Goede reclame of verkooptechnieken?

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Goede reclame of verkooptechnieken?

Bericht door Stomertje »

In deze snelle tijd (die volgens mij altijd al snel is geweest) met ""zijn "" internet is het goed dat er nog mensen (ook jonge mensen) zijn die echte boeken van papier lezen. Reeds tientallen jaren kom ik graag in winkels met scheepvaart- maar ook spoorwegliteratuur, vooral stoom (let op mijn naam). Een sinds mensenheugenis bekende winkel was en is Verwijs en Stam, toendertijd in mijn middelbare schooltijd meer dan 36 jaar geleden aan de Herengracht 60, een hoekwinkel in Den Haag. De mensen die je daar hielpen wisten echt veel over niet alleen de meest uiteenlopende spoorwegonderwerpen, maar ook over scheepvaart in al zijn facetten en waar en welk boek je moest zoeken.
Helaas, niet elke verandering is een verbetering, Verwijs verhuisde (zonder Stam?) en heeft een volkomen andere indeling, ander personeel, volgens mij niets mis mee..., maar wel een volkomen andere markt.
Echter, de opvolger op de Herengracht 60 is duidelijk van een iets andere instelling, in mijn ogen afstandelijker en niet meer echt een vraagbaak voor de spoorweg- en scheepvaartliteratuurzoeker.
Wie schetst echter mijn volkomen verbazing toen ik afgelopen zomer volledig onverwacht door het personeel achter de toonbank werd gevolgd en werd aangesproken omtrent mijn alles doorzoeken alsof ik in een bibliotheek was, en (let op duidelijk) niets kopen..., alsof elk bezoek in een aankoop zou moeten uitmonden, dit lijkt gedwongen winkelnering! Een flapuit als ik ben, ontlokte aan mij aldus de opmerking dat er waarschijnlijk iets niet snor zat met de inkomsten, ging de club failliet? (En de spoorboekenafdeling was al zo klein, scheepvaart was er helemaal niet meer). Het personeel regeerde op mijn vraag met: ""Geen discussies""... O, dat was duidelijk, ik had in mijn dommigheid de spijker boven op zijn kop geslagen met mijn opmerking dat de boel kennelijk niet goed draaide...
Het kon nog ""mooier"", een personeelslid, of was het de bedrijfsleider/eigenaar kwam kort daarop uit het niets aanzetten, opgewonden, rood hoofd (denk aan je bloeddruk), dreef de zaak nog verder op de spits en zei dat ik de winkel onmiddelijk moest verlaten en er nooits meer iets zou mogen kopen. Nou, dat nam ik voor kennisgeving aan. maar wenste deze lieden natuurlijk wel: goede zaken! Blijf immers altijd beleefd, dan wordt je tegenstander nog nijdiger...
De spoorweghobbywereld EN helaas ook de scheepvaarthobbyboekenwereld lijken mij een krimpende markt. Het is volgens mij duidelijk dat er voor een dergelijk soort winkel als deze aan de Herenstraat 60 te Den Haag een goed aternatief is op internet, omdat de mentaliteit van""wees-maar-blij-dat-je-hier-je-geld-mag-uitgeven of gedwongen winkernering nou eigenlijk naar mijn bescheiden mening niets is waar men op wacht???
Internet haalt alles in, wat mij betreft graag ook zulke winkels als net beschreven, een computer doet in ieder geval niet onbeschoft tegen je als je niets koopt en email werkt wat dat betreft prettiger en kan volgens mij net zo persoonlijk zijn , ZEKER bij het zoeken van boeken.
Mijn ervaring is: als jullie kombuizers leuke scheepvaartboeken zoeken vinden jullie zeker wat bij www.nautiek.nl in Alkmaar en bij boekwinkeltjes.nl zit vast wel spoorwegliteratuur...

Groeten van Stomertje.



Plaats reactie