Een oud boek...

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Een oud boek...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
als je nu maar lang genoeg met je vingers over die 109 jaar oude inkt strijkt, dan komt het vanzelf

Dat blijkt dus wel. :)
En er wordt ook nog eens een boek van de goede man uitgegeven.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een oud boek...

Bericht door jdbvos »

de wereld wordt steeds kleiner, Theo !
Dat kan heel leuk zijn, en soms ook weer niet...
Maar in zo'n geval als dit, bijzonder leuk !
Gefeliciteerd !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Een oud boek...

Bericht door dita »

Theo.
Hartstikke goed, daar hou ik nou van en die achterkleinzoon kan zijn geluk ook niet op.
Internet is een grote bibliotheek, zeg ik wel eens. En dat blijkt ook nu weer.
Steady so!
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een oud boek...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

    • Afbeelding
En hier is hij dan: de man die 109 jaar geleden, Kerstmis 1902, zijn handtekening in dat boek zette. :-D
Vreemd, hè, dat ik daar nou zo'n plezier in kan hebben om dat te achterhalen.
Zijn achterkleinzoon stuurde me een krantenartikel van 10 januari 1942, gisteren net 70 jaar geleden, waarvan hierboven een deel. Ik ga het voorin dat boek leggen, maar pas nadat ik het helemaal gelezen heb. Dat dr. Stretton maar liefst 40.000 operaties deed, is natuurlijk interessant, maar een zin als deze, vind ik nog veel mooier:
    • Mr. Stretton up to two years ago always wore the traditional top silk hat of the medical profession and for many years visited his patients, who lived in all parts of the county by driving in a brougham or Victoria. He kept as many as seven horses at one time and in one year so extensive was his practice that he drove over 10.000 miles. He was the first driver of a motor-car in Kidderminster, but had so much trouble with it that he had to get rid of it and return to his horses.
    • Afbeelding

      Hier is de brougham. Dát was vervoer in stijl. Niks auto, maar met je hoge zijden hoed op in een koets met koetsier langs de patiënten. :-D
      Uiteraard zat meneer de dokter niet op de bok, maar achterin en was zijn hoge hoed van een mooiere en duurdere kwaliteit dan die van zijn koetsier.
      Een koetsier en zeven paarden... De dokter keek duidelijk niet op een guinie. :roll:

      Maar wat kun je voor 14 euro en 50 centen toch een plezier hebben met een oud boek.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Een oud boek...

Bericht door dita »

Theo,
Je bent een "mazzelkont". Ja leg het maar voorin achter de kaft en met een stukje erbij hoe je er aan gekomen bent.
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Een oud boek...

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo Horsten schreef:[Vreemd, hè, dat ik daar nou zo'n plezier in kan hebben om dat te achterhalen.
Gelukkig dat er zulke mensen als Theo bestaan. De geschiedenis komt tot leven. In gedachten zie ik die doketer daar in zijn koets rijden op weg naar een patient.
Dit plezier is ongevaarlijk. 8) :)

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Een oud boek...

Bericht door Brazuca »

@Theo, Hij opereerde niet alleen mensen, maar blijkbaar ook paarden;
Lionel Stretton schreef:Notes of a Case
The Death of a Horse 15th November 1901

Miranda, a dark brown mare two years old, well bred, highly nervous but in excellent condition suffering from two large suppurating lumps over the elbows. The anaesthetic was commenced at about 3pm in September after she had been hobbled and drawn down In the usual way. She had been prepared by being given a bran mash the night before, and a meal of bran and chaff at 8am that day - that being her last meal.

The chloroform was given in the following manner - a towel was laid on the ground under the animal's head and soaked in chloroform, and this was placed over the nose and mouth. A second towel was folded over this. When more chloroform was required it was poured over the inner towel, enough to soak it once again. It was not for me to question the methods employed, but I must say that it struck me at the time that if I attempted to administer chloroform to a human being in such a manner we should be courting disaster. She inhaled the chloroform quite quietly. There was no struggling, and the respirations were long and deep. I had just removed the first lump, and was preparing to sew up the wound, when the vet informed me that she had stopped breathing. All our efforts – artificial respiration, strong ammonia etc. were unavailing. The time from commencement of inhalation was about ten minutes.

John Lionel Stretton 1901
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een oud boek...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor € 14,50 brengen wij Lionel Stretton met zijn allen bijna weer tot leven! :-D
Ik vermoed dat zijn achterkleinzoon Chris Stretton hier zo nu en dan nog wel eens kijkt om te zien wat we met zijn overgrootvader doen.

Lionel Stretton werd vooral bekend door zijn gebruik van jodium om de huid te ontsmetten voor een operatie. Daar heeft hij uitgebreid over gepubliceerd.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Een oud boek...

Bericht door dita »

Vandaag in de bibliotheek op de plank van "te verkopen boeken" lag een exemplaar van Jan de Hartog.Het bleek de Finse vertaling te zijn van "Stella". De prijs 20 cent. Gelijk meegenomen daar ik nog nooit eerder een Jan de Hartog in het Fins gezien had. Het was de vierde druk en in zeer goede staat met harde kaft. "Zo goed als nieuw".
Bijlagen
Stella
Stella
stella.JPG (333.93 KiB) 4779 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Een oud boek...

Bericht door gerard tenerife »

Voor mij, waar het allemaal mee begon, mijn inspiratie om te gaan varen.

Afbeelding

Groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie