Goed boekennieuws.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Goed boekennieuws.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat de crisis die in 2008 begon de boekenmarkt hard heeft getroffen, heb ik aan den lijve ondervonden. Uitgeverijen reorganiseerden en fuseerden. Voor mij waardevolle contacten waarmee ik een in soms tientallen jaren opgebouwde relatie had, werden vervroegd gepensioneerd, simpelweg ontslagen, of kwamen op een plek waar ze weinig voor me konden betekenen. Dat was niet verwonderlijk, want de uitgeverijen verloren maar liefst 30 procent van hun omzet. Van de ene dag op de andere had ik geen vertaalwerk meer. Ruim een jaar geleden keerde het tij voor mij en kwam er weer werk, ook weer dankzij een relatie van vele jaren. Als je goed werk hebt geleverd, word je gelukkig niet zo gauw vergeten.

De verbetering van de boekenmarkt blijkt door te zetten, althans volgens een rapport van ABN Amro over de sector. Over de eerste helft van dit jaar zagen de uitgeverijen hun omzet weer stijgen. Zeer bescheiden: maar 0,2 procent, maar toch. Met de kranten en tijdschriften gaat het nog niet zo best, maar de uitgeverijen van boeken doen goede zaken. Geleidelijk aan neemt de verkoop van e-boeken eveneens toe.Van de verkochte boeken was vorig jaar 6,9 procent een e-boek en van de krantenabonnementen was 13,1 procent enkel digitaal.
Dat steekt nog altijd schril af bij de verkoop van e-boeken in de Verenigde Staten, maar de verwachting is dat daar ook in Nederland snel verandering in zal komen. De prijs speelt daarbij de grootste rol.
  • "Op de boekenmarkt liggen de prijzen van e-boeken veel lager dan van printboeken", zegt Steven Peters, sectoranalist bij ABN Amro. "En het verschil is alleen maar groter geworden. Terwijl printboeken in prijs stegen, is de prijs van het e-boek juist sterk gedaald. Tussen 2010 en 2015 nam het verschil toe van 13 naar maar liefst 47 procent. De e-boekenmarkt heeft zich ontwikkeld tot een meer volwassen markt, met papier als premiumproduct."
Zelf besluit ik ook steeds vaker op een e-boek in plaats van op de papieren versie. Ook e-boeken moeten vertaald worden, dus voor mij is dat alleen maar goed. Ik hoop echt dat ik het nog een jaar of wat kan blijven doen en dan denk ik aan twee of drie boeken per jaar, dat is net leuk. :-D



Plaats reactie