IJslandvaarders

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

In december van het afgelopen jaar verscheen het tweede deel van dit boek, zo las ik in Piet Sinke's nieuwsbrief.
Ik weet daar helemaal niets van, van die Vlaamse verre visserij. Op de site van de uitgever lees ik...
    • Bladerend of lezend in het boek valt het verhaal van de IJslandvaarders netjes in zijn plooi. Bij ieder personage wordt een tipje van de "IJsland"-sluier gelicht, zodat de lezer, eenmaal aanbeland bij de familienamen met de letter "Z', zich een goed beeld kan vormen over het leven aan boord van een Duinkerkse of Grevlingse galette en over het heroïsche bestaan dat deze mensen leidden
Ik weet ook niet wat een "galette" is. In de Maritieme Encyclopdie vind ik de naam niet en Van Dale noemt het een "platte zoete of hartige koek, al dan niet met een vulling", dus daar word ik ook niet wijzer van. Ik neem aan dat het een schip zoals op het omslag van het boek getoond. Le Comte toont er geen plaatje en in geen van mijn andere boeken kan ik er iets over vinden

Is er iemand die hier meer van weet? Deden de Nederlandse vissers daar ook aan mee of waren het vooral de Vlamingen? Ik weet eerlijk gezegd heel erg weinig van de visserij, met uitzondering van de visserij op de Grand Banks door de vissers uit New England door mijn vertaling van Kipling's "Captains Courageous".

Wie kan iets vertellen over deze IJslandvaarders van vroeger?

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: IJslandvaarders

Bericht door Brazuca »

Theo, et al;
Theo Horsten schreef:Wie kan iets vertellen over deze IJslandvaarders van vroeger?
Ik weet niet hoe goed je Frans is, maar in het Frans zijn diverse verhalen te vinden over de Ijslandvaart, die voornamelijk geconcentreerd was in Duinkerken en Gravelines (Grevelingen), net over de Frans/Belgische grens.
Zie bijvoorbeeld hier of zoek met de woorden "Pêcheurs d'Islande".

Afbeelding
Galettes zo te zien, waren gaffelgetuigde kleine schoeners met een platte kont, misschien vandaar de vergelijking met het baksel "galette", wat platte koeken (koekjes) zijn. Maar waarschijnlijker dat het woord van het Franse "Goélette" (=schoener) komt.

Ik weet ook niet zo veel van de "Iseland vaerders", dan waar de West Vlaamse zanger Willem Vermandere over zingt;
Ik herken de vertrouwde gezangen
Van vissers op 't ver Iseland
En 't vloeken en 't zeer en 't verlangen
Naar vrouwe, naar kinders en land

Het lijkt me een interessant boek, om te lezen.

Afbeelding
Goélette
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: IJslandvaarders

Bericht door Brazuca »

@ Theo, et al;

Na eens wat gezocht te hebben kom ik diverse referenties tegen van Pierre Lotti (pseudoniem van Julien Viaud), een Frans marine officier die ook een verdienstelijk schrijver was. Wat zeg ik? Verdienstelijk, er wordt alleen maar in superlatieven over de goede man geschreven, die ook nog eens tijdens zijn leven in de 'L'Académie Française' werd toegelaten, een eer die voor weinigen is weggelegd.

Hij heeft een boek geschreven over de IJslandvaart; “Pêcheurs d’Islande”, welk boek zeer goede recensies kreeg en tot één van de Franse klassiekers behoort. Het boek schijnt ook een aantal (3) keer verfilmd te zijn.

Afbeelding

Aangezien ik de Franse taal niet goed beheers, ben ik op zoek gegaan naar een Nederlandstalig of Engelstalige versie, en heb hier een Engelstalige versie van het boek gevonden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor alle informatie, Dick. Het boek van Loti ken ik. Ik heb het ook, maar het is vele jaren geleden sinds ik het las. Het verscheen in dezelfde tijd en in dezelfde mooi verzorgde reeks als waarin mijn vertaling van Captains Courageous in 1979 verscheen. Dat was in de Bibliotheek der Zeven Zeeën van De Boer Maritiem.

Afbeelding

Het is op Boekwinkeltjes in ruime voorraad te koop vanaf € 5,50 tot ongeveer € 15.

Intussen heb ik wel begrepen dat die mannen net zo visten als de vissers van New England op de Grand Banks met hun schoeners: met geaasde lijnen. Maar die visten niet vanaf de schoener, maar met "dories" waarin maar één man zat.
Ik moet nu even andere dingen gaan doen. Mijn honden staan met zijn vieren op eten te wachten. :-D
Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: IJslandvaarders

Bericht door deckboy »

Hallo Theo,
Ik heb een cd van Paul Rans en vele andere Vlamingen over de IJslandvaarders van Nieuwpoort.
In het bijbehorende boekje ook info over die tijd. Op youtube intikken Paul Rans Island, komt direkt
mijn favoriete nummer het zeemans ABC. Als je wilt pobeer ik het boekje te scannen.
Bijlagen
island.jpg
island.jpg (6.18 KiB) 6993 keer bekeken
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: IJslandvaarders

Bericht door deckboy »

Theo,
Ik heb pas onlangs hier begrepen, dat jij de schrijver bent van De prijs.
Alsnog mijn complimenten. Heb er van genoten.
Peter.
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor het compliment, Peter. Blij dat je het boek kon waarderen; ik heb zelf veel voldoening beleefd aan het schrijven ervan.
Ja, als je dat boekje zou kunnen scannen, zou dat wel leuk zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar met "dories" waarin maar één man zat.
Theo, in de dories op de Grand Banks zaten meestal 2 vissers dacht ik??

PS.je: zal nog een paar extra plaatjes laten zien van deze unieke scheepjes, bedenk jezelf in de mist op de Grand Banks tot aan de roeidollen vol met vis en de " moeder-schoener" in geen velden of wegen te bekennen :roll: Er staan lange lijsten met namen op de visserij gedenktekens hier langs de kust en in Newfoundland :(
Bijlagen
Dory-Lunenburg-28-08-08.JPG
Dory-Lunenburg-28-08-08.JPG (140.78 KiB) 6956 keer bekeken
Dory-Lunenburg-28-08-08 (1).JPG
Dory-Lunenburg-28-08-08 (1).JPG (66.78 KiB) 6956 keer bekeken
Dory-Lunenburg06-10-2009.JPG
Dory-Lunenburg06-10-2009.JPG (114.36 KiB) 6951 keer bekeken
Dory-Lunenburg06-10-2009 (1).JPG
Dory-Lunenburg06-10-2009 (1).JPG (119.7 KiB) 6951 keer bekeken
Dory-Lunenburg06-10-2009 (2).JPG
Dory-Lunenburg06-10-2009 (2).JPG (90.76 KiB) 6951 keer bekeken
Dory-Lunenburg06-10-2009 (3).JPG
Dory-Lunenburg06-10-2009 (3).JPG (93.4 KiB) 6951 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik ken alleen de dories van de We're Here, een schoener uit Gloucester die Kipling in "Captains Courageous" beschrijft, Harry. Daar zat normaal gesproken maar één man in. Kipling woonde vier jaar in Vermont. Daar leerde hij dr. James Conland kennen en door hem kwam hij in aanraking met de vissers van New England. Hij droeg Captains Courageous aan James Conland op.

Het boek werd en wordt alom geroemd om de authenticiteit en de kennis van zaken die Kipling bleek te hebben - lees: de goede research die hij voor het boek deed. Het was en hele klus om het boek te vertalen omdat de dialogen allemaal in het dialect van die visserlui uit New England zijn - of dialect is misschien niet het juiste woord. Het taalgebruik van die mensen, laat ik het zo zeggen. Daar kon ik natuurlijk geen algemeen beschaafd Nederlands van maken. Zojuist heb ik er nog weer eens even in zitten bladeren om me ervan te overtuigen dat er inderdaad maar één man in zo'n dory zat. Ik ben nu, 33 jaar later, nog steeds tevreden met het resultaat.

Voor wie het boek niet kent: het is een aanrader.

Afbeelding

Dat van die mist en het grote aantal vissers dat het leven verloor op de Grand Banks, komt ook allemaal aan bod.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: IJslandvaarders

Bericht door gerard tenerife »

Veel geleerd, ik heb altijd gedacht dat Dorie vissen iets typisch Portugees was, of was dit omdat de Porugesen mogelijk de laatste zeilschepen met Dories hadden? ik dacht ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw,
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie