Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Ik heb dus wat losgemaakt met de openbaarmaking van mijn boekje.
Het enige belangrijke: ik hoop dat het bij iedereen wat nostalgische gevoelens losmaakt. Dan heb ik mijn doel bereikt.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Belangrijk is dat je een stukje van je leven hebt vast gelegd in woord en beeld. Nadat je er niet meer bent op deze bol kan het nageslacht het altijd nog nalezen want navragen is dan niet mogelijk. Vaak komen we daar te laat achter.
Dmv van je boek is daar nu geen sprake meer van.
Trouwens hetzelfde geldt voor inlogcodes, bankzaken, verzekeringen etc... zorg dat dit voor achterblijvers voorhanden is. Ik ken gevallen van plotseling overlijden door bv.een ongeluk en daarna ellende om de zaken te achterhalen in deze tijd waarbij hardcopy's in een mapje bijna uit de mode zijn.
NU SLUIT IK MIJN BIJDRAGE AAN DIT ONDERWERP ECHT AF.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Bob R.I.P. »

Nog vergeten te zeggen dat ik het een mooi, verzorgd boek vind. Hulde.

We zullen maar geen topic openen "Grote en kleine ergernissen".
Waarschijnlijk loopt de server vast.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Dank Bob, ik heb een hoop lol beleefd aan het maken. Hoewel het nog een hoop priegelwerk is.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Geep »

Geachte schrijvende Heren, goedendag
Met het probleem van kopie/auteurs rechten, kreeg ik ± 50 jr. geleden, zelf met die ellende te maken.
Een foto van mij was afgebeeld, en werd toegepast in een kalender.
Ik ben gewoon maar een amateurfotograaf, nu nog, zonder kapsones.
Het gehalte van; ,,ome Henk tot de kuiten in zee’’ en m’n ,,tante Gre met zonnebril, bij standbeeld’’
Een buurtbewoner, was een al goed gevestigde bekende beroepsfotojournalist, die heeft mij op sleeptouw genomen, hij heeft mij veel geleerd o.a. het kijken naar onderwerpen.
En vooral, voorzichtig zijn met personen, op de fotobeelden.

Ik, verzond ook wel eens naar tentoonstellingen. Met retour opties.
Ook mijn beeldeigendom, al was ik maar amateur, bracht hij onder mijn aandacht.
Richting die uitgever, kreeg ik steun van hem.
Ik kon aantonen dat de negatieven, 100 % mijn eigendom was. Ik wist ook dat mijn rechten
pas vervallen, 70 jaar na mijn overlijden.

Ik schreef de bewuste uitgever hierop aan, het antwoord kwam niet.
Ik was zo beleefd hen nog een herinnering te sturen, het antwoord wat ik kreeg, de kalender was bestemd voor een goed doel?
Dat was knikkers! - ik houd het netjes -
Daar trap ik niet in, heb hen beleefd voorgesteld mij gewoon de rechten te vergoeden. Daar trapten zij niet in.
Zij, de uitgever beslisten, uiteindelijk over mijn eigendom!

De schade die hierna volgde, kwam voor hun rekening, werd en was groot.
Waar ik die kalenders in de verkoop zag hangen, scheurde ik mijn afbeelding eruit, en gaf die netjes terug.
Het waren toch scheurkalenders, en ik ontvreemde niets!

Ik moest mijn actie onmiddellijk stoppen dreigden zij.
Dat was koren op mijn molen. Graag, heel graag. Daar houd ik van!
Ik ben een echte, ferme, eigenwijze stijfkoppige West-Fries, van Friese afkomst (erger kan niet)
Heb mijn advocaat ingeseind.
Hij weigerde, de flut schikking. Hij won.
De gehele oplage kon naar oud papier. De kalender jaargang was voorbij.
Vr.gr. Geep
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door lp »

:wink: Hallo beste mensen.
Het onderwerp "Copyright" wordt en is bijna op elk forum wel eens onderwerp van discussie. Ook bij allerlei clubs en verenigingen met hun clubblaadjes, komt dat wel een keer ter sprake. Leuk allemaal, maar het snijdt geen hout, want welke idioot die recht meent te hebben op het eigendomsrecht van wat voor plaatje of tekst dan ook, zal van daag de dag, in het digitale tijdperk nog geld steken in een gerechtelijke procedure voor iets dat maar een paar kwartjes waard is? Dus lekker doorgaan met plaatsen van foto's of het uitgeven van kleinschalige naslagwerkjes en laat die bekrompen luidjes maar bleren met hun "eigendomsrecht". Hen zou ik willen adviseren om hun zooi van het internet te halen, of te blokkeren, als ze problemen met het gebruik van dit materiaal hebben. Overigens worden ansichtkaarten gemaakt om het beeld wat daar op staat de wereld in te sturen er is (ooit)voor betaald, dus kan de eigenaar er mee doen wat hij wil.
quo vadis
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Geep »

U vergeet nog iets.

,, Amen!''

Vr.gr. Geep
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Geep »

Geachte Hr. LP.
In mijn artikeltje heb ik duidelijk aan gegeven dat ik amateur ben, ook als schrijver van boeken en toneelstukken. Troost u, rijk wordt je er niet van, het is wel leuk, als je hierdoor wat extra’s kan doen op een dagje uit.
Ik heb door mijn arbeidsbestaan een ruime goede oude dag.
Ik hoef van die uitgaves niet te leven, door deze wetenschap, ben ik wel goed op de hoogte hoe auteurs/componisten moeten sappelen voor hun bestaan. Totdat hun naam eindelijk wat bekender gaat worden.
Auteursrechten zijn beschermd, ook die van u! Uit uw huis of schuur wordt iets ontvreemd, gewoon gejat. U bent uw eigendom kwijt. En u spreekt even een goed bekend Nld. spreekwoord uit ……….. (censuur)
Welke stappen onderneemt U? U legt zich bij de situatie neer en pech gehad! Of u vecht voor uw eigendom. U probeert van alles.
Tot overmaat van ramp was het uw fiets, en die zijn duur. Weg gewoon weg, pleite. Gejat. Resume, u bent slachtoffer van diefstal. Het kost u moeite en extra onkosten voor vervanging.
U bent handig, u bouwt eigenhandig zelf een Uw eigen ontworpen fiets, zo ontworpen dat het onmogelijk ontvreemd of gejat kan worden. U hebt uw uiterste best gedaan, kosten nog moeite bespaart. Duidelijk herkenbaar als uw eigen ontwerp.
Proficiat.

Verder in het jaar, mooi fietsweer, staat u op een moment met lekke band, langs Neerlands dreven, fiets op de kop.
Tot uw verbazing, zoeft een replica van uw fiets voorbij, Firma, Fanzelluf, Made in Hierodaaro!
Zonder uw toestemming……….! Gewoon gejat. U spreekt weer een bekend woord uit.
Welke stappen onderneemt U nu? U legt zich weer bij de situatie neer en pech gehad! Of vecht u nu wel voor uw geestelijk eigendom.
Ook dit is een diefstal.

Copy en auteursrechten, ik ben en blijf amateur ik heb er geen moeite mee als iemand van mijn
afbeeldingen of verhalen, een of meerdere kopieën trekt, dan zou je bij elke school een wel een wacht moeten plaatsen, ook ik heb als kind, artikelen overgeschreven, tekeningen nagetekend.
Als ik nu, met mijn verhalen, anderen op weg help, voel ik mij tevreden, als zij nog de moeite nemen de bron te vermelden voel ik me gelukkig.
Nu zijn de mogelijkheden moderner, verbeterd. Ten goede.

Een uitgever/fabrikant beschermd, zijn producten, met krampachtingen ingewikkelde regels.
Dan zou het wel netjes zijn, van amateurs, u en mij toestemming te vragen, en een kleine geste van waardering te tonen.
Vr.gr. Geep.


Plaats reactie