E-boeken of e-books of digitale boeken.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

E-boeken die je op een speciale "reader", op een iPad of gewoon op je PC kunt lezen zijn gemeengoed geworden en worden steeds meer verkocht. Ik vond in de gauwigheid twaalf verschillende readers voor e-books, in prijs variërend van 99 tot 600 euro. Er zijn er nog meer, maar die twaalf zijn de meest bekende en meest gebruikte.
Die goedkope van 99 euro is de OYO van Medion die door gebruikers als goed wordt beoordeeld, de duurste is de enTourage Pocket Edge die twee schermen heeft en eigenlijk niets anders is dan een duur netbook.

Dat is allemaal heel leuk en aardig en misschien leuk om te hebben, maar ik vraag me af waarom een speciale reader gekocht als je voor een heel redelijke prijs ook een iPad kunt kopen waar je alle kanten mee uit kunt en dus ook e-boeken op kunt lezen. Toegegeven: de kracht van readers ligt in het feit dat de tekst ook in het volle zonlicht net zo goed leesbaar is als een papieren boek, terwijl het scherm van een iPad reflecteert.

E-boeken worden in verschillende "file formats" opgesteld. Sommige readers lezen ook de bestanden van andere merken en types, andere weer niet, maar er is één format dat ze allemaal kunnen lezen en dat zijn pdf-bestanden. Sinds enige tijd is er voor het lezen van boeken als pdf-bestand voor de iPad een speciale app ontwikkeld, de Goodreader. Die kost 79 cent en wie daar een demonstratie van wil zien, moet HIER een klikken. Dan zie je ook gelijk het verschil tussen het lezen van pdf's op een iPad en op een e-book reader.

Wat mij in dit verband interesseert en wat ik graag zou willen weten, is:

  1. Zijn hier mensen die regelmatig e-boeken lezen?
  2. Zo ja, hoe dan: op een speciale reader, op een iPad of – of misschien óók – op PC of laptop?
  3. Lees je wel (eens) een e-book, maar geef je toch nog steeds de voorkeur aan een papieren boek?
  4. Als je nog steeds liever een papieren boek hebt, waarom dan? Omdat je dat prettiger vindt lezen of gewoon omdat je nu eenmaal van boeken en een gevulde boekenkast houdt?
  5. Als je kunt kiezen tussen een papieren boek van, zeg, € 20 en precies hetzelfde boek als e-book voor € 15, wat koop je dan?
  6. Of is dat prijsverschil misschien niet groot genoeg , maar zou je het wel als e-book kopen als het maar € 9,95 kost?
  7. Wat nu als het e-book voor minder geld meer biedt dan het papieren boek? Dus: extra bestanden met achtergrondinformatie over het betreffende boek of over andere boeken, beeldmateriaal - foto’s tekeningen - die met het boek in verband staan, audiobestanden – muziek of gesproken woord – die ook verband houden met het verhaal of de verhalen. zou je dan voor de digitale versie kiezen?
  8. Kortom: wat moet een e-book bieden om je te doen besluiten het te kopen?
[/color]
Dat wil ik graag weten.

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door dita »

Theo @ all e readers,
Om te beginnen ben ik erg tevreden met de e reader. De mijne is een Sony RPS 600.
Goed te lezen en makkelijk te laden.
Een ander voordeel is de prijs. Nu bedoel ik natuurlijk niet de aanschafprijs want die zou wat mij betreft lager kunnen zijn. Maar ik bedoel nu het aanschaffen van de boeken. De verzendingskosten zijn nl nihil. En dat scheelt een hap vooral voor degenen die niet in Nederland woonachtig zijn en toch Nederlands talige boeken willen lezen. De boeken zelf moeten wel onder 10 euro zijn. hoewel als er eentje een stuk duurder is en die je toch wilt hebben dan maakt de prijs natuurlijk niets uit.
Het opladen gaat vlot. Geen probleem. En het leest werkelijk erg prettig.
Hoe het gaat met het lenen bij de bibliotheek weet ik nog niet.
Ben nu bezig met een dikke pil over het leven van Napoleon. Dat was een gratis te laden boek van BOL.
Bij BOL had ik al eerder enige detectives besteld. En het downloaden lukte best.
Er is een nadeel. MP3 muziek is ook te laden maar dan is je accu wel snel rijp om bijgeladen te worden.
Maar met alleen lezen geen last. PDF bestanden laden gaat ook goed. De plaatjes zijn wel in zwart wit.
Dat was het.
Groeten uit Hamina, waar de zon schijnt , de sneeuw smelt en op zee nog een dik pak ijs ligt.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
klaas mulder (RIP)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Hallo Theo,

Ik ben het helemaal eens met Martin.
Heb zelf een Bebook, en de knopjes ‘volgende pagina’ zijn inmiddels zwart.
Maar, nu ik even in Haarlem ben, greep ik gister terug op een boek wat ik met heel veel plezier al 3 of 4 x gelezen heb, en misschien ligt het aan het boek, maar het vertrouwde ‘bladzijde omslaan’ bevalt me toch iets beter dan het knopje.
Zo’n boek heb je echt in je hand, en een e-reader (zit uiteraard in een hoesje) is iets anders.
Misschien ben ik te oud voor die nieuwe moderne rotzooi, zoals Sonneveld zou zeggen.
Maar al met al heel gelukkig met die nieuwerwetse manier om boeken te lezen.
Groeten uit Haarlem, en vanaf volgende week weer in Litouwen. (Want hier -in litouwen- zijn nauwelijks Englstalige laat staan Nederlandstalige boeken verkrijgbaar).
Oh ja, en mijn ereader is het eerste wat ik inpak.
Ach en dat boek waar ik gister weer in begonnen was, heb ik vanavond uit. Maar als ‘Kees Verduyn” toch nog in mijn handbagage past, gaat ie mee.

Groet, Klaas
Jos Komen (R.I.P)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kijk nog even de kat uit de boom.
Maar zal er in de toekomst zeker en vast gebruik van gaan maken. :)
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de reacties tot zover; ik hoop dat er nog wat meer komen. Ik vind de mogelijkheden van digitale boeken prachtig, maar zelf ben ik toch ook een liefhebber van het papieren boek. Boeken hebben om het boek. Oude boeken die oude vrienden zijn geworden, dat werk, zeg maar. Boeken die ik soms na jaren weer eens doorblader, ergens begin te lezen en dan niet meer op kan houden.
Ik voel me vereerd, Klaas. Ik hoop dat Kees ook in Litouwen kan wennen. :wink:
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Wim Plukker »

Allen,

Bij ons aan boord heeft het e-book een hoge vlucht genomen en zijn er zomaar 10 bemanningsleden die al in het bezit zijn van diverse types e-readers. Daaronder zijn een aantal Apple adepten die uiteraard met een I-Pad rondlopen en omdat ikzelf een half jaar samen met met mijn zoon ook ben over gegaan op de Macbook denk ik eraan om zelf ook een I-pad aan te schaffen vooral ook door de grotere gebruiksmogelijkheden zoals al door Theo aangegeven. Lezen doe ik toch altijd binnen en veel/vaak gedurende aflos reizen dus het probleem met het scherm lijkt mij niet zo bezwaarlijk.

Wat ik wel bezwaarlijk vind is het aanbod van titels, door een toeval en als vakidioot ben ik veel gaan lezen over nautische historie/fictie en dan nog voornamelijk in het engels (over dit toeval later meer). Wat ik gezien heb in het aanbod van titels is dit echt toegespitst op de literaire klassiekers en de bestsellers, de wat obscuurdere titels en vakgerichte titels ontbreken maar dat is gezien het nog redelijk prille bestaan niet zo vreemd. Wellicht dat dit in analogie met MP3 bestanden een zelfde hoge vlucht gaat nemen. Ik kan zelfs de meest onbekende US westcoast hardcore indie vinden waar ik in mijn jeugd en ook nog wel op HZS Den helder naar luisterde. Dat waren destijds allemaal import LP's die je alleen in A'dam kon kopen.

Wat ook nog een hobbel is is wat Theo noemt het houden van boeken en van een gevulde boekenkast. Het er langs lopen en getroffen worden door een kaft of een titel waarvan je nog weet in welke tijd en welke gemoedstoestand je dat gelezen hebt. Het snuffelen in boekenwinkeltjes en ook daar getroffen worden door een omslag/titel/onderwerp en te besluiten daar tijd aan te besteden. Vrijwel in elke stad waar ik ben afgelost de laatste 15 jaar of gedurende de vrije dagen die we nog wel eens kunnen opnemen besteed ik minstens enkele uren in de lokale boekenwinkels.

Het zal er wel op uit draaien dat ik beide naast elkaar zal gaan doen.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Ton van der Sluijs

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Ton van der Sluijs »

Doe mij maar gewoon een boek waarmee je ouwerwets in een hoekje van de bank kruipt en bladzij voor bladzij verslindt.
Bovendien, ken je het gevoel, als je nog es naar een goed boek kijkt wat je al es gelezen hebt en meteen die kriebel krijgt om het nog es te lezen? zie ik bij zo'n electrisch geval nog niet gebeuren 8) :) .
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door gerard tenerife »

Doe mij maar gewoon een boek
Ik denk dat het ook mogelijk iets met leeftijd te maken heeft. De mogelijkheden van e-book,enz. zijn natuurlijk eindeloos.
Maar toen ik nog op kantoor werkte (8 jaar geleden) viel het mij op dat alle jongeren, brochures, brieven alles netjes in files op hun PC hadden, de ouderen deden dat ook, want dat was ze geleerd, maar toch maakte die een harde copie van het meeste om het in de hand te kunnen houden. De oudere secretaressen gebruikten naast de file op de PC ook nog als vroeger 3 kopien van alles.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door jdbvos »

Ik heb een oud boekje, genaam 'Coastal passenger ships' uit de "Ian Allan abc" serie
Heb hem op flinke resolutie ingescand, en op Rapidshare gezet.
Voor wie er interesse in heeft kan hem hier downloaden NB: Is ca 95 MB !!
https://rapidshare.com/files/1997738321 ... an-abc.pdf

als iemand daunlood, kan je hier dan ff melden of het is gelukt ? Bvd !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Derk Gotink »

Ik heb het gedownload 63 blz, moet het nog even doorkijken maar bedankt...!
Morse is uit !!
Mayday is in !!


Plaats reactie