E-boeken of e-books of digitale boeken.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten
Contacteer:

E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door Theo Horsten » 17 apr 2011 17:01

E-boeken die je op een speciale "reader", op een iPad of gewoon op je PC kunt lezen zijn gemeengoed geworden en worden steeds meer verkocht. Ik vond in de gauwigheid twaalf verschillende readers voor e-books, in prijs variërend van 99 tot 600 euro. Er zijn er nog meer, maar die twaalf zijn de meest bekende en meest gebruikte.
Die goedkope van 99 euro is de OYO van Medion die door gebruikers als goed wordt beoordeeld, de duurste is de enTourage Pocket Edge die twee schermen heeft en eigenlijk niets anders is dan een duur netbook.

Dat is allemaal heel leuk en aardig en misschien leuk om te hebben, maar ik vraag me af waarom een speciale reader gekocht als je voor een heel redelijke prijs ook een iPad kunt kopen waar je alle kanten mee uit kunt en dus ook e-boeken op kunt lezen. Toegegeven: de kracht van readers ligt in het feit dat de tekst ook in het volle zonlicht net zo goed leesbaar is als een papieren boek, terwijl het scherm van een iPad reflecteert.

E-boeken worden in verschillende "file formats" opgesteld. Sommige readers lezen ook de bestanden van andere merken en types, andere weer niet, maar er is één format dat ze allemaal kunnen lezen en dat zijn pdf-bestanden. Sinds enige tijd is er voor het lezen van boeken als pdf-bestand voor de iPad een speciale app ontwikkeld, de Goodreader. Die kost 79 cent en wie daar een demonstratie van wil zien, moet HIER een klikken. Dan zie je ook gelijk het verschil tussen het lezen van pdf's op een iPad en op een e-book reader.

Wat mij in dit verband interesseert en wat ik graag zou willen weten, is:

1. Zijn hier mensen die regelmatig e-boeken lezen?
  2. Zo ja, hoe dan: op een speciale reader, op een iPad of – of misschien óók – op PC of laptop?
  3. Lees je wel (eens) een e-book, maar geef je toch nog steeds de voorkeur aan een papieren boek?
  4. Als je nog steeds liever een papieren boek hebt, waarom dan? Omdat je dat prettiger vindt lezen of gewoon omdat je nu eenmaal van boeken en een gevulde boekenkast houdt?
  5. Als je kunt kiezen tussen een papieren boek van, zeg, € 20 en precies hetzelfde boek als e-book voor € 15, wat koop je dan?
  6. Of is dat prijsverschil misschien niet groot genoeg , maar zou je het wel als e-book kopen als het maar € 9,95 kost?
  7. Wat nu als het e-book voor minder geld meer biedt dan het papieren boek? Dus: extra bestanden met achtergrondinformatie over het betreffende boek of over andere boeken, beeldmateriaal - foto’s tekeningen - die met het boek in verband staan, audiobestanden – muziek of gesproken woord – die ook verband houden met het verhaal of de verhalen. zou je dan voor de digitale versie kiezen?
  8. Kortom: wat moet een e-book bieden om je te doen besluiten het te kopen?
[/color]
Dat wil ik graag weten.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

dita
Contacteer:

Re: E-boeken of e-books of digitale boeken.

Bericht door dita » 17 apr 2011 18:21

Theo @ all e readers,
Om te beginnen ben ik erg tevreden met de e reader. De mijne is een Sony RPS 600.
Goed te lezen en makkelijk te laden.
Een ander voordeel is de prijs. Nu bedoel ik natuurlijk niet de aanschafprijs want die zou wat mij betreft lager kunnen zijn. Maar ik bedoel nu het aanschaffen van de boeken. De verzendingskosten zijn nl nihil. En dat scheelt een hap vooral voor degenen die niet in Nederland woonachtig zijn en toch Nederlands talige boeken willen lezen. De boeken zelf moeten wel onder 10 euro zijn. hoewel als er eentje een stuk duurder is en die je toch wilt hebben dan maakt de prijs natuurlijk niets uit.
Het opladen gaat vlot. Geen probleem. En het leest werkelijk erg prettig.
Hoe het gaat met het lenen bij de bibliotheek weet ik nog niet.
Ben nu bezig met een dikke pil over het leven van Napoleon. Dat was een gratis te laden boek van BOL.
Bij BOL had ik al eerder enige detectives besteld. En het downloaden lukte best.
Er is een nadeel. MP3 muziek is ook te laden maar dan is je accu wel snel rijp om bijgeladen te worden.
Maar met alleen lezen geen last. PDF bestanden laden gaat ook goed. De plaatjes zijn wel in zwart wit.
Dat was het.
Groeten uit Hamina, waar de zon schijnt , de sneeuw smelt en op zee nog een dik pak ijs ligt.
Martin
Keep going
Martin

"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

klaas mulder (RIP)

Bericht door klaas mulder (RIP) » 17 apr 2011 19:46

Hallo Theo,

Ik ben het helemaal eens met Martin.
Heb zelf een Bebook, en de knopjes ‘volgende pagina’ zijn inmiddels zwart.
Maar, nu ik even in Haarlem ben, greep ik gister terug op een boek wat ik met heel veel plezier al 3 of 4 x gelezen heb, en misschien ligt het aan het boek, maar het vertrouwde ‘bladzijde omslaan’ bevalt me toch iets beter dan het knopje.
Zo’n boek heb je echt in je hand, en een e-reader (zit uiteraard in een hoesje) is iets anders.
Misschien ben ik te oud voor die nieuwe moderne rotzooi, zoals Sonneveld zou zeggen.
Maar al met al heel gelukkig met die nieuwerwetse manier om boeken te lezen.
Groeten uit Haarlem, en vanaf volgende week weer in Litouwen. (Want hier -in litouwen- zijn nauwelijks Englstalige laat staan Nederlandstalige boeken verkrijgbaar).
Oh ja, en mijn ereader is het eerste wat ik inpak.
Ach en dat boek waar ik gister weer in begonnen was, heb ik vanavond uit. Maar als ‘Kees Verduyn” toch nog in mijn handbagage past, gaat ie mee.

Groet, Klaas

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 17 apr 2011 21:57

Ik kijk nog even de kat uit de boom.
Maar zal er in de toekomst zeker en vast gebruik van gaan maken. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 17 apr 2011 23:27

Bedankt voor de reacties tot zover; ik hoop dat er nog wat meer komen. Ik vind de mogelijkheden van digitale boeken prachtig, maar zelf ben ik toch ook een liefhebber van het papieren boek. Boeken hebben om het boek. Oude boeken die oude vrienden zijn geworden, dat werk, zeg maar. Boeken die ik soms na jaren weer eens doorblader, ergens begin te lezen en dan niet meer op kan houden.
Ik voel me vereerd, Klaas. Ik hoop dat Kees ook in Litouwen kan wennen. :wink:

Wim Plukker

Bericht door Wim Plukker » 20 apr 2011 12:04

Allen,

Bij ons aan boord heeft het e-book een hoge vlucht genomen en zijn er zomaar 10 bemanningsleden die al in het bezit zijn van diverse types e-readers. Daaronder zijn een aantal Apple adepten die uiteraard met een I-Pad rondlopen en omdat ikzelf een half jaar samen met met mijn zoon ook ben over gegaan op de Macbook denk ik eraan om zelf ook een I-pad aan te schaffen vooral ook door de grotere gebruiksmogelijkheden zoals al door Theo aangegeven. Lezen doe ik toch altijd binnen en veel/vaak gedurende aflos reizen dus het probleem met het scherm lijkt mij niet zo bezwaarlijk.

Wat ik wel bezwaarlijk vind is het aanbod van titels, door een toeval en als vakidioot ben ik veel gaan lezen over nautische historie/fictie en dan nog voornamelijk in het engels (over dit toeval later meer). Wat ik gezien heb in het aanbod van titels is dit echt toegespitst op de literaire klassiekers en de bestsellers, de wat obscuurdere titels en vakgerichte titels ontbreken maar dat is gezien het nog redelijk prille bestaan niet zo vreemd. Wellicht dat dit in analogie met MP3 bestanden een zelfde hoge vlucht gaat nemen. Ik kan zelfs de meest onbekende US westcoast hardcore indie vinden waar ik in mijn jeugd en ook nog wel op HZS Den helder naar luisterde. Dat waren destijds allemaal import LP's die je alleen in A'dam kon kopen.

Wat ook nog een hobbel is is wat Theo noemt het houden van boeken en van een gevulde boekenkast. Het er langs lopen en getroffen worden door een kaft of een titel waarvan je nog weet in welke tijd en welke gemoedstoestand je dat gelezen hebt. Het snuffelen in boekenwinkeltjes en ook daar getroffen worden door een omslag/titel/onderwerp en te besluiten daar tijd aan te besteden. Vrijwel in elke stad waar ik ben afgelost de laatste 15 jaar of gedurende de vrije dagen die we nog wel eens kunnen opnemen besteed ik minstens enkele uren in de lokale boekenwinkels.

Het zal er wel op uit draaien dat ik beide naast elkaar zal gaan doen.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 24 apr 2011 07:12

Doe mij maar gewoon een boek waarmee je ouwerwets in een hoekje van de bank kruipt en bladzij voor bladzij verslindt.
Bovendien, ken je het gevoel, als je nog es naar een goed boek kijkt wat je al es gelezen hebt en meteen die kriebel krijgt om het nog es te lezen? zie ik bij zo'n electrisch geval nog niet gebeuren 8) :) .

gerard tenerife

Bericht door gerard tenerife » 24 apr 2011 16:57

Doe mij maar gewoon een boek
Ik denk dat het ook mogelijk iets met leeftijd te maken heeft. De mogelijkheden van e-book,enz. zijn natuurlijk eindeloos.
Maar toen ik nog op kantoor werkte (8 jaar geleden) viel het mij op dat alle jongeren, brochures, brieven alles netjes in files op hun PC hadden, de ouderen deden dat ook, want dat was ze geleerd, maar toch maakte die een harde copie van het meeste om het in de hand te kunnen houden. De oudere secretaressen gebruikten naast de file op de PC ook nog als vroeger 3 kopien van alles.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 02 sep 2011 21:41

Ik heb een oud boekje, genaam 'Coastal passenger ships' uit de "Ian Allan abc" serie
Heb hem op flinke resolutie ingescand, en op Rapidshare gezet.
Voor wie er interesse in heeft kan hem hier downloaden NB: Is ca 95 MB !!
https://rapidshare.com/files/1997738321 ... an-abc.pdf

als iemand daunlood, kan je hier dan ff melden of het is gelukt ? Bvd !
Greetz!
Jan DB Vos

Derk Gotink

Bericht door Derk Gotink » 03 sep 2011 00:35

Ik heb het gedownload 63 blz, moet het nog even doorkijken maar bedankt...!
Morse is uit !!
Mayday is in !!

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 sep 2011 14:38

OK, dan weet ik dat het linkje werkt !
Elke keer als ik erop klikte, kwam ik 'ingelogd op naam' binnen, en dan werkt alles uiteraard perfekt...

Bedankt voor de terugkoppeling, Derk !
Greetz!
Jan DB Vos

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 03 sep 2011 15:56

Ik heb het ook gedownload, Jan. Leuk boekje.

Een ding is jammer: heb jij op je scannersoftware niet de mogelijkheid om dergelijk drukwerk als "Magazine" te scannen?
Normaal begint een scanner op "foto" waarna je dan ook nog als "document" kunt scannen, maar meestal zit er toch ook een stand op voor drukwerk zoals een krant of een tijdschrift.
Zie hieronder.
Afbeelding

Hieronder een goed voorbeeld uit een gedenkboek van de Rotterdamsche Lloyd waarvan ik uit ervaring weet dat ik die foto's als drukwerk, dus in de mode "Magazine" moet scannen. En dan gewoon op 300 dpi want hoge resolutie heeft bij drukwerk geen enkele zin.

Afbeelding.Afbeelding

Links gescand als "Photo" en rechts gescand als "Magazine".
Bij jouw scans is dat raster op bijna alle foto's een beetje storend en dat is jammer, want scannen is een hoop werk, terwijl het ook anders kan.

Het is maar een idee, hoor.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 sep 2011 17:35

Geweldige tip, Theo !
Dat kannie idd ! Alleen heet dat bij mij een 'kleurendocument'
Iedere bldz is dan nog steeds 3MB, maar die storende drukstipjes zijn vervaagd.

Tja, dat krijg je als je zelf -zelfs als wtk- niet volgens de RTFM-methode werkt..... :oops:

(Idd: Read The F**kin' Manual )
Greetz!
Jan DB Vos

aardbewoner

Bericht door aardbewoner » 27 sep 2011 16:01

Heerlijk om in een verloren uurtje wat te lezen :)
Enige wat mij stopt om een e boek te kopen in die stomme drm !
Niets wat die stomme adobe gebruikt want dat werkt niet eens op mijn computer.
Gebruik calibre om div. Kranten te lezen gewoon GEWELDIG .

Groet jan
Water is Nat !

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 14 mar 2012 06:46

Is er onder ons al iemand die eboeken leest op zijn iPad? En dan bedoel ik met behulp van een speciale app zoals de Bluefire Reader.

Afbeelding.Afbeelding

Ik moet eigenlijk zelf aan een iPad, al heb ik daar hier dan ook niet direct gebruik voor. Alleen zit ik nu weer te twijfelen: een iPad 2 kopen of gelijk een dure iPad 3. Maar ik ben dus erg benieuwd hoe dat bevalt op de iPad met een speciale app. Ik ben vast van plan om van mijn volgende boek - verhalenbundel - naast de papieren versie ook meteen een ebook uit te brengen.
In dat verband nog een vraag: kun je, als je een ebook leest, tegelijk ook een stukkie muziek afspelen op diezelfde iPad?
Ik weet het: ik zou dat zelf allemaal moeten onderzoeken en als ik in Holland woonde, deed ik dat ook, maar hier is het allemaal wat minder eenvoudig. Als je een half jaar geleden bij een computerboer vroeg waarom hij geen iPads verkocht, dan moest je eerst uitleggen wat dat was en dan pas zei hij: "Oh, die dingen... Nee, die wil hier niemand hebben."
Daar is nu enige verandering in gekomen, maar niet veel.

Bob

Bericht door Bob » 14 mar 2012 10:50

Ik heb het gevoel dat er een enorm verschil zit tussen het lezen van een e-boek of een echt boek. Het begint al met het snuffelen in winkels, boekwinkels of tweede hands zaken. Je pakt het boek, bekijkt het omslag, leest de achterflap, (altijd een schitterende recensie), je voelt, je snuffelt aan het boek en legt het weer terug. Volgende boek.
Gisteren kwamen we thuis na een bezoek aan een 2ehands zaak, met een stapel boeken waaronder een paar prachtige gedenkboeken, fotoboeken, o.a. over de PTT, de Hoogovens en een modeketen hier uit de buurt. Ik denk niet dat dit soort boeken op E-boek komt.
Ik vond daar ook het boek van Robert Kurson "Schaduwduikers". Het waar gebeurde avontuur van de duikers die Hitlers verdwenen U-boot vonden. Zo staat het op de omslag.
Het betreft de U869, gezonken voor New Jersey wat men niet wist dat daar een onderzeeër lag. Men dacht dat de U-869 bij Gibraltar was gezonken.

Theo je staat nog steeds niet op de 2e hands plank. Dat zou hier niet zo erg zijn, het zijn boeken die door particuliere weg gedaan worden. Zolang je maar niet bij de Slechte staat.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Plaats reactie