COLUMBUS ACHTERNA

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Bob R.I.P. »

Vrijdag 25 aug. besteld en vandaag 1 september ontvangen. Een beetje vreemd die verschillende bezorgtijden. Nu wachten op een paar koude natte dagen om lekker in de luie stoel te lezen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door hondasevenfifty »

Bij precies zo 25 besteld gisteren ontvangen. ach de boekenkist op zee deed er langer over als je dat ding al kon omwisselen.

Hans
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------
Op dinsdag 29 augustus 's morgens om 10 uur 20 exemplaren hier naar het postkantoor gebracht. Die waren gisteren, 2 september, dus drie dagen later, overal in Nederland en ook in Finland bezorgd. Dat is toch werkelijk niet slecht. Maar dat deed ik dus zelf, uit de eigen voorraad die ik besteld had voor present- en recensie-exemplaren en mensen die graag een gesigneerd boek wilden hebben. Als je, zoals Hans, op vrijdag de 25ste een bestelling plaatst, dan zal die pas op maandagmorgen de 28ste verwerkt worden. Als het boek dan vier dagen later bezorgd wordt, is ook dat niet echt lang te noemen.

Ik ben vroeger wel eens in het magazijn van een uitgever wezen kijken - geen grote uitgeverij, want die hebben zelf niets op voorraad liggen; dat ligt allemaal in het Centraal Boekhuis in Culemborg, een prachtig bedrijf, maar natuurlijk wel weer een extra schakel in de keten van schrijver naar lezer, een schakel die betaald moet worden en dus prijsverhogend werkt. Heeft die kleinere uitgever een eigen magazijn, dan moeten ook de kosten van het op voorraad houden van boeken uit de verkoopprijs komen.
Het uitgeversbedrijf verandert razendsnel. Bedrijven zoals Sweek Publishing waar dit boek van mij vandaan komt, hebben de toekomst. Die hebben geen boek op voorraad; elk boek wordt pas gedrukt op het moment dat het besteld - verkocht - wordt. Het drukken van één exemplaar van dit formaat neemt, inclusief het omslag in kleur, ongeveer drie minuten in beslag. De kosten zullen ongeveer 2 euro per stuk bedragen, vast niet meer. Hieronder zie je de machine die daarvoor wordt gebruikt, de Xerox 4112 Espresso Book Machine.

-----------------Afbeelding

Wie hem uitgebreid aan het werk wil zien, het hele proces, moet HIER even klikken. Zo'n machine neemt nauwelijks ruimte in beslag - de footprint is ongeveer 3 x 4,5 meter - en de bediening is uiterst simpel. Hoeveel van die machines ze bij Sweek hebben staan, weet ik natuurlijk niet, maar één zo'n machine kost ongeveer 125.000 dollar en heeft een capaciteit van 840 boeken per maand. Let wel: boeken van 800 pagina's per stuk, dus zeg nu maar 1500 boeken van de meest gebruikelijke omvang per maand. Je hoeft geen groot geleerde te zijn om ongeveer uit te kunnen rekenen wat je bij een kostprijs van 2 euro per boek per maand met een zo'n machine kunt verdienen.

Maar zo gaat dat dus: op het moment dat jouw bestelling binnenkomt moet het boek nog gedrukt en verpakt worden. Ook die verpakking en adressering zal waarschijnlijk direct aan de machine gekoppeld zijn, want dat is niet zo moeilijk. Maar magazijnen met stapels boeken die na een bestelling door de boekhandel of door een particulier met de hand verpakt en geadresseerd moeten worden,is er dus niet meer bij.

Dit alles in aanmerking genomen, vind ik de tijd die verloopt tussen bestellen en ontvangen lang niet slecht. Voor boeken kan ook BOL niet beloven dat wat vandaag besteld wordt, morgen in de bus ligt. Zelf wil ik het niet bij BOL in de aanbieding hebben; die strijken veel te veel op. Op die 14 cent die er dan voor mij overschiet, zit ik echt niet te wachten en aan de naamsbekendheid voegt het werkelijk niets toe. It's a brave new bookworld, vrienden. Je zult je eigen marketing een beetje moeten verzorgen. Bovendien hoeft het geen geld op te leveren, zolang het nu maar kostendekkend is, ik er plezier in heb en de lezers er een beetje plezier aan beleven, vind ik het prima. Maar ik ben blij dat ik nu dan toch een platform heb gevonden waarbij ik het eindresultaat helemaal zelf in de hand heb. Dat is vrij veel werk, ik zei het al eerder, en je moet er ook een beetje beknijsd in zijn, maar ook dat vind ik leuk werk.

Alle kopers nogmaals bedankt voor de klandizie en ik hoop te zijner tijd eens te horen of het naar genoegen was. ik streef naar tevreden klanten. :wink:

Wie een gesigneerd exemplaar wil hebben, moet even een berichtje sturen. Kosten inclusief porto en verpakking 20 euro. In de loop van de komende week heb ik weer een kleine voorraad.

------------------------
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Breeze »

Terugkomend van een korte vakantie is het altijd leuk om een pakje in de gang te zien liggen.
Zoals al gezegd, keurig verzorgd en dan nu wat tijd vrijmaken om "er in" te duiken.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Breeze »

Als je van schepen houdt en als je van aparte zeelieden houdt en als je van lachen houdt, dan moet je dit boek lezen.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------------
Recensie in "Noordvaarder" van december 2017

-----------------------------------Afbeelding
-----------------------------------Afbeelding
-----------------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: COLUMBUS ACHTERNA

Bericht door Jinny »

Gister een plof op de deurmat (neem ik aan, want weer eens niet thuis) en bij thuiskomst pakje uit Griekenland opengemaakt..
Boek, 'Columbus achterna'.
Kopje koffie gezet, mezelf in een hoek op de bank genesteld en boek open.
Met een onderbreking voor het avondmaal, om 2200 uur boek weer weggelegd, uit.
In een ruk waar ik afentoe de slappe lach kreeg van de omschrijvingen.
Lekker weglezend boek...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie