Sterke openingen

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sterke openingen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik was moe en had het erg koud; ik was ook een beetje bang. De rode en groene navigatielichten wierpen een spookachtige gloed op de zeilen.
Daarachter was niets, een lege ruimte van volslagen duisternis waarin alleen het geluid van de zee hoorbaar was.


"De ondergang van de Mary Deare" van Hammond Innes.

De bieb in Warffum is wegens vakantie gesloten, dus maar weer eens gouwe ouwes uit de kast gehaald. :)

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Sterke openingen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is nou ook toevallig: naar aanleiding van de Minquiers die ergens in een topic ter sprake kwamen, heb ik een maand of zo geleden The Wreck of the Mary Deare op AbeBooks gekocht. Een eerste Amerikaanse uitgave in een mooi linnen bandje voor een paar dollar. Ik vond dat het in de collectie thuishoorde, zodoende... :roll:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Staan de kaartjes van The Minquiers ook in de Nederlandse uitgave?

Afbeelding.Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sterke openingen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nee, die mooie kaartjes staan niet in de Nederlandse uitgave, Theo.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sterke openingen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een sterke opening...
Hier zie je meteen de hoofdpersoon van het boek voor je. :)
Jan de Hartog
Schipper naast God.

Hendrik Richters kon het best worden beschreven als een stralend slechte arts.
Jong, blauwe ogen, blond, hartveroverend voor oudere vrouwen en met de slechtste staat van dienst van alle internen in het Binnengasthuis in Amsterdam. Huisartsen die een "locum tenens" zochten voor de zomervakantie wezen hem af als ze zijn dossier hadden gelezen, terwijl hun vrouwen erop aandrongen hem te nemen: "De beste die erbij is! Zo leuk! En zulke goede manieren!"


Plaats reactie