Informatie koopvaardij rond 1940

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Plaats reactie
erniesmu
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2017 19:06

Informatie koopvaardij rond 1940

Bericht door erniesmu »

Hallo, in verband met een roman die ik aan het schrijven ben, ben ik regelmatig op zoek naar informatie over de koopvaardij vlak voor en tijdens WOII.

De roman is losjes gebaseerd op de grootvader van mijn vrouw. Hij was machinist bij de SMN en op 10 mei 1940 buitengaats. Hij is drie keer getorpedeerd, heeft het drie keer overleefd, maar is uiteindelijk zwaar getraumatiseerd in Australië beland. Hij heeft vrouw en kind (wijlen mijn schoonmoeder) nog één keer gezien.

Mijn vragen betreffen vaak alledaagse dingen, zoals:

- hadden zeelieden die voor de SMN werkten in die tijd recht op pensioen en zo ja, wat was de pensioengerechtigde leeftijd?
- hoe lang duurden de reizen gemiddeld?
- waar verbleven de zeelieden die gedwongen werden naar Liverpool te varen na 10 mei 1940 gedurende die eerste weken, toen alles een grote puinhoop was en het vaarbesluit nog niet uitgevaardigd? Op hun schip in de haven? In pensions? Was er überhaupt opvang?
- kon een zeeman die in mei 1940 op die manier in Liverpool terecht was gekomen nog gewoon naar huis telefoneren in de eerste dagen van de (onze) oorlog?
- kon men gedurende de rest van de oorlog nog contact hebben met het thuisfront? Via het Rode Kruis bijvoorbeeld?
- was het in die tijd mogelijk/gebruikelijk dat een machinist, scheepstimmerman, marconist en bootsman met elkaar optrokken?
- hoe lang was een bemanning na het binnenlopen in Amsterdam nog bezig voordat men naar huis kon?

Andere vragen zullen met enige regelmaat opkomen. Hopelijk is er iemand die ze kan en wil beantwoorden. Daarvoor bij voorbaat hartelijk dank.

Ook zoek ik iemand die t.z.t. (over een jaar, anderhalf jaar) mijn manuscript een keer wil doorlezen op zaken die met koopvaardij en vaart te maken hebben.

Een heel verhaal. Hopelijk kan iemand me helpen. Nogmaals bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.

met vriendelijke groet,

Willem Erné

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Informatie koopvaardij rond 1940

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------
Dag Willem,

Van harte welkom hier op ons forum. Hier zit nog steeds heel wat kennis en expertise, ook om jouw vragen te beantwoorden. Alleen... als je dat goed wilt doen, gaat daar een wild stuk tijd in zitten. Misschien voelen anderen zich geroepen, maar ondanks het feit dat ik, misschien met uitzondering van de eerste, over het pensioen van de SMN, al je vragen zou kunnen beantwoorden, begin ik daar niet aan. Niet uit onwil, maar simpelweg omdat me dat veel te veel tijd gaat kosten.

Een roman schrijven is prachtig en kan zeer veel voldoening geven, maar als het niet zomaar een verhaal is, maar ook feiten en gebeurtenissen bevat die na te zoeken zijn, moet je daar research voor plegen. Daar ontkom je niet aan. Vergeet niet dat een roman zoals jou die voor ogen staat voor een groot deel een historische roman is. Dan moet alles kloppen, wil je geen onzin gaan schrijven. Voordat ik aan mijn eigen boek over diezelfde zeelieden tijdens de Tweede Wereldoorlog begon, wist ik al heel veel van het onderwerp en dan bedoel ik over de Koopvaardij tijdens WO2. Van de koopvaardij zelf wist ik alles, hoewel dat natuurlijk altijd een wat gevaarlijke uitspraak blijft. :wink: Laat ik liever zeggen dat ik wat dat betrof geen research meer hoefde te doen. Ik krijg de indruk dat jij je in beide aspecten moet verdiepen en dus moet je research doen. Dat los je niet op door een rijtje vragen op een forum te plaatsen. Daar moet je voor gaan lezen en zoeken en spitten. In mijn geval was dat ongeveer vijf jaar werk. Ik heb, toen ik helemaal klaar was, een schatting gemaakt van de kosten van diezelfde research en kwam toen op een bedrag van rond de 3000 euro. Nou ben ik een perfectionist - je kunt ook van een zeikerd en een mierenneuker spreken - dus een ander zou waarschijnlijk een fractie van dat bedrag kwijt zijn geweest en veel minder tijd. Of het resultaat dan navenant was geweest, is een andere kwestie.
Ik geloof dat ik je op dit moment niet beter kan helpen dan hier mijn bronnen te plaatsen zoals die ook achterin De Prijs staan. Ik woon niet in Nederland en kon niet naar de openbare bibliotheek dus de boeken van die lijst die ik niet had, moest ik kopen. Voor jou zal dat een stuk eenvoudiger zijn.
Hieronder mijn bronnen. Als je erbij gebaat bent, kan ik dan eventueel ook nog aangeven welke bronnen voor jouw vragen van essentieel belang zijn. Ik heb alvast het een en ander vet en in paars aangegeven. Over de pensioenen en andere sociale voorzieningen van de Nederlandse koopvaardij voor, tijdens en na de oorlog heb ik hier op dit forum vrij uitgebreid geschreven. Klik HIER Dat gaat niet speciaal over de SMN, maar geeft je wel een indruk hoe de situatie was.
Vooreerst alle succes gewenst met je schrijven.
Bronnen

Bij het schrijven van dit boek heb ik geput uit de volgende bronnen:

Over New York:

Bernice Abbot: Changing New York Bernice Abbot: New York in the Thirties
Andreas Feininger: New York in the Forties
Ric Burns & James Sanders: New York – An Illustrated History
David Stravitz: New York, Empire City 1929-1945
Vincent Seufried & William Asadorian: Old Queens, N.Y. in early photographs

Over Hamburg:

Uwe Bahsen & Kerstin von Stürmer: Die Stadt, die sterben sollte
Uwe Bahsen & Kerstin von Stürmer: Die Stadt, die leben wollte
Jörg Friedrich: Der Brand – Deutschland im Bombenkrieg 1940-1945
Gioulio Douhet: The Command of the Air
Dudley Saward: ‘Bomber’ Harris – The authorised biography
Martin Middlebrook: The Battle of Hamburg
Albert Speer: Erinnerungen
Das Atlantic Hotel zu Hamburg 1909-1999, uitgegeven door Kempinsky Hotel Atlantic

Over de oorlog ter zee:

K.W.L. Bezemer: Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog
L.L. von Münching: De Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog
Scheepsrampen in oorlogstijd

N.F.M. van Deun: Wij voeren in konvooi
Dönitz: Zehn Jahre und zwanzig Tage
Peter Padfield: Dönitz – The Last Führer
Lothar-Günther Buchheim: Die U-Boot Fahrer
Lothar-Günther Buchheim: Das Boot
Harald Busch: So war der U-Boot Krieg
Arnold Hague: The Allied Convoy system 1939-1945
William J. Lewis: Under the Red Duster
W.H. Mitchell & L.A. Sawayer: Empire Ships of Worl War II
The U-Boat Commander’s Handbook (1943)
V.R. Gadow: Jahrbuch der deutschen Kriegsmarine
Dwight R. Messimer: Heinz Wilhelm Eck – Siegerjustiz and the Peleus Affair
Leonce Peillard: The Laconia Affair
John C. Watkins Jr. & John Paul Weber: War Crimes an War Crime Trials

Overleven op zee:

William Bligh: A Voyage to the South Sea
Ruthanne Lum McCunn: Sole Survivor
J. Siebel: Schip verlaten
Lars Skattebol: The Last Voyage of the Scapa Flow
Frank C. & John J. Craighead : How to Survive on Land and Sea
Nederlands Maritiem Instituut: Overleven op zee

Tweede Wereldoorlog in het algemeen:

Winston Churchill: Memoires 1939-1945
Stichting ‘Ons Rotterdam’: Het vergeten bombardement
Elsevier 1985: Kroniek van de 20ste eeuw
Agon Elsevier 1987: Kroniek van Nederland
Johan van der Wal: ‘We vieren het pas als iedereen terug is’
B.H. Laurens: Hun armoe en hun grauw gezicht
J.J. Heydecker & J. J. Leeb: Opmars naar de galg – Het proces van Neurenberg
Angus Calder: The People’s War – Britain 1939-1945

Voorts:

Bowditch: American Practical Navigator
The Old Farmer’s Almanac
Hugh Brogan: Longman History of the United States
James A. Drake: Rosa Ponselle – A Centenary Biography

Internetbronnen zijn te veel om allemaal op te sommen, maar de volgende artikelen wil ik speciaal noemen:

Thomas D. Kelly and Michael d. Fenton: Iron and Steel scrap Statistics
Saif I. Shah Mohammed & Jeffrey G. Williamson: Freight Rates and Productivity Gains in British Tramp Shipping 1869-1950
www.english.uiuc.edu : About the Great Depression
David L. Fry e.a.: The Greatest Generation
Daan Diederiks: De Nederlandse politiek en de Joodse vluchtelingen van 1933 tot 1940
Eric Krebbers: Nazi Duitsland was ook een veilig land
Jewish Gen: The Forgotten Camps op http://www.jewishgen.org/ForgottenCamps/

en de volgende sites:
www.uboat.net
Digitaal archief van de Leeuwarder Courant
dMarie Time Capsule
Google Earth
Google Maps
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Informatie koopvaardij rond 1940

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook zoek ik iemand die t.z.t. (over een jaar, anderhalf jaar) mijn manuscript een keer wil doorlezen op zaken die met koopvaardij en vaart te maken hebben
Hallo Willem,

Laat ik beginnen met me bij Theo zijn woorden aan te sluiten.
Vooreerst alle succes gewenst met je schrijven.
Net als Theo.....die je dus reeds bekant ALLES heeft verteld wat er in 1e instantie te vertellen valt EN daarnaast ontiegelijk beknijsd en geinformeerd is op dit onderwerp!!....dus net als Theo kom ik ooook hoopies tijd te kort en kan je daardoor ook niet behulpzaam zijn met "tijd vretend" onderzoek. Ik weet ook wel het e.e.a. van dit onderwerp, maar op geen stukken na zo gedetaileerd en uitgeplozen als Theo. Betreffende het onderwerp " Koopvaardij tijdens WW2" heb ik ook veel algemene , alsmede specifiek persoonlijke WW2 ervarings dokumentatie en het onderwerp ligt me voor een variatie van redenen zeer na aan het hart, als mede de Nederlandse Koopvaardij in het algemeen.Ik wil je dus best helpen door " bij gelegenheid" je neus in de juiste richting te zetten en/of je manuscript na te lezen " op Koopvaardij zaken"..........maaar hou voor ogen dat ik " sowieso al hoopies tijd te kort kom"
sukses mvg
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
erniesmu
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2017 19:06

Re: Informatie koopvaardij rond 1940

Bericht door erniesmu »

Beste Theo en Harry, enorm bedankt voor de (snelle) reactie. Ik ga ermee aan de slag. 'Bezemer' was al onderweg naar me toe (ook ik woon niet in NL). De bloemlezing van Van Dissel cs had ik al doorgewerkt. Genoeg te doen, helemaal omdat m'n eerste roman medio oktober verschijnt: 'De arrogantie van het doorgeefluik'. Het enige beetje zeevaart dat hierin voorkomt, is een verzonnen detail over de grootvader van de hoofdpersoon.

Nogmaals: ernorm bedankt en ik maak graag t.z.t. gebruik van jullie aanbod om m'n neus nog wat verder de goede richting opgeduwd te krijgen!

Mvg, Willem


Plaats reactie