Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Vanaf eind 2009 heb ik de foto's uit mijn koopvaardijtijd, voorzien van begeleidende tekst, op Kombuispraat gezet. De meeste op het SMN topic. Eind 2011 bedacht ik dat een bundeling van dat alles geen slecht idee zou zijn. Ik heb vervolgens online een boek gemaakt bij Blurb. Maar ja, dat staat dan maar op de plank met alleen familie en vrienden als meelezers. Dus: eerst op Facebook geplaatst, en nu staat het boek, voor de liefhebbers, ook op dit topic. Zie onderstaande link.

http://nl.blurb.com/bookstore/detail/2732093

Kopen mag ook. Prijzig, maar het is geen massaproduct. En ja, er zit een paar euro winst op, maar die gaat naar de KNRM.
(Ondanks een pensioenravijn kan ik van mijn pensioen leven.... :wink: )

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door gerardN »

Rene,
Ik weet niet wie het boek heeft uitgegeven, maar indien dat nog niet officieel is gebeurd, kun je mogelijk bij Boekscout.nl in Soest terecht. Als zij het goedkeuren voor hun uitgave kost het je niets. Maar het is mogelijk, dat zij er geen brood inzien, i.v.m. het grote aantal foto's. Dat maakt het waarschijnlijk erg duur voor een POD (printing on demand) uitgave. Ik zou het zeker proberen. Nautiek in Alkmaar of Lanasta in Emmen is ook nog een mogelijkheid. Succes!
gr.
GerardN.
(website: http://home.telfort.nl/gerardnijmeijer).
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Bedankt voor de hint Gerard, maar het is gewoon via Blurb te bestellen.
En inderdaad niet goedkoop, maar dat heb je met dit soort boeken.
Groet,
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door lp »

:wink: Hoi René.
Leuk te om zien dat je je boek wereldkundig hebt gemaakt. Veel nostalgie en een feest van herkenning. Misschien moet ik dit met mijn eigen foto's ook eens gaan doen, ze staan nu wel heel erg verspreid over het SMN topic.
quo vadis
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Zoonlief (de piloot, dus ook een beetje zeeman maar dan anders) wilde het in januari voor zijn verjaardag, zijn vriendin heeft met rooie oortjes zitten lezen....
En inderdaad lp, het eerste argument om zo'n boek te maken is de versnippering van materiaal opheffen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Dag René,
Ik heb je boek bekeken en de meeste verhalen/foto's ken ik van al die jaren "kombuis" voor een groot deel. Ziet er wel goed uit
en het is een mooi middel om jouw historie vast te leggen voor de velen na ons. Alleen de prijs...? Rond de € 60,- da's veel te hoog en zal kopers doen wachten tot het bij de "second hand" te koop is. De meeste boeken van dit onderwerp liggen voor onder de € 20,- in de schappen van winkels ondanks de 210 bladzijden. Maar goed dat moet iedereen zelf weten wat men wil betalen.
Komt er nog een digitale versie voor e-book readers en hoe heb je het opgelost met de foto's die NIET door jou gemaakt zijn? De bekende copy-rights of word je daar later over aangesproken cq. lastig gevallen. Ik weet ondertussen hoe dat werkt in Nederland.
Allerlei bureaus en stichtingen doen allerlei achtervolgingen om jou wat lichter te maken. Zelf worden ze er beter van... :wink:
Grt van Ton
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Hallo Ton,

Dank voor je reactie.
Allereerst de prijs. Ik zit niet per se op verkoop te wachten (zelf heb ik er drie bij Blurb gekocht) maar wie het boek wil aanschaffen zal in de buidel moeten tasten. Vergelijk het met boeken die je online van vakanties maakt, het gaat allemaal heel kleinschalig en is daardoor duur.
Ik betaal Blurb een paar euro's minder dan het bedrag dat op de site staat. Winst gaat naar het reddingswezen. Blurb houdt de zaak voor me bij.
Het boek zal waarschijnlijk nooit bij De Slegte komen te liggen; er is nooit een uitgever aan te pas gekomen, een ISBN nummer is dan ook niet toegekend. Of er ooit een e-book versie komt ligt denk ik aan Blurb, ik bemoei me daar niet mee.

Over rechthebbenden van foto's zeg ik al iets op de introductiepagina, wie dan leeft dan zorgt. Verreweg de meeste foto's zijn van mij, maar er zijn destijds natuurlijk ook nabestellingen van groepsfoto's gedaan.

Overigens: ik kan iedereen aanraden eens een bezoek aan de Blurb site te brengen, er worden echt prachtige fotoboeken gepresenteerd. (Tegen prijzen die - ook relatief gezien - vaak veel hoger liggen dan de prijs voor mijn boek).
Op de site wordt ook aangegeven tegen welke prijzen boeken kunnen worden gemaakt.

Groet,

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Hallo René
Bedankt voor je toelichting hoor en de copyright items dat horen we nog wel in het vervolg verhaal, kijk een ansicht uit Panama zal niet het probleem zijn maar misschien wel ansichten van NL uitgevers. Na mijn vaartijd heb ik 31 jr bij een US firma gewerkt die apparatuur leverde in Nederland voor oa dit soort werk, printing on demand, grote printers bv de I-gen-3 en die leverde in een zeer rap tempo een boek ingebonden en wel in tig... kleurendruk. Deze fabriekjes werden ook aan oa. drukkerijen geleverd (Ted Megaprint Almere bv) en of je nu 1 boek of 100 stuks wilde hebben dat was in prijs bijna gelijk want het "boek" zat electronisch in de ingebouwde PC opgeslagen. Trouwens geweldig om te zien (en te horen) als de "fabriek" aan het werk was (ik praat over 2005)
Hieronder een voorbeeld van je beelden in het boek die "gevaarlijk " kunnen zijn. Het doet die boys van geld innen geen enkele pijn en medelijden ook al vermeld je dat die paar Euro's die je verdient wegschenkt. (Blurp maakt wel verdienste.)
Vaak zie je in boeken een lijst van geraadpleegde lectuur, foto's etc met toestemming dat is dan een andere zaak
Maar goed, ik hou het hierbij anders ga ik OFF-topic..ha ha
Succes met je 1e boek en nogmaals het ziet er verzorgd en netjes uit.
Bijlagen
Leenfotos.jpg
Leenfotos.jpg (70.67 KiB) 6435 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Dank voor het meedenken Ton (je collage ziet er mooi uit), maar ik gok het erop. Verreweg het meeste materiaal is in mijn bezit als foto, dia of negatief. Ik was overigens al eens door iemand gewaarschuwd toen ik ansichtkaarten uit mijn vaartijd op het SMN topic zette.
Overigens: je stelt "je 1e boek", hou het maar op "je enige boek". Het lijkt teveel op werken....
Groet,
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Bob R.I.P. »

Nog eens even over copyright.
Als je een ansichtkaart aan iemand laat zien, dat mag. Als de kaart in een rekje in een straat waar veel mensen langs lopen en er naar kijken, dat mag. Als de kaart door misschien een paar honderd mensen op internet bekeken wordt mag het opeens niet meer. Waar ligt de grens? 2, 10, 100?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie