Jeugdboeken

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Frans Willemse

Jongensboeken

Bericht door Frans Willemse »

In 1962 kreeg ik voor het eerst De Scheve Schot van Guy Gilpatric in handen. De 2e wtk a/b van het m/s Merwede gaf het mij te lezen.
Later ben ik op zoek gegaan naar meer van die boeken en kreeg naast
Glencannon De Scheve Schot ( ISBN 90 70348 42 x) ook Glencannon, Schots en Scheef )ISBN 90 70348 44 6) en Glencannon Schot en Whisky (ISBN 90 70348 46 2) in mijn bezit.
Ik heb ze niet één keer maar meerdere keren gelezen en ontdekte dan weer nieuwe voorvallen die ik eerder gemist had door aanvallen van de slappe lach.
Ben ze mee gaan varen en toen een ouwe ze eens in mijn hut zag staan vroeg hij of dat die Schotse verhalen waren die in de Tweede Wereldoorlog in The Saturday Evening Post hadden gestaan. Gedurende de 6 jaar dat hij niet in Nederland was geweest had hij genoten van die verhalen. Hij vroeg ze te leen en ik heb hem 3 dagen horen bulderen van het lachen in zijn hut.
Later heb ik in het Rotterdams Scheepvaartmuseum een vierde deel gekocht Glencannon Lapt de Oorlog aan zijn laars (ISBN 90 70348 50 5)

BIOGRAFIE
Guy Gilpatric werd op 21 januri 1896 te New York geboren. Zijn vader was een Schotse immigrant. Als 7-jarige jongen zag hij voor het eerst van dichtbij een vliegtuig en was meteen verkocht: hij moest en zou in zo'n ding zitten en ermee vliegen. Zonder opleiding of training is hij, zoals dat in die dagen kennelijk nog kon, op vrij jonge leeftijd in een vliegtuig terechtgekomen en uitgegroeid tot een van de beste vliegers van zijn tijd. Hij was demonstratie-, stunt-, en testpiloot, vlieginstructeur en speelde in diverse films. In een daarvan liet hij zich, geheel volgens het draaiboek, met vliegtuig en al neerstorten en overleefde. De opnamen waren echter mislukt en het moest nog eens. In 1912 haalde hij het toenmalige hoogterecord van de U.S.A.. Later vloog hij, na Lindbergh, over de Atlantische Oceaan. In zijn boek "Flying Stories" beschrijft hij deze begintijd. Het autobiografische boek laat duidelijk zien dat een vlieger uit die jaren óf een abnormale dosis geluk óf een bijzondere vakbekwaamheid moest hebben om een noemenswaardige leeftijd te bereiken. Gilpatric had waarschijnlijk beide.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog vloog hij als jachtvlieger bij het U.S. Air Corps. Gilpatric bleef in Europa en werkte als oorlogscorrespondent, waarmee hij in Amerika opnieuw in de bekendheid kwam. Hij vestigde zich in Antibes (Frankrijk) als publiciteitsagent. Gilpatric kwamin die jaren veel in aanraking met Britse en andere schepen en hun opvarenden. Daar heeft hij waarschijnlijk de mensen ontmoet die model stonden voor Glencannon en de zijnen.
In 1940 gingen Gilptaric en zijn vrouw Louise terug naar de U.S.A., waar hij met dezelfde snelheid bleef publiceren. Zijn verhalen werden vrij populauir en vooral door zeelieden over heel Europa verspreid. In 1943 werd zijn toen actuele boek "Action in the North Atlantic"verfilmd. Zijn boeken zijn meermaals vertaald.
Door verwisseling van een ziekenhuiskaartje kreeg Gilpatrics vrouw in 1950 ten onrechte te horen dat zij ongeneeslijk ziek was, waarna beidenop 7 juli 1950 te Santa Barbara (Californie) zelfmoord pleegden. Na hun dood kwam de medische blunder aan het licht.

Frans

Gast

nog meer jeugdboeken

Bericht door Gast »

Saluutjes iedereen,kwou even zeggen welke boeken er nog zijn.

Geen meiden aan boord!Door Johan Ballegeer.Dit boek geeft een goed beeld over het leven aan boord van een oostends visserschip omstreeks 1898.Het gaat over een kranige meid die zich als scheepsjongen vermomt en zich onder de naam van haar vermiste neef uitgeeft.

De H77 is gebleven door dezelfde auteur is nogal een spannende verhaal die triestig eidigt.Het vissersschip werd getorperdeerd en iedereen aan boord komt om.

Iemand nog suggesties?
Bram

Jeugdboeken

Bericht door Bram »

:) Hallo Kombuisenaars vond deze boeken ook nog op zolder,ben er mee opgegroeid,wat wil je van Moederskant visserlui(Derpers) van Vaderskant koopvaardij,loodswezen en ook nog visserslui(Den Helder,Vlissingen)
Afbeelding
dit gaat over Egmond in de tijd dat badgasten het dorp ontdekt hadden
Afbeelding
Dit boek gaat over Janus Kuyper vletterman en later schipper van de roeireddingsboot{kabeljauwtje dit was afzien}Janus Kuyper had Doris Rijkers als stiefvader toen zijn vader op zee gebleven was.
Afbeelding
dit boek zegt veel over de vissers hun werk en wonen in het begin van de vorige eeuw van de Nederlandsche vissersdorpen aan de Noordzee.
Nog even dit wondermooie verhaal van P.van Leeuwen
Ik ben een zeemans kind
en daarom moet ik varen
Ik heb anders geen beroep
dan op de woeste baren
De zee dat is mijn tuin
daar moet ik mij vermaken
De sterren zon en maan
dat zijn mijn vuur en baken
maar als mijn vader dan een boer of landman was
Dan was ik niet op zee
maar wel in het groene gras
Groetjes Bram
Gast

Re: Jeugdboeken

Bericht door Gast »

Bram schreef::) Hallo Kombuisenaars vond deze boeken ook nog op zolder,ben er mee opgegroeid,wat wil je van Moederskant visserlui(Derpers) van Vaderskant koopvaardij,loodswezen en ook nog visserslui(Den Helder,Vlissingen)
Afbeelding
dit gaat over Egmond in de tijd dat badgasten het dorp ontdekt hadden
Afbeelding
Dit boek gaat over Janus Kuyper vletterman en later schipper van de roeireddingsboot{kabeljauwtje dit was afzien}Janus Kuyper had Doris Rijkers als stiefvader toen zijn vader op zee gebleven was.
Afbeelding
dit boek zegt veel over de vissers hun werk en wonen in het begin van de vorige eeuw van de Nederlandsche vissersdorpen aan de Noordzee.
Nog even dit wondermooie verhaal van P.van Leeuwen
Ik ben een zeemans kind
en daarom moet ik varen
Ik heb anders geen beroep
dan op de woeste baren
De zee dat is mijn tuin
daar moet ik mij vermaken
De sterren zon en maan
dat zijn mijn vuur en baken
maar als mijn vader dan een boer of landman was
Dan was ik niet op zee
maar wel in het groene gras
Groetjes Bram


Plaats reactie