IJslandvaarders

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Effe eentje voor Harry;

De bouw van de replica van de Canadese Grand Banks schooner Robertson (II) werd beschreven in The Boatman met een schitterende voorplaat, die, (zoals het hoort), enigszins geleden heeft door de tand des tijds :-D );

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groets,

Mariner

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mariner schreef:Neem aan dat je onderstaande klassieker ook - ergens - in de boekenkast hebt staan.
Jaag me maar weer op kosten! :-D
Nee, die heb ik dus niet in mijn boekenkast staan, maar zojuist besteld op Abebooks.
14 euro inclusief porto. Hardcover, very good, first edition 1951.

Je lijkt Harry wel; die smeert me ook doorlopend boeken aan.
Die heeft ook geen meelij met ouwe potjesschippers die van een karig pensioentje moeten rondkomen. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tja Horsten.....Potjes schipperen is een ding......schoeners is een andere zaak :roll: Ik bedenk me natuurlijk wel 2 keer voordat ik ga redetwisten met ene Horsten, laat staan als ie Kipling d'r bij haalt...ik heb nota bene zijn beroemde IF hier ingelijst aan de muur hangen.
Toevalliger wijze staat er hier ook een mooi bossie papier op de plank betreffende schoeners en hoe ze daar vroegaah de kost mee verdienden hier op de kust. Geloof nou van mij; zo zachies an ook 20+ jaar bekend hier aan en op de Atlantic, Newfoundland en de Grand Banks inclusief; dat er geen zwaarder zeemansleven is geweest dan dat van de visserslieden in dories. Ik heb m'n brilletje er even voor opgezet en ik tel er dus 2 in deze prachtige " uit het dory-man vissers leven gegrepen leven" foto welke ik scande uit het bijzonder fraaie boek van KeithMcLaren " A race for real sailors"..zie hieronder.

Er wordt op dit moment een splinternieuwe Blue Nose gebouwd in Lunenburg, ze zal wel Blue Nose3 gaan heten of zo iets, ter leeringhe ende vermaek heb ik er 2 foto's bijgezet.

Naast Kipling ben ik ook een fan van Alan Villiers, zeeman, zeiler, schrijver optima forma, maar dat boek van hem heb ik nou net niet, wel de volgende betreffende schoeners, inclusief tekeningen om er eentje te bouwen.Marq de Villiers is niet de eerste de beste met de pen en zijn boek is ook bijzonder. Ik hoop dat jullie de volgende plaatjes interessant vinden:
Bijlagen
BlueNose2-Dories-tow-2-men.jpg
BlueNose2-Dories-tow-2-men.jpg (68.23 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-RaceRealSailors.jpg
BlueNose2-RaceRealSailors.jpg (136.84 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-2.jpg
BlueNose2-2.jpg (118.43 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2.jpg
BlueNose2.jpg (108.5 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-5.jpg
BlueNose2-5.jpg (90.39 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose-New12-07-2011.jpg
BlueNose-New12-07-2011.jpg (132.41 KiB) 4680 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog een paar....
Bijlagen
Blue-Nose-New-2011.jpg
Blue-Nose-New-2011.jpg (290.32 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-saga1.jpg
BlueNose2-saga1.jpg (214.05 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-1.jpg
BlueNose2-1.jpg (132.64 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-4.jpg
BlueNose2-4.jpg (168.95 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-3.jpg
BlueNose2-3.jpg (203.46 KiB) 4680 keer bekeken
BlueNose2-6.jpg
BlueNose2-6.jpg (85.37 KiB) 4680 keer bekeken
HighlanderSea-NewDeck.jpg
HighlanderSea-NewDeck.jpg (107.36 KiB) 4680 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Schoeners werden vroegaah " op het oog gebouwd" door een Meester bouwer die slechts een halfmodel had om z'n maten van te nemen.Ik ben de gelukkige bezitter van enkele originele halfmodellen....d.w.z. waar echte schepen van zijn gebouwd, alsmede enkele "sier-halfmodellen"...waar een goede scheepsbouwer overigens achter mekaar een schip van kan bouwen.
Mochten er liefhebbers zijn.......... :mrgreen:

Anthony, een ware kunstenaar en bouwer van genoemde siermodellen, houdt hier een halfmodel van de " Blue Nose" op , door hem gemaakt, welke ook op de andere plaatjes staat. Het kleinere model is ooook een " Blue Nose" maar dan een kleinere zeilboot, overigens ook ontworpen door de ontwerper van haar grote broer.

PS.je.. door het aanpassen van de foto's komen de modellen niet helemaal uit zo slank als ze echt zijn.
Bijlagen
Blue-Nose-Halfmodel-Anthony.JPG
Blue-Nose-Halfmodel-Anthony.JPG (107.07 KiB) 4550 keer bekeken
Blue-Nose-Halfmodel (1).JPG
Blue-Nose-Halfmodel (1).JPG (67.55 KiB) 4550 keer bekeken
Blue-Nose-Halfmodel (2).JPG
Blue-Nose-Halfmodel (2).JPG (67.17 KiB) 4550 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Prachtige foto's. Wat een schepen. Harry, jij volgt die nieuwbouw van die Bluenose vast wel of je hebt je er waarschijnlijk wel in verdiept. Vandaar de volgende vraag: Wordt zo'n nieuwe Bluenose helemaal traditioneel gebouwd of worden ze aangepast aan moderne technieken en materialen? Wat mij bij het zien van deze foto interesseert...
Afbeelding... is hoe die huidgangen op de inhouten en de wegers worden vastgemaakt. Hoe dat vroeger ging, haal ik uit Mossel's boek van 1859: Handleiding tot de kennis van Het Schip. Die gaat daar in Hoofdstuk 8 "De Buitenhuid" vrij diep op in. Hij beschrijft hoe de huidgangen van verschillende dikten zijn en waarom. Hij zegt om te beginnen...
  • § 163. Dewijl het berghout aanzienlijk veel zwaarder is dan de gewone gangen der buitenhuid, en men den plotselingen overgang daarvan vermijden wil, worden eenige gangen onder het berghout langzamerhand in dikte verminderd, zoodat bijvoorbeeld pas de 10de of 12de plank de gewone dikte van de huid heeft. Deze gangen onder het berghout dragen den naam van verminderingsgangen.
Wordt een nieuwe Bluenose ook nog zo gebouwd, met al die verschillende diktes van de huidgangen?
Hij gaat dan verder met een uitgebreide beschrijving van de zandstrookgang en gaat dan in § 165 verder met...
  • De vastmaking van de buitenhuid onder het berghout, geschiedt hoofdzakelijk door de bouten, welke door de balk- en zetwegers heen komen, en waar deze niet gevonden worden slaat men nog om de drie of vier inhouten eenen bout er bij, die onder de lastlijn van koper en daarboven van ijzer genomen wordt. Verder slaat men onder water om het andere hout eenen koperen spijker, en in elk hout eenen houten nagel. Alle stuiken moeten in elk geval door bouten bevestigd worden, om het gevaar van losspringen der planken te vermijden.
Wordt dat nog altijd zo gedaan of worden er nu andere materialen gebruikt? Ik weet er helemaal niets van, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat je nu over de hele lijn voor inox bouten zou kiezen. Dat bedoel ik dus met helemaal traditioneel of niet.
En verder: wordt zo'n nieuwe Bluenose onder klasse gebouwd en zijn de voorschriften van de klasse dan ook aangepast aan de tegenwoordige tijd? En nog iets: hebben de classificatiebureaus daar nog voldoende expertise voor? En dan bedoel ik eigenlijk: je kunt de mooiste regels op papier zetten, maar hebben ze ook mensen die er bij de bouw met de neus bovenop staan, mensen die over voldoende kennis en ervaring beschikken om de scheepsbouwers eventueel terecht te wijzen? Om op hetzelfde niveau met ze te praten. Nou ja, je weet vast wel wat en hoe ik dat bedoel.
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Ook geen verkeerd boekje van de hand van meneer Chapelle;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Chapelle Deel II;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: IJslandvaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nieuwe Bluenose onder klasse gebouwd
Hallo Theo, Mariner et all,
Hier is een webcam om naar de nieuwe " Blue Nose te kijken....

http://www.novascotiawebcams.com/south- ... z1ABDaQZDl

Mooie boekies Mariner....het zijn prachtige schepen die schoeners.

Wat betreft de bouw Theo, ja het schip wordt onder ABS classe gebouwd en voor zover mij bekend worden er " mederne technieken" toegepast zoals:

1) gelamineerde spanten.
2) stalen en gegalvaniseerde knie-en en andere "hardware"
3) Tropische hardhouten. ( i.p.v. de lokale houtsoorten die vroegaah hier werden toegepast!)

Wat betreft de regels ben ik niet erg bekend met ABS, maar Lloyds heeft een scala van regelementen voor zowel houten schepen als ook voor komposiet gebouwde schepen ( vroegaah in de 1800's werden er een scala van grote zeilers gebouwd met stalen spanten en houten gangen!)
Ik heb hier nu in m'n handen de " Lloyds Rules for the building and classification of ships built of wood" uit 1885.......en " behoudens logische aanpassing/modernisering van sommige materialen"....als je die regels goed toepast dan komt er een mooi scheepie uitrollen.....dus ABS zal ook best zoiets hebben. Om een schip te classificeren bij nieuwbouw moeten hoe dan ook de bouwtekeningen worden goedgekeurd en moet er vervolgenstoezicht zijn bij de bouw om te verifieren dat alles volgens tekening gaat zoals je weet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Zeg Ouwe... je begint dat scannen en plaatjes fotograferen aardig door te krijgen, groet uit een bewolkt maar werm zuid brasil.Andere ouwe :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie