Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

      • Afbeelding

        Afbeelding.Afbeelding

        Geen televisie... geen eigen radio... nog geen bandrecorder...
        Alleen een mondharmonica en een boekenkist.
          • En Lord Lister!
            De grote onbekende!

        Overal lagen stapels van die dingen. En voorzichtig ermee, want die vent die er aan de Parkkade mee aan boord kwam ruilde ze voor andere als ze nog netjes waren. Of het twee tegen een was of drie tegen een, dat weet ik niet meer. Ze kostten nieuw 40 cent per stuk, dus wat zullen ze gebruikt hebben gekost? Ook dat weet ik niet meer. 32 pagina's op A4 formaat.

        Lord Lister, genaamd Raffles. Voor het eerst verschenen in 1908 en voor het laatst in 1968. Nederland was het laatste land waar ze verschenen. In Duitsland werden ze geschreven door Kurt Matull, schrijver, journalist en filmregisseur. De eerste 110 afleveringen werden in het Nederlands vertaald. Toen Kurt Matull het na die honderdtien voor gezien hield, gingen ze in Nederland met eigen werk verder, maar wie aflevering 111 tot en met 126 schreef, is niet bekend.
          • Afbeelding
De afleveringen 127 tot en met 2915 waren van de hand van de Telegraaf-journalist Felix Hageman (Geboren 1877 in Leeuwarden en overleden 1966 in Amsterdam). Die bijna 2800 afleveringen waren niet allemaal origineel; ze werden na een aantal jaren simpelweg opnieuw uitgegeven, maar dan onder een andere naam en de heel oude aangepast aan de tijd.
In 1974 heeft de uitgeverij Skarabee - dat is een imprint van Luitingh - er nog eens vijf gebundeld uitgegeven, ook weer op A4 formaat. Die uitgave is op Boekwinkeltjes nog te vinden.

Er zijn hier vast nog veel meer mensen die herinneringen hebben aan Lord Lister, de gentleman-inbreker.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door jdbvos »

Heb ik ook nog gelezen...m'n pa had er een paar van....
Mijn vader moest altijd lachen als ik dat boek citeerde: "...de boef schoot het eerst, maar Raffles was hem vóór !..."

Er was nóg zo'n soort boekje, ook over zo'n misdaadbestrijder, maar die naam kan ik niet opkomen. Niet Dik Bos, maar zo'n 'verhaalsoort'....

In "mien tied" (vanaf 1969) lagen de Beck-boten altijd vol met die Colt45 en Winchester boekjes...."....'Jij schurk...' zegde hij, en knalde hem vanuit de heup neer..."
Vond er nooit een bal aan, maar als aflossertje liet je die stapels, onder je kooi, uiteraard liggen...
De Lach, ook in enorme aantallen aanwezig, vonnik ook geen literair succes, maar wél leuke plaatjes.... :mrgreen:
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Geen stripverhaal maar wel uit de oude doos was het tijdschrift Het Leven. Mijn grootouders hadden een aantal jaargangen laten inbinden en na de oorlog heb ik ze met grote belangstelling gelezen. Er bestond veel ophef over dit blad omdat het nogal gewaagd was voor die tijd. Het jaarlijkse badnummer zorgde voor veel opschudding maar het was goed voor de verkoopcijfers.

Bij Spaarnestad Photo worden 45.000 negatieven, waaronder veel glasplaten, gescand om ze straks toegankelijk te maken voor het publiek. Een mooi initiatief want veel van het fotomateriaal is uniek.

Afbeelding

Zo schreef je vroeger dus Pasen.

Je kunt altijd nog naar het Nederlandse Stripmuseum in Groningen gaan. Volgens een verkoper van strips is het een mannenwereld. Hij kende maar één vrouw die ooit geïnteresseerd was.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In de hemel is geen bier, daarom drinken we het hier......
..
Zeg Ferry, ik heb je dit al een hele tijd willen vragen...... :roll: maar " HOE" weet je dat feitelijk???? :oops: Ben je er geweest en weer terug gekomen??? Heppie een beriggie gehad van iemand dit er is??? is het een aanname van je??? :oops: HOE zit dat feitelijk..... :mrgreen: IK denk namelijk dat er wel degelijk bier is daar :lol: OF zou dat liggen aan hoe we de hemel definieren???? :lol:

Kortom, het lijkt zo maar een achteloze stelingname, maar het IS toch wel verdraaid serieus als je er eventjes over nadenkt....niettan?....zeg nouselluf :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
pascal
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:21

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door pascal »

André Hazes heeft het zelf gezegd via een medium.
http://www.ncrv.nl/uitzendinggemist/fra ... ndre-hazes
En als zelfs André Hazes dat zegt, dan geloof ik dat.
Wie ben ik om daar aan te twijfelen?? :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door jdbvos »

Zoals in het liedje "Na de dood" Freek de Jonge ook al vertelde over zijn vader, geld hier ook:
'Andre Hazes kan het weten, want die is er geweest'

Het blijft een schitterende woordspeling :-D
Oost, west...ook best
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Toen we nog gelukkig waren zonder elektronica...

Bericht door ferryvaneeuwen »

Harry,

Wij Sparksen hebben zo onze eigen communicatielijnen en in het geniep ook met gene zijde. Vandaar.

Ferry


Plaats reactie