Informatie koopvaardij rond 1940
Geplaatst: 19 sep 2017 12:40
Hallo, in verband met een roman die ik aan het schrijven ben, ben ik regelmatig op zoek naar informatie over de koopvaardij vlak voor en tijdens WOII.
De roman is losjes gebaseerd op de grootvader van mijn vrouw. Hij was machinist bij de SMN en op 10 mei 1940 buitengaats. Hij is drie keer getorpedeerd, heeft het drie keer overleefd, maar is uiteindelijk zwaar getraumatiseerd in Australië beland. Hij heeft vrouw en kind (wijlen mijn schoonmoeder) nog één keer gezien.
Mijn vragen betreffen vaak alledaagse dingen, zoals:
- hadden zeelieden die voor de SMN werkten in die tijd recht op pensioen en zo ja, wat was de pensioengerechtigde leeftijd?
- hoe lang duurden de reizen gemiddeld?
- waar verbleven de zeelieden die gedwongen werden naar Liverpool te varen na 10 mei 1940 gedurende die eerste weken, toen alles een grote puinhoop was en het vaarbesluit nog niet uitgevaardigd? Op hun schip in de haven? In pensions? Was er überhaupt opvang?
- kon een zeeman die in mei 1940 op die manier in Liverpool terecht was gekomen nog gewoon naar huis telefoneren in de eerste dagen van de (onze) oorlog?
- kon men gedurende de rest van de oorlog nog contact hebben met het thuisfront? Via het Rode Kruis bijvoorbeeld?
- was het in die tijd mogelijk/gebruikelijk dat een machinist, scheepstimmerman, marconist en bootsman met elkaar optrokken?
- hoe lang was een bemanning na het binnenlopen in Amsterdam nog bezig voordat men naar huis kon?
Andere vragen zullen met enige regelmaat opkomen. Hopelijk is er iemand die ze kan en wil beantwoorden. Daarvoor bij voorbaat hartelijk dank.
Ook zoek ik iemand die t.z.t. (over een jaar, anderhalf jaar) mijn manuscript een keer wil doorlezen op zaken die met koopvaardij en vaart te maken hebben.
Een heel verhaal. Hopelijk kan iemand me helpen. Nogmaals bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.
met vriendelijke groet,
Willem Erné
De roman is losjes gebaseerd op de grootvader van mijn vrouw. Hij was machinist bij de SMN en op 10 mei 1940 buitengaats. Hij is drie keer getorpedeerd, heeft het drie keer overleefd, maar is uiteindelijk zwaar getraumatiseerd in Australië beland. Hij heeft vrouw en kind (wijlen mijn schoonmoeder) nog één keer gezien.
Mijn vragen betreffen vaak alledaagse dingen, zoals:
- hadden zeelieden die voor de SMN werkten in die tijd recht op pensioen en zo ja, wat was de pensioengerechtigde leeftijd?
- hoe lang duurden de reizen gemiddeld?
- waar verbleven de zeelieden die gedwongen werden naar Liverpool te varen na 10 mei 1940 gedurende die eerste weken, toen alles een grote puinhoop was en het vaarbesluit nog niet uitgevaardigd? Op hun schip in de haven? In pensions? Was er überhaupt opvang?
- kon een zeeman die in mei 1940 op die manier in Liverpool terecht was gekomen nog gewoon naar huis telefoneren in de eerste dagen van de (onze) oorlog?
- kon men gedurende de rest van de oorlog nog contact hebben met het thuisfront? Via het Rode Kruis bijvoorbeeld?
- was het in die tijd mogelijk/gebruikelijk dat een machinist, scheepstimmerman, marconist en bootsman met elkaar optrokken?
- hoe lang was een bemanning na het binnenlopen in Amsterdam nog bezig voordat men naar huis kon?
Andere vragen zullen met enige regelmaat opkomen. Hopelijk is er iemand die ze kan en wil beantwoorden. Daarvoor bij voorbaat hartelijk dank.
Ook zoek ik iemand die t.z.t. (over een jaar, anderhalf jaar) mijn manuscript een keer wil doorlezen op zaken die met koopvaardij en vaart te maken hebben.
Een heel verhaal. Hopelijk kan iemand me helpen. Nogmaals bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.
met vriendelijke groet,
Willem Erné