De Smit-Lloyd Story

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
R.Steentjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2006 21:47

De Smit-Lloyd Story

Bericht door R.Steentjes »

Ik ben op zoek naar dit boek: De Smit-Lloyd Story
Misschien is er iemand die dit boek heeft en het zou willen verkopen?
Ik hoor het graag.
Groet,
René

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het staat twee keer op BOEKWINKELTJES.
Prijzig boek ... Het ene exemplaar moet 60 euro kosten, het andere 40. Plus verzendkosten.

----------------------------------------------Afbeelding
R.Steentjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2006 21:47

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door R.Steentjes »

Bedankt Theo,

Je hebt gelijk.
Voor een 2 of 3e hands boek zijn dergelijke prijzen niet meer in verhouding.
Ik zoek nog even verder :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor een 2 of 3e hands boek zijn dergelijke prijzen niet meer in verhouding.
Ach, alles is relatief. Ik heb hier een Statenbijbel van 1787 liggen. Hoeveelstehands zou die zijn?
Maar die zou bij verkoop toch nog wel iets meer dan zestig euro op moeten brengen. :?
Wat is een boek je op zeker moment waard? Ik betaalde een paar weken geleden nog 38 euro voor een zeemansalmanak uit 1920.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door leo-shof »

Eigenlijk is een boek nieuw kopen zonde , je leest het 2/3 of 4 keer en dan staat het in de kast oud te worden
Als je net als mij het liefst een boek als eerste eigenaar aanschaft , kost dit soort boeken veel geld
Maar als ik zo zie kunnen ze later toch nog wel een paar centen opbrengen
De Smit-Lloyd story heb ik ook in mijn bezit maar verkopen ? Echt niet ,want dan ben ik het kwijt
En daar is het veeeels te mooi voor
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
R.Steentjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2006 21:47

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door R.Steentjes »

Theo Horsten schreef:
Voor een 2 of 3e hands boek zijn dergelijke prijzen niet meer in verhouding.
Ach, alles is relatief. Ik heb hier een Statenbijbel van 1787 liggen. Hoeveelstehands zou die zijn?
Maar die zou bij verkoop toch nog wel iets meer dan zestig euro op moeten brengen. :?
Wat is een boek je op zeker moment waard? Ik betaalde een paar weken geleden nog 38 euro voor een zeemansalmanak uit 1920.

Een statenbijbel?
Wat staat daar dan zoal in?
Boeken hebben vaak een emotionele waarde (waarom wil je een boek hebben?) voor mensen en die is vaak meer waard dan in geld is uit te drukken maar gezien het feit dat het boek nog niet zo heel lang op de markt is en het nieuw € 40 zou kosten, vind ik de stap in jaren vertaald naar de prijs dat het zou moeten kosten niet echt in verhouding.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik het boek graag in mijn bezit wil hebben en wie weet koop ik het toch voor een bedrag wat hoger hoger zou kunnen zijn dan de nieuwprijs.:-)
R.Steentjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2006 21:47

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door R.Steentjes »

leo-shof schreef:Eigenlijk is een boek nieuw kopen zonde , je leest het 2/3 of 4 keer en dan staat het in de kast oud te worden
Als je net als mij het liefst een boek als eerste eigenaar aanschaft , kost dit soort boeken veel geld
Maar als ik zo zie kunnen ze later toch nog wel een paar centen opbrengen
De Smit-Lloyd story heb ik ook in mijn bezit maar verkopen ? Echt niet ,want dan ben ik het kwijt
En daar is het veeeels te mooi voor
Daar heb je weer gelijk an :-)
Ik zou het dan ook nooit weg doen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

René schreef:Een statenbijbel? Wat staat daar dan zoal in?
Tja, daar vraag je zowat, René. Wat staat daar zoal in ... :shock:
Het voert hier misschien wat ver om dat uitgebreid te vertellen, dus heel in het kort ...
Het is meer een verzameling van boeken, een omnibus, zeg maar. Het eerste boek zou volgens zeggen geschreven zijn door een ouwe Jood die Mozes heette en die dat Genesis noemde, oftewel wording, het begin, het ontstaan, zoiets. Een passende titel voor het begin van die omnibus. Het eindigt krap 1500 bladzijden verder met de de Apocalyps. de Openbaring, een nogal raadselachtig verhaal dat voor velerlei uitleg vatbaar is en dat door ene Janis op het Griese eiland Patmos geschreven zou zijn. Het is een regelrechte bestseller want het is al heel lang het meest gelezen boek ter wereld, dat wil zeggen, als je de IKEA-catalogus niet als boek rekent, want die schijnt nog meer te worden gelezen.

Maar ik steek een beetje de draak met je, dat heb je intussen wel begrepen. :wink:
Het is de Statenbijbel, met een hoofdletter: de Bij­bel zo­als de­ze van 1626-1635 op last van de Sta­ten-Ge­ne­raal in het Ne­der­lands werd ver­taald en in 1637 uit­ge­ge­ven. Dat begrip Statenbijle komt dus van Staten-Generaal.
    • Afbeelding
Mijn exemplaar zal in de staat waarin het verkeert nu misschien een 500 euro waard zijn. Woonde ik nog in Nederland dan zou ik hem zeker laten restaureren waardoor de waarde zou verdrievoudigen. Nu komt dat er niet meer van. In Nederland zijn verschillende boekbinderijen die statenbijbels restaureren, maar ik zou me denk ik wenden tot het Statewnbijbelmuseum in Leerdam. Mijn statenbijbel gaat na mijn dood naar mijn zoon en die moet dat dan verder maar bekijken. Hij was van mijn vader en ik kreeg hem na het overlijden van mijn moeder. Ik weet dat mijn vader het op prijs zou hebben gesteld dat deze bijbel in de familie bleef en dus moet hij te zijner tijd van het Griekse platteland terug naar Groningen.

Voor een goed begrip: dit alles heeft helemaal niets met geloof, met religie te maken, hoor. Ik ben al vanaf vrij jonge leeftijd een zeer geïnteresseerd bijbellezer, zoals ik ook erg geïnteresseerd ben in het leven en de dood van Jezus de Nazarener, zoals ik - en met mij vele anderen - hem bij voorkeur noem, ook al zijn de geleerden het er nog altijd niet over eens waar hij eigenlijk vandaan kwam. Vast staat wel dat het een jongen van rijke ouders was, een eerzuchtige familie waarvan het verhaal veel overeenkomsten vertoont met de geschiedenis van de Kennedyclan in Amerika. Bar interessant. De Kennedy's moesten en zouden een president in het Witte Huis krijgen; de familie van Jezus moest en zou een lid van de familie op de Davidstroon zetten. Bij de Kennedy's lukte dat wel, maar eindigde in drama en tragiek. Bij de familie van Jezus werd het een grote mislukking, maar ook zij deden net als de Kennedy's nog een poging met een broer van jezus, een verhaal dat nauwelijks bekend is geworden. Bar interessant, werkelijk waar.

Maar zie: nou ben ik toch wel aardig afgedwaald van het boek dat jij zo graag wil hebben, de Smit-Lloyd Story. Gelukkig zitten we op de afdeling boeken, dus echt offtopic zijn we niet. :-D
Maar jouw boek dus: als ik jou was, lulde ik er niet lang over en kocht een van die twee exemplaren nu die er nog zijn. Aan mij is het niet besteed. Ik geef mijn geld dan weer uit aan boeken waar een ander nog geen kwartje voor zou willen betalen. Eigenlijk heb ik maar één ding nodig: meer boekenkasten!
R.Steentjes
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 nov 2006 21:47

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door R.Steentjes »

Dat klinkt zeer interessant, ouwe boeken zijn te gek om naar te kijken en vaak ouwe bijbels zijn zeer rijk van illustraties en verfraaiingen.
Ook omslagen zijn vaak een wonder om naar te kijken vanwege het handwerk, ik snap precies waarom je naast een verhaal een boek doorgeeft in een familie. Als grafisch ontwerper probeer ik mij vaak te bedenken hoe een techniek, waar nu niemand bij stilstaat, een aantal eeuwen geleden werd toegepast. Maar we dwalen af, ik heb het inderdaad gekocht en daarmee ben ik voorlopig weer ff uitgeluld :) Ik heb het nodig voor een RC model en voor de leuk dus dat komt helemaal goed. Nu nog een paar goede tekeningen en ik kan aan de slag. Hoewel ik nog druk ben met een aantal Nedlloyd schepen en de HAM 308 wil ik alvast voorwerk gaan doen. Hopelijk te volgen op modelbouwforum.nl Dank voor het verhaal :-)
Doei doei, René
Andre Balk
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2015 16:16

Re: De Smit-Lloyd Story

Bericht door Andre Balk »

Ook ik ben in het bezit van dit boek. Als ik mij goed kan herinneren werd het uitgereikt bij een bijeenkomst in Maassluis. Als oud opvarende van Smit-lloyd was ik daar aanwezig waar het boek ter ere van Rom Scheffer werd gepresenteerd. Of je het nu tijdens de samenkomst van oud opvarende kreeg of dat we het konden kopen in het Sleepvaart museum staat mij niet meer bij.
Ik zat zelf aan boord op de Smit-lloyd 109 toen op 16 december 1977 de twee supertankers Venoil en Venpet voor de kust van Zuid-Afrika elkaar wilde groeten en die groet fout afliep. Deze job staat mooi beschreven in het boek en alleen daarom al is dit boek een sieraad in de boeken kast voor mij.

Groet aan jongens waarmee ik altijd heel fijn heb mogen samen werken.
André


Plaats reactie