IJslandvaarders

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Wybe-M3

Re: IJslandvaarders

Bericht door Wybe-M3 »

Ik vermoed dat ik Reference Manager gebruik (http://en.wikipedia.org/wiki/Reference_Manager).
Kun je heel veel mee. Ik kan me er net mee redden voor wat ik nodig heb. Ik ben gestopt met artikelen enz, te kopen. Eerst mijn achterstand in administratie maar wegwerken. Is erg begrotelijk als je iets 3 of vier keer blijkt te hebben.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Reference Manager; 234 euro voor een stukje software om je boeken te catalogiseren, vind ik wel een beetje duur.

Ik heb werkelijk heel lang gezocht naar een goed programma, niet alleen voor boeken, maar ook voor DVD's en vooral niet te vergeten voor CD's.
Het nadeel van al die programma's was telkens weer dat het te veel werk was om alles in te voeren, boek voor boek en DVD voor DVD. Tot ik vond wat ik nu gebruik, van COLLECTORZ.NL. Dat bleek dé oplossing voor boeken en DVD's, maar niet voor CD's, terwijl de man die deze software ontwikkelde, Alwin Hoogerdijk - samen met zijn vrouw, trouwens - toch begon met een programma te maken voor zijn cd-verzameling. Ik heb het op proef gebruikt en het voldeed me net zo min als al die andere muziekcatalogusprogramma's (legt u dat maar even bij Scrabble). Daar heb ik al bijna tien jaar mijn eigen oplossing voor gevonden en die is heel simpel: niks database, maar gewoon een map maken die je een makkelijke naam geeft en vervolgens voor elke CD weer een aparte map waarin je om te beginnen alle naar MP3 geripte tracks opneemt, een scan van voor en achterkant van de cd en verder alles wat je er nog graag bij wil hebben zoals misschien een foto van de artiest of een biografie in Word. Als je veel cd's hebt, is dat eventjes een hoop werk, maar het bijhouden ervan is een fluitje van een cent en het doorzoeken werkt fantastisch. Je gaat met de verkenner simpelweg naar de hoofdmap en tikt rechtsboven een zoekterm in, wat een artiest, een componist of de titel van een cd of een track kan zijn en ze rollen er zo uit. Het mag wat primitief klinken, maar ik heb na al die jaren nog nooit een professioneel programma kunnen vinden dat net zo goed werkt. Ik heb er nu 600 cd's inzitten en daar zal niet veel meer bijkomen omdat ik geen cd's meer koop. Ik download ze liever van iTunes. Aanzienlijk goedkoper en niks meer op plankjes en in kastjes op te slaan.
Maar zo werkt mijn persoonlijke cd "database" dus: gewoon mappen.
Afbeelding . AfbeeldingAfbeelding

Toen ik eraan begon, noemde ik de ik de map "CD PROJECT" - want het was een ambitieus project dat uiteindelijk veel minder werk was dan ik had gedacht. Die map is dus weer onderverdeeld in mappen voor de verschillende muziekgenres - het linkse plaatje. Rechts een klein stukje van de map "Klassiek", alleen maar om te laten zien hoe ik dat dan indeel. Flink ruimte laten in de nummering, dan kun je gemakkelijk nieuwe cd's invoegen. "Mozart Complete Works" met 170 cd's was even een klus. Even doorbijten, zeg maar. :-D Maar het werkt voortreffelijk. Ik kan het iedreen aanraden.

Met boeken en dvd's is dat anders en daar werkt die software van collectorz.nl fantastisch voor. Voor de prijs hoef je het niet te laten, zeker niet in vergelijking met die 234 euro van Reference Manager. Voor een standaardversie betaal je 25 euro en voor een Pro - die ik iedereen sterk aanbeveel - betaal je 40 euro. Je krijgt dan telkens 5 cent terug, maar die reken ik eventjes niet mee. :wink:
En alles een poosje gratis proberen, dat spreekt.
Het invoeren gaat snel. Heb je veel boeken en dvd's dan is een streepjescodescanner handig, maar noodzakelijk is die niet want een ISBN-nummer invoeren gaat ook met de hand snel. Koop je toch een scanner, neem dan de goedkoopste, want als je je boeken en dvd's eenmaal hebt ingevoerd, heb je dat enkele boek of die ene nieuwe cd met de hand sneller ingetikt dan dat je je barcode scanner hebt aangesloten.

Is het een oud boek zonder ISBN nummer, dan voer je schrijver en titel in waarna het programma op zoek gaat. Je kunt bij de opties aangeven in welk land hij het eerste moet zoeken en in welke volgorde. Ik heb daarvoor achtereenvolgens Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voor gekozen, maar als hij het daar niet vindt, doorzoekt hij ook alle andere beschikbare databases. Vervolgens krijg je voor een boek dan alle uitgaven te zien die ooit zijn verschenen en kun je aan de hand van uitgever, druk en jaar uitzoeken welk boek jij in je verzameling hebt. Omslagen kan hij zelf online zoeken, maar je kunt ook zelf een scan maken.

Heb je alles ingevoerd, dan kun je naar hartelust zoeken en sorteren en selecteren. Het eindresultaat ziet er dan uit zoals op onderstaande schermafbeeldingen. Je kunt het als lijst tonen, maar ook als omslagen en dan naar keus allemaal op een rijtje of als een "flow".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte kun je dat alles tegen een klein extra bedrag ook nog op je iPad of je smartphone krijgen zodat je, weifelend op de boekenmarkt in Deventer, snel even kunt nagaan of je dat boek nu wel of niet hebt.

Ik heb geen aandelen in die club, maar ik kan hun software werkelijk aanbeveln.
ghijze mitter hacken

Re: IJslandvaarders

Bericht door ghijze mitter hacken »

Wybe-M3

Re: IJslandvaarders

Bericht door Wybe-M3 »

Mijn 'Reference Manager' kostte niets.
Hoe dat kan? Dat weet ik niet, maar mijn zonen wel :-)
Jos Komen (R.I.P)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mariner schreef: P.S. Wordt het geen tijd dat we Jos vragen om dit topic te verplaatsen naar het 'grote' forum? De strekking is inmiddels al iets breder dan alleen 'boeken'.
Helaas zijn al je afbeeldingingen die hier staan opeens circumpolair onder de horizon, dus om dit nu zo over te zetten... :(
bwe.gif
bwe.gif (9.06 KiB) 6101 keer bekeken
IJslandvaarder

Re: IJslandvaarders

Bericht door IJslandvaarder »

Iemand was blijkbaar op zoek naar informatie over de IJslandvaart.
Ik ben een voormalig IJslandvaarder en was ingescheept aan boord van Oostendse
trawlers tijdens de kabeljauwoorlogen in 1972 en 1975.
In 2010 schreef ik een boek over het onderwerp getiteld: 'Door de mazen van het net'.
Tijdens mijn verblijf aan boord maakte ik ook een documentaire over het leven aan
boord van een IJslandtrawler.
Meer informatie vindt u op mijn webpagina: http://www.ijslandvaart.net/
Wybe-M3

Re: IJslandvaarders

Bericht door Wybe-M3 »

Ik denk dat ik dit was.
Ik kwam daarop n.a.v. meldingen van iemand van het Nat.Belg. Visserijmuseum op Facebook. Ook n.a.v. een boek dacht ik.
In NL is veel minder bekend over de IJslandvaart dan langs de Vlaamse en de Frans°vlaamse kust. Ik kwam regelmatig in Duinkerken en dar en in Gravelines is er veel info over.
Ik ga je site bekijken!


Plaats reactie