De boeken van Martin Hendriks

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

De boeken van Martin Hendriks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding--Afbeelding-- Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding

In mijn boekenkast wordt het zo langzamerhand een rijtje waar ik, zoals dat met sommige boeken vaak wel het geval is, niet naar hoef te zoeken. In dat rijtje staan de boeken die Martin Hendriks in de afgelopen jaren produceerde. En die rij is dan nog niet eens compleet, want Martin schrijft ook in het Fins, maar dat is helaas aan mij - en naar ik aanneem aan vele anderen hier - niet besteed, maar ik vind zijn Nederlandse uitgaven al meer dan de moeite waard.

Hierboven zes van Martins boeken, of vijf, eigenlijk, want "Langs het fietspad" is in twee delen. Gisteren kwam daar dan voor mij nummer zeven bij ...

-------------------------------------------------------------------------------------Afbeelding

------------------------------------------------------------------------------------Schipbreuk op 't Hooghe Landt
----------------------------------------------------------------------------------------Crime novel van de zee

Ook deze keer door Martin Hendriks in eigen beheer uitgegeven. Keurig boekje. Omvang 97 pagina's, mooi verzorgd, mooi papier, mooie druk.
We mogen Martin een “historische schrijver” noemen en ook dit boekje beschrijft een klein stukje Finse historie. Deze keer heeft hij dat in een andere vorm dan gebruikelijk gegoten, namelijk in de vorm van een historische novelle. Daarmee maak je het voor jezelf als schrijver bepaald niet gemakkelijker, maar als dit voor hem een experiment was, dan vind ik het experiment geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar. Het is goed als je als schrijver nieuwe mogelijkheden zoekt om je uit te drukken. Schipbreuk op 't Hooghe Landt is de moeite waard om te lezen.

Zoals dat met uitzondering van Drijfijs voor alle boeken van Martin Hendriks voor mij het geval is en wat ik Martin ook telkens weer vertel, blijf ik het erg jammer vinden dat er niet meer aandacht wordt besteed aan de correctie van het manuscript en vooral ook de redactie. Dat is veel werk, vertel me wat, maar dan zou het nog veel en veel beter worden. Desondanks vind ik het een aanrader. Ik kijk met plezier uit naar Martins volgende werk.

Theo Horsten

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door jdbvos »

..en zó is't !
:-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door Brazuca »

Een hele prestatie en gewoon doorgaan Martin. Goede raad is goud waard, dus neem dat (de goede raad van Theo) mee voor eventuele volgende boeken.
Zelf ben ik ook begonnen met schrijven, en hoop ik t.z.t. hier mijn eerste boek te kunnen presenteren. Maar eerst wil ik een aantal korte stukken schrijven uit de begintijd van de (radio)telegrafie, waar m.i. de verkeerde mensen de eer hebben gekregen.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door dita »

Vanavond vond ik dan pas dit topic en was hoogst verbaasd dat er over 't Hooghe Landt gepraat werd.
Wat ik zeer op prijs stel daar ik graag eens de mening van anderen wilde weten hoe er over dit boekje gedacht werd.
Alles bij elkaar valt het positief uit. Dus het werk is niet voor niets geweest.
Bedankt
Go Go
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

En niet alleen over "Het Hooghe Landt", maar over je gehele oeuvre, dus ga maar snel weer aan de slag! :-D
Maar eh, als je telkens als je op Kombuispraat komt even op "Toon nieuwe berichten" klikt, mis je nooit iets.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door dita »

Schipbreuk op ’t Hooghe Landt

Dat is dus mijn nieuwste boekje. Een crime novel van de zee zoals er op de kaft staat.
Het is mijn eerste detective ofwel “Dekkari” in het Fins en omdat ik eigenlijk mijn hele leven met de zeevaart te maken heb gehad moest dit een verhaal worden over een misdaad op een schip waar als het eventjes kon ook een lijk in voor zou komen. Verder wilde ik ook dat er nergens sprake zou zijn van een politie inspecteur of -buro. Daar is al genoeg over geschreven. Dus het werd een Waterschout met de naam Winter, de hoofdpersoon van het boekje. Nu had ik dus een uitgangspunt die begint met een schipbreuk in 1758 in de zeilvaarttijd. Volgens de geschiedenis boeken vergingen in dat jaar op 15 october welgeteld acht schepen, waaronder twee Hollandse schepen op de rotsen van Suursaari. In het zweeds heette dat eiland Hogland dus dat vertaald naar ’t Hooghe Landt in het nederlands. De namen van de Hollandse schepen waren niet bekend. Ik heb ze dus “De Rebel van Huijsen” genoemd (omdat Huizen mijn geboorteplaats is en Rebel een heel bekende familienaam in het dorp is) en “De Dobbe tot Emmenes” die de naam te danken had aan het stadje Eemnes waar ik familie roots heb liggen.
Winter moest dus de misdaden oplossen gepleegd na en tijdens de ramp. Hiervoor moesten er 37 (waarom zo’n groot aantal weet ik niet meer waarschijnlijk gewoon omdat dat getal voor op de tong lag) mannen verhoord worden die allen een goede alibi moesten hebben en zo onschuldig moesten zijn. En dat vroeg fantasie die ik opdeed op mijn dagelijkse wandelrondje door de bossen. !). Gelukkig kon ik die die 37 een stuk verminderden toen de “ leugenbank” in gedachten kwam.
Al die mannen moesten natuurlijk ook een naam hebben, die ik in de communieboeken van de kerk vond. Dus de namen zijn historisch en ook de naam van de dominee is origineel. Hij bleek de stamvader van mijn buurvrouw te zijn. (Buurvrouw ook blij!)
Bij het uitzoeken naar eventuele andere gebeurtenissen in die tijd stuitte ik op de zeven jarige oorlog waarin Rusland Königsberg veroverde, de Gregoriaanse kalender in gebruik genomen werd, bootvluchtelingen waren er toen ook al, en natuurlijk de smokkelaars, de handel op St. Petersburg floreerde als ook de vriendschapshandel tussen de Finse en Estse boeren. Verder de Portugese hofnar LaCosta die als “koning der Samojeden” de eilanden in naam van Tsaar Peter beheerste, een slimme zeeloods die eens opperstuurman van een Zeeuwse slavenhaler was geweest maakten het verhaal compleet. Al die dingen werden in het verhaal gepast. Eigenlijk moet ik zeggen dat er elke dag wel wat nieuws omhoog kwam dat het verhaal maakte.
Het eerste lijk kwam pas, heel toevallig eigenlijk, tijdens de verhoren tevoorschijn. Maar toen draaide het verhaal al uitzichzelf en hoefde ik niet veel meer te doen dan de woorden op papier te zetten.
Ben er wel een maand of drie mee bezig geweest. Het was leuk werk, dat wel, geheel anders dan een gewoon verhaal.
Go Go zal ik maar zeggen
Martin

ps. ik heb nog enige boekjes liggen. indien interesse even een PB'tje
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door Harry G. Hogeboom »

..en zó is't !
:lol:

Zak mah zeg'n! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Martin schreef:Ben er wel een maand of drie mee bezig geweest.
Als je één (1) góéde pagina per dag produceert, mag je niet mopperen, dus 97 pagina's in drie maanden is niet slecht. Je hebt zomaar drie pagina's, pakweg 1200 woorden op de tekstverwerker staan, maar voordat die dan ook goed en foutloos zijn, ben je ook zomaar drie dagen verder. Een woord invoegen en drie woorden schrappen. Een zin afbreken en een nieuwe beginnen of twee zinnen samenvoegen. Ik kan zomaar een halfuur zitten dubben of die komma daar nu wel of niet moet staan en of een dubbelepunt misschien beter is dan een puntkomma. Dat mag vreemd en misschien zelfs overdreven klinken, maar niet voor niets worden de komma en de puntkomma beschouwd als de twee moeilijkste leestekens. De interpunctie kan je verhaal maken en breken. Een verkeerd geplaatste komma kan een hele zin uit zijn verband rukken of de betekenis totaal veranderen. Pas als de lezer daar niets van merkt en er glad overheen leest, heb je het goed gedaan. Zijn lezen mag niet stokken en hij moet een zin niet nog eens moeten lezen om hem te begrijpen. Lange zinnen lezen traag, korte zinnen brengen vaart in het verhaal.

Maar één goede pagina per dag produceren, wil niet zeggen dat je traag moet schrijven, integendeel. Je moet gaan zitten en schrijven, de woorden uittikken die in je hoofd zitten, zonder al te veel nadenken. Als dat op zekere dag vier pagina's achter elkaar zijn, moet je vooral niet stoppen. Maar dat is pas het begin. In de prachtige film "Finding Forrester" zegt William Forrester, gespeeld door Sean Connery, dat zo: "Niet nadenken. Je schrijft de eerste versie met je hart. Je herschrijft met je hoofd." Klik HIER.

Zo is het. Niet lullen, maar schrijven. Daarna begint het echte werk pas. Vooral aanvankelijk zal dat soms een moeizaam proces zijn, maar al doende leert men. Ook schrijven is deels een handwerk dat geleerd kan worden. Eerst komt de taal. Schrijven ís taal, dus die moet je zodanig beheersen dat je niet alleen de woorden, maar ook de zinnen automatisch foutloos of vrijwel foutloos schrijft, met de juiste interpunctie en de juiste zinsbouw. Hoe vlotter dat gaat, hoe minder correctiewerk je hebt. Als je de taal beheerst, kun je nog vlotter "vanuit je hart" schrijven. Daarna komt het schier eindeloos wijzigen, omzetten, schrappen, invoegen. Dat is nooit werkelijk áf, nooit echt kláár. Het kan altijd nog beter en die ene lullige fout zie je soms dertig keer - want zo vaak lees je het voordat je klaar denkt te zijn - over het hoofd.

Vandaar dat drie maanden voor jouw boekje helemaal niet slecht is, Martin. :-D
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: De boeken van Martin Hendriks

Bericht door dita »

het schier eindeloos wijzigen, omzetten, schrappen, invoegen
Inderdaad Theo, dat is zoals je zegt 'eindeloos'.
Honderd, wat zeg ik, 500 keer veranderen , vooral bij mij omdat ik de zinsopbouw meestal op de Finse manier doe.Zelfs vele woorden zijn in het Fins en naar het nederlandse woord is het wel zoeken.
En dan het 'gewijzigd' worden. Dus de zinnen langzaam enige malen overlezen, de verandering aanbrengen en aanbrengen en dan nog eens een keer aanbrengen.
Gelukkig is de PC er en hoeft het niet op de ouderwetse Remington van vroeger gedaan worden.

26837 woorden heeft 't Hooghe Landt op een A 5'je.

En dan nu op naar een nieuw project. Wat dat is weet ik nog niet.
Misschien wel de vertaling naar het Fins.

Go Go
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie