus erg klein.

Ik vind het een prima systeem. Voorwaarde blijft natuurlijk ook in dit geval - en misschien wel vooral in dit geval - dat je iets fatsoenlijks te bieden hebt, dat wil zeggen: een boeiend of interessant manuscript dat in goed Nederlands geschreven is. Het is de bedoeling dat je anderen met je eerste tien pagina's voldoende interesseert. Ze moeten dus niet meteen afknappen op een warrig verhaal vol taal-, tik- en spelfouten.

Een aanrader!

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

Theo,
Ik vind het een bijzonder creatief en interessant concept, en zeker een goed alternatief voor het uitgeven van een boek!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er is nog een site die ongeveer volgens hetzelfde principe werkt en dat is SCHRIJVERSMARKT. Het verschil is dat je daar maar 250 mensen nodig hebt die 5 euro storten. Dat lijkt mooi en eenvoudig en heel wat makkelijker dan dat je tweeduizend aandelen moet zien te krijgen, alleen wordt dat boek dan niet bij een bekende uitgeverij uitgegeven, maar door uitgeverij Het Tweede Gezicht. Die is speciaal voor dit doel opgezet door Schrijversmarkt en dus is het in feite niets anders dan een handige zet van een internetuitgever. Let op: daar is niets op tegen en het staat duidelijk in de voorwaarden, maar het is toch weer heel iets anders. Jij hoeft niet te investeren, dat laat je aan anderen over en met wat handigheid trommel je minstens de helft van de 250 supporters die je nodig hebt zelf bij elkaar.

Ik heb beide sites bekeken en ik vind Ten Pages werkelijk een prima alternatief voor iemand die zijn manuscript onder de aandacht wil brengen. Tweeduizend aandeelhouders is niet niks, maar het is tegelijkertijd ook een uitstekend filter - maatstaf, indicatie, net hoe je het wilt noemen - voor kwaliteit. Na vier maanden weet je waar je aan toe bent. Bovendien kun je je boek promoten door anderen te vragen op die site te gaan kijken en de eerste tien pagina's - het mogen er ook meer zijn, maar niet minder - te lezen en te beoordelen. En van die 5 euro zullen weinig mensen schrikken als ze je zouden willen helpen. Wordt het niks, krijgen ze er vier weer terug.

Van de 10.000 euro die op deze manier wordt opgehaald, krijgt de schrijver om te beginnen 1000 euro. De overblijvende 9000 euro wordt gebruikt voor de productie van het boek en dat is een heel reëel bedrag. Daarna ontvangt de schrijver uiteraard zijn normale royalty's. Ook de aandeelhouders krijgen een deel van de opbrengst, natuurlijk naar rato van de aandelen die ze hebben gekocht. Op de site kun je uitrekenen wat je investering kan opbrengen, maar daar moet je wel enige realiteitszin voor hebben. Ze beginnen met een verkoop van 10.000 exemplaren en iemand die 30 aandelen heeft gekocht, dus 150 euro heeft geïnvesteerd. Een oplage en verkoop van 2000 exemplaren en een inleg van 15 euro lijkt me reëler en dan kom je op heel andere cijfers uit. Maar dat maakt niet uit; het idee blijft hetzelfde.

Werkelijk het overwegen waard. Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door dita »

Theo,

Het lijkt mij de moeite waard om die door jouw genoemde sites eens wat nader te bekijken.
Het idee lijkt mij, zo op het eerste oog gezien, goed.

groeten
Martin/Hamina
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

Zijn er al kombuizers die van bovenstaande sites (tenpages.com en schrijversmarkt) gebruik hebben gemaakt ?

Op schrijversmarkt vond ik een verhaal van een (oud-) zeeman. Ik heb het nog niet gelezen, maar misschien is het een interessant verhaal. Klik hier om het verhaal te lezen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Op 10-pages had ik een paar aandelen gekocht in een boek dat intussen helemaal voltekend is en dus uitgegeven wordt. Maar dat was non-fictie, een boek over het opvoeden van honden. Je vindt het HIER.

Dat manuscript op Schrijversmarkt waar je naar verwijst, lijkt me echt helemaal niks. Het heeft weinig zin om hier voor de zoveelste keer te gaan uitleggen waarom ik het helemaal niks vind. Het zijn dezelfde aanmerkingen die ik al zo vaak heb gemaakt. Ik begrijp niet hoe mensen kunnen denken dat zoiets een kans maakt.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

@ Theo,

Zoals ik al eerder had gezegd, ik had het verhaal nog niet gelezen, ik had daar nog geen tijd voor.

Nu heb ik de eerste pagina's gelezen.
Het is denk ik heel snel en onzorgvuldig geschreven zonder enige redactie, en zal er inderdaad behoorlijk aan geschaafd moeten worden wil het wat worden.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een goed idee...

Bericht door Brazuca »

Ik kwam toch nog een interessant manuscript tegen op schrijversmarkt;
De Houthalers schreef:De Houthalers waarover dit boek gaat zijn geen fictie, maar kinderen in de leeftijdsgroep van veertien tot zestien jaar die tijdens de Hongerwinter 1944-'45 erop uit trokken om voor brandhout te zorgen. Hout dat onmisbaar was voor de noodkacheltjes waarop het weinige voedsel dat er nog was bereid kon worden.
De rol van die kinderen is voor vele families zo doorslaggevend geweest, dat het aantal hongerslachtoffers in het westen van ons land beperkt bleef tot 'slechts' 20.000.
Die rol werd de kinderen opgedrongen door het simpele feit dat zij nog de enige leeftijdsgroep vormde die zonder problemen op straat kon zijn en oud genoeg was om dit 'werk' te verrichten. Vanaf zeventien jaar liepen jongens en mannen tot 50 jaar het risico opgepakt te worden om als dwangarbeider naar Duitsland te worden gezonden. Alleen oudere mannen konden zich nog op straat begeven.
Dit boek maakt duidelijk dat zij de rol van deze kinderen nooit zouden hebben kunnen vervullen. Naar mijn weten is er nooit iets gepubliceerd dat het belang van deze Houthalers recht doet. Mijn generatie, waaruit de houthalers werden 'gerekruteerd' sterft langzaam uit. Het zijn de tachtigers van vandaag.
Verwacht in dit boek geen heldendaden van pubers die onderduikers of geallieerde piloten uit handen van de 'moffen' hielden. Geen jongetjes die door Duitse patrouilles werden beschoten of achterna gezeten, laat staan het vuur op hen opende zoals in zoveel jongensboeken over de oorlog.
Dit boek gaat over de dagelijkse beslommeringen van een groepje Houthalers die tot het bittere einde meermalen per week van uit de Haagse Transvaalwijk naar spergebied Scheveningen trok. Ondervoed, hongerig, in kleren waar ze uitgegroeid waren en die tot op de draad versleten waren. Stadskinderen die op klompen moesten leren lopen, in een stad die tot bijna middeleeuwse leefomstandigheden was teruggevallen.
klik hier om het verhaal te lezen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een goed idee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Geen jongetjes die door Duitse patrouilles werden beschoten of achterna gezeten, laat staan het vuur op hen opende zoals in zoveel jongensboeken over de oorlog.
Kijk eens aan. Nu ik dit lees besef ik dat ik dan de twijfelachtige eer heb om dat wél te hebben meegemaakt. Tijdens het houthalen werden wij beschoten. Daar werd toen door een paar dappere buurtbewoners een klacht over ingediend bij de commandant van het kampement waaruit die Duitsers afkomstig waren en die ze ook op pad had gestuurd om iets tegen die houthalers - dat waren wij dus - te doen. Hij beweerde toen dat er niet met scherp was geschoten maar slechts met oefenmunitie, - losse flodders - alleen maar om ons schrik aan te jagen. Nu was er zo'n "losse flodder" bij iemand door de ruiten gegaan en in de muur terecht gekomen en die kogel werd eruit gepeuterd en aan de commandant gepresenteerd. Die mof was daarna toch nog wel zo fideel om zijn verontschuldigingen over het gebeurde aan te bieden. Met scherp op kleine jongens schieten die in een weiland palen omzagen, kwam niet te pas. Nu waren die palen alom in de weilanden geplaatst om te voorkomen dat daar geallieerde zweefvliegtuigen zouden kunnen landen, dus ergens waren wij bezig de Duitse verdediging aan te tasten en had hij, vanuit zijn standpunt bekeken, eigenlijk wel een punt. Het liep wonder boven wonder allemaal goed af.
Maar van "houthalen" in die tijd weet ik alles. En ik was geen veertien, maar nauwelijks tien jaar oud. Het is een heel karwei om van een stuk boomstam houtjes te maken die klein genoeg zijn voor een noodkacheltje, om van een "zomerkacheltje" nog maar niet te spreken. Maar ja, wie weet er nu noch wat een zomerkacheltje is? Dat was een kacheltje dat je óp het kacheltje zette. Zie HIER.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een goed idee...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Houthalers.....

Ter info.......
Ik ben in 1945 geboren en DAT was een " Goed jaar"....DAT moge duidelijk zijn :lol: ..maar weet dus niks van deze zaken "uit eigen ervaring".maar wel van "uit betrouwbare bron vernomen" :roll:

In Olst in Salland heb ik nooit gehoord dat er "echte" ellende was betreffende eten en drinken en/of kachelhout of wat dan ook........d'r zal best "ongemak" zijn geweest maar bij lange na niet zoals in het Westen........mijn "Tante Jos" R.I.P. kwam uit Rotterdam en verzeilde uit pure ellende met een paar van haar jongere broertjes in de " Sallandse dreven" en de rest is geschiedenis zogezeid.
Mijn reden voor reaktie is dat mijn Oom Gradus ( de vader van mijn veel te vroeg overleden neef Harry C.,Tante Jos was zijn moeder, alle 3 recent R.I.P. :cry: ) mij meerdere keren heeft verteld dat " net na de oorlog" je flink geld kon verdienen met het "uithakken van Boomkonten"....DUS "Boomstobben uit de bos hakken".....voor brandstof............ze verkochten dat dan "veur goed geld in de stad" ( lees Deventer) en hij vertelde me dan " dat was hard wark, mah doar konk met gien geweld tegenan schildern".......( hij was een schilder!)
Dus OOK direct NA de oorlog in Salland was er gebrek aan brandstof..........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie