Pagina 2 van 3

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 01 okt 2010 21:05
door gerardN
Hallo Martin (Dita),
Afdrijven vind ik ook wel leuk, alleen mijn vraag over die Inspecteur Generaal is nog niet beantwoord. En daar ging het mij even om.
Heb je wel eens een schipbreuk meegemaakt en ben je wel eens echt afgedreven in een sloep op de oceaan? Oei, wat maak ik los???!!!
groeten,
Gerard.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 01 okt 2010 21:44
door Theo Horsten (R.I.P.)
En de beantwoording van die vraag is toch zo simpel. Je gaat even naar de site van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en bekijkt daar de organisatie. Dan vind je dat deze dame hieronder de Inspecteur-Generaal van Verkeer en Waterstaat is. Zij is de hoogste baas en ze heeft alleen de minister van Verkeer en Waterstaat nog boven zich.

Afbeelding Mevrouw mr. J. (Jenny) Thunnissen.

Nou zal zij zich zelden met de monstering bemoeien, want zoals je op onderstaand organogram kan zien, heeft ze nog een paar kleinigheden meer aan haar hoofd, maar zij wordt wel bedoeld in al die wetsartikelen.

Afbeelding

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 01 okt 2010 23:47
door K.Brouwer
Hallo GerardN,

Het volgende uit m'n blote koppie daar ik sinds eind 2002 niet meer vaar en er eventueel op details weer wat veranderd kan zijn.

Het monsteren door de kapitein ging alsvolgt:

Er werd een monsterrol opgemaakt en daarna werd de bemanning aangemonsterd.

Het monsterformulier bestaat uit een origineel (wit) en twee gekleurde copieën waarvan de laatste opgestuurd wordt naar de rederij (die het naar de S.I. stuurt) of rechtstreeks naar de S.I. sturen.

Op het monsterformulier wordt het monsterrolnr. ingevuld,naam- roepletters v/h schip, naam persoon,hoedanigheid, arbeidscontract aanwezig ja/nee, gezondheidsverklaringen in orde en vaarbevoegdheidsbewijs ok. Dit wordt dan met datum ondertekent door schepeling en kapitein.De laatste copie wordt nu opgestuurt.

Dus stel dat het schip nieuw is en voor het eerst gaat varen met totaal 12 man dan wordt de monsterrol
met 12 monsterformulieren opgestuurd naar rederij of rechtstreeks naar S.I. De kapitein monstert dus ook aan (vroeger niet!).

Na een jaar moet er een nieuwe monsterrol opgemaakt worden,dus monster je alles af (2e copie),maak een nieuwe monsterrol op en stuurt die hele handel weer op.

Als er intussen iemand afgelost wordt monster je de man af d.m.v. het 2e copie in te vullen en op te sturen en voor de nieuwe man een nieuw monsterformulier in te vullen en op te sturen.

Mocht je nog iets willen weten hoor ik het wel.

Groeten,K.Brouwer.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 02 okt 2010 12:23
door Ulgi
Voor schepen onder Nederlandse vlag is een crewlijst naar de rederij voldoende. Die monsterformulieren bestaan niet meer voor Nederlandse schepen. Heb ze voor het laatst gezien op schepen onder Antilliaanse vlag. Maar dat is al zo'n 10 jaar geleden dat ik daar op heb gezeten dus of ze daar nog gebruikt worden weet ik niet.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 02 okt 2010 17:50
door K.Brouwer
Hallo Ulgi,

Ben bang dat je ernaast zit.Heb mezelf nog in aug. 2002 op het Nederlandse monsterformulier afgemonsterd dus die formulieren moesten toen nog steeds ingevuld worden.

Als je bij Theo H. zijn bericht gaat kijken van 30/9 12.38 p.m. en je drukt op HIER kom je op een leuke site terecht en als je daar in de zijkant op Hoofdstuk 4: Monstering en med. keuring v.d. bemanning klikt kun je zien dat er nog steeds gemonsterd etc. moet worden.

Dat je al 10 jaar lang alleen maar een crewlijst naar de rederij stuurt en dat dat dan alles is gaat er bij mij eerlijk gezegt niet in,althans niet onder Ned. en N.A. vlag.

Groeten,K.Brouwer.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 02 okt 2010 21:05
door Ulgi
Hallo K. Brouwer,

U heeft mij wel weer aan het werk gezet (geintje)! De tijd gaat snel maar toch niet zo snel. Het is sinds februari 2002 niet meer nodig monsterformulieren in te vullen en op te sturen naar IVW (voorheen SI). Ook de oude monsterrollen zijn toen vervallen. Wel dient er wel te allen tijde een 'lijst' aan boord te zijn van de bemanning van het desbetreffende schip en moet de scheepsbeheerder te allen tijde weten welke personen er aan boord van een bepaald schip zijn. Als bijlage (hoop ik...) de regeling monsterrol.

Groeten, Jan.
monsteren.pdf
Regeling monsterrol
(54.12 KiB) 113 keer gedownload

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 02 okt 2010 21:39
door K.Brouwer
Hallo Ulgi,

Heb hem net uitgeprint,gun me even de tijd om hem door te lezen/erop te reageren :o .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 03 okt 2010 16:07
door gerardN
Heren Kombuizers e.a.,
Allemaal bedankt voor jullie eerlijke en goed bedoelde adviezen. Ik denk, dat ik daarmee wel aardig uit de voeten kan. :-D (even voor de taal-puriteinen: voorgaande is een oud-hollands gezegde). Jullie hebben aan deze gepensioneerde ex-machinist (met MULOtje-B) niet alleen een stukje wetskennis meegegeven, maar daarbij ook nog enige nederlandse taalkennis. Daar is deze oud medewerker uit de vetloods (die het nog heeft gebracht tot ingenieur werktuigbouw/energietechniek) heel blij mee. Dank zij dit forum kom je nog eens ergens (een gezegde). Ik kan nu weer verder gaan met mijn volgende hoofdstuk van het boek "Goeree over de rooie".
Iedereen bedankt en groeten van,
Gerard Nijmeijer uit de beroemde plaats Hellevoetsluis, waar eens de vloten van Piet Heyn en Michiel de Ruyter lagen.

PS: Als iemand nog verder wil gaan met dit topic, ik houd niemand tegen, want ik begrijp, dat K. Brouwer nog in de boeken moest duiken (weer een gezegde) voor zijn volgende antwoord. :mrgreen:
GerardN.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 03 okt 2010 18:13
door K.Brouwer
Zo,net m'n neus weer uit de boeken getrokken :lol: , en nu blijkt dat Ulgi volkomen gelijk heeft wat betreft de veranderingen in het monsteren die per februari 2002 ingegaan zijn.

Wat ik er uit begrijp is dat er nu wat meer verantwoording wordt gelegt bij de scheepsbeheerder (reder/manager/eigenaar) i.p.v. dat die ouwe overal de klos voor was.

Begrijp nu ook waarom toendertijd van kantoor uit steeds om de copieën van de papieren van de mensen die net aangemonsterd waren gevraagd werd (vaarbewijs/gezondheid etc.) die hadden ze nu nodig om aan hun (nieuwe) verplichtingen te voldoen en "wij" wisten nog van niets......zie dat "nieuwe"
monsterformulier nu ook voor het eerst,heeft inderdaad veel weg van een crewlist!

Gelukkig ben ik dankzij de bijlagen nu weer wat beter op de hoogte en wacht ik maar af wat de volgende "verrassing" voor mij zal zijn :shock: .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Aanmonsteren op grotevaart schip

Geplaatst: 03 okt 2010 21:02
door Ulgi
Hallo K. Brouwer,

Ik wist dat ik gelijk moest hebben om de doodeenvoudige reden dat ik het al jaren zo doe (ben beslist geen betweter!). Alleen was 10 jaar wat overdreven achteraf maar dat moest dus 8 jaar zijn. Het was alleen even zoeken op internet waar het een en ander stond.
Vind het zelf wel makkelijk zo. Even een crewlist naar kantoor bij vertrek en klaar ben je. Dat hele monsteren bij de waterschout etc. was natuurlijk ook nog van uit de zeiltijd.

Met een vriendelijke groet, Jan.