Anton Beuving, mijn overleden grootvader

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
oliemans

Anton Beuving, mijn overleden grootvader

Bericht door oliemans » 24 sep 2005 17:16

Hallo allemaal,

Heel vreemd dat hier mensen zijn die meer over mijn opa weten dan ik.
Ik ben Saïna Oliemans, de kleindochter van Anton Oliemans, oftewel Anton Beuving.
Ik wil alles over hem weten, en ik vraag jullie om hulp......

Alvast bedankt

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 sep 2005 18:44

Hallo Saïna,

Een goed geschreven biografie van je grootvader zou wel mooi zijn, alleen: wie gaat dat doen? Het valt niet bepaald mee om iets over hem aan de weet te komen.
De schepper van "Ketelbinkie", schrijver van 2800 levensliedjes en meer dan 60 boeken. Als ik het wel heb, heeft hij ook nog een paar musicals op zijn naam staan. Ik ben een poosje bezig geweest met pogingen om meer over hem aan de weet te komen, maar dat leverde weinig of niets op. Ja, één krantenartikel naar aanleiding van de onthulling van het prachtige beeldje van Ketelbinkie, meer niet.

Afbeelding

Dus, vertel jij ons eens wat je van je opa weet. In de familie moet toch het een en ander bekend zijn. Er moeten toch foto's van hem zijn. Een lijst van alles wat hij ooit schreef, boeken en liedjes, zou ook mooi zijn.

Groeten,

Theo Horsten

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 24 sep 2005 19:52

Een voorbeeld hoe moeilijk het is om goede gegevens over Anton Beuving te vinden. De koninklijke Bibliotheek wordt geacht alles in huis te hebben wat in Nederland werd uitgegeven, maar als je Anton Beuving opzoekt en je haalt alle dubbele vermeldingen eruit, hou je dit over:
Chantage :een hoofdstuk uit het dagboek van brigadier Hakkie Waaldijk doorkruist de jeugd van de schrijver 1963

De club van de Fernando ranch 1970

"De lading brandt!" 1953

De lifter was een moordenaar 1958

De onnozele :dramatisch toneelspel in drie bedrijven 19XX

"De verstekeling" 1950

Een bankier verdween... :uit het dagboek van brigadier-rechercheur Hakkie Waaldijk 1963

"Haai voor de boeg" :toneelspel in 3 bedrijven 19XX

Muiterij op de "Neptunus" 1953

Onraad op de "De Croonenburcht" 1948

Vuur aan bakboord 1980

Zeeman tegen wil en dank
Dat is natuurlijk helemaal niets; er moet veel en veel meer zijn. Zo heb ik een in 1990 bij uitgeverij Sari in Ridderkerk verschenen omnibus waarin `Bakboordsvuur" en "Vrouw aan boord" staan die ook niet op de lijst van de KB staan. De foto in mijn eerste reactie is afkomstig van het stofomslag van die omnibus.
Zijn jeugdboeken verschenen bij uitgeverij Kluitman in Alkmaar, dus die kunnen vast wel een lijst verstrekken van wat zij ooit van hem hebben uitgegeven.

.

saina

anton beuving

Bericht door saina » 24 sep 2005 20:58

Dat is het hem nou juist, ik weet bijna niks van hem.
Hij is nu 28 jaar dood en ik ben 21........
Mijn oudste zus was 2toen hij stierf.
Ik weet uit verhalen dat hij een bijzonder en rustige man was en ontzettend intelligent.
Het huis waar hij woonde staat in het dorp waar ik ben opgegroeid.
Hij heeft de laatste jaren van zijn leven in een verzorgingshuis gewoont en daarvoor bij mijn ouders in huis.
Ik zelf heb een paar boeken van hem en twee kleine vergeelde foto's.
Meer niet, zelfs het beeldje heb ik nog nooit gezien, heeft iemand van jullie er een foto van?

Ik ben nu dus op internet aan het speuren, maar je komt uit bij zijn boeken en dat is het, maarre 2800 liedjes?
Ik weet van niks!

Ik hoop op jullie hulp

bedankt

saina

Bericht door saina » 24 sep 2005 21:00

Theo Horsten schreef:Hallo Saïna,

Een goed geschreven biografie van je grootvader zou wel mooi zijn, alleen: wie gaat dat doen? Het valt niet bepaald mee om iets over hem aan de weet te komen.
De schepper van "Ketelbinkie", schrijver van 2800 levensliedjes en meer dan 60 boeken. Als ik het wel heb, heeft hij ook nog een paar musicals op zijn naam staan. Ik ben een poosje bezig geweest met pogingen om meer over hem aan de weet te komen, maar dat leverde weinig of niets op. Ja, één krantenartikel naar aanleiding van de onthulling van het prachtige beeldje van Ketelbinkie, meer niet.

Afbeelding

Waar kan ik dat krantenartikel vinden van Ketelbinkie?
Ik zou het zo fijn vinden

Dus, vertel jij ons eens wat je van je opa weet. In de familie moet toch het een en ander bekend zijn. Er moeten toch foto's van hem zijn. Een lijst van alles wat hij ooit schreef, boeken en liedjes, zou ook mooi zijn.

Groeten,

Theo Horsten

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 25 sep 2005 00:49

Je hoeft geen hele berichten te quoten, Saïna. :)

Hierbij een foto van het beeldje van Ketelbinkie aan de Willemskade in Rotterdam, vlak voor het Zeemanshuis.

Afbeelding

En hierbij de hele tekst zoals die op het stofomslag van dat boek staat.

Afbeelding

Als je naar de site van de Koninklijke Bibliotheek gaat en daar bij de zoekfunctie de naam Anton Beuving intikt, rolt de lijst eruit zoals ik die plaatste, amar daarbij dan ook nog muziek van anderen waar hij de tekst bij schreef, dus geen "levensliedjes" maar van alles. Klik hier maar: http://www.kb.nl.

.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 25 sep 2005 01:06

Op de site van maritiem digitaal vond ik nog wat info over Anton Beuving.
All the best
Jos

Inventarisnummer 1992.0682
Museum Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Signatuur Kl-93-068
Titel Rooie Arie : spel uit de havenbuurt : met zang in 3 bedrijven
Vervaardiger Anton Beuving
Uitgever Toneelfonds "Festa"
Datum [ca 1930]

Inventarisnummer B30481
Museum Maritiem Museum Rotterdam
Signatuur 15 B 1b BEUV
Titel Koers onverschillig
Uitgever Uitgeverij "Sari"
Datum [ca. 1974]
Annotatie Anton Beuving pseud. van A.P.A. Oliemans

Inventarisnummer B30489
Museum Maritiem Museum Rotterdam
Signatuur 15 B 1b BEUV
Titel Loods aan boord
Uitgever Uitgeverij "Sari"
Datum [ca. 1974]
Annotatie Anton Beuving pseud. van A.P.A. Oliemans

Inventarisnummer A.6359
Signatuur Mi-89-0163
Titel "Vuur aan bakboord!"
Vervaardiger Anton Beuving H. Giesen
Uitgever Uitgeverij Kluitman
Datum [ 1948 ? ]

Inventarisnummer 2000.0159
Signatuur In: XLl-00-004
Titel [ Partituur van 'Vuur aan bakboord']
Vervaardiger Anton Beuving Tom Erich
Uitgever [B.H. Smit]
Datum [ca. 1939]

Inventarisnummer 2001.0606
Signatuur XLl-01-001
Titel [ Ik wil varen]
Vervaardiger Anton Beuving Jan Vogel
Uitgever [B.H. Smit]
Datum [ca. 1939]
Annotatie Op omslag: 'Repertoire "De zingende zwerver".

Inventarisnummer A.5818(04) [nr 0002]
Signatuur Mi-88-0098
Titel Muiterij op de "Neptunus"
Vervaardiger Anton Beuving H. Giesen
Uitgever Kluitman
Datum [ 1950 ]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

saina

Bedankt

Bericht door saina » 26 sep 2005 21:44

Hallo,

Ik wil vast iedereen bedanken die reageert op deze topic, dat is voor mij (en wat familie) erg belangrijk.
Nu wilde ik vragen of het mogelijk is dat dit bovenstaande naar mij gemaild zou kunnen worden?
Als dat mogelijk is en niet teveel moeite kost.

Ik zou er heel blij mee zijn.

Alvast bedankt en ik hoop op nog meer info over Opa Beuving.

Groeten
Saïna Oliemans

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 26 sep 2005 22:04

Hallo Saïna,

Wat me gisteren opviel, ik zag op het journaal dat Eddy Christiani gehuldigd werd, logisch, deze man heeft veel betekend voor het Nederlandstalige lied.
Toevallig zag ik als een van zijn werken: Kleine Greetje uit de Polder voorbijflitsen.
Eddy heeft dit met overgave gezongen, maar de tekst werd hem ook toegeschreven en uit het knipsel van Theo Horsten blijkt jouw opa dit geschreven te hebben.
Wel heel erg toevallig, want zo vaak kijk ik niet naar de tv tegenwoordig.
Nu wil ik het woord "jatten" niet meteen in de mond nemen, maar ik krijg de indruk dat er veel van Anton Beuving is overgenomen door populaire volkszangers en dit gemakshalve maar als eigen werk hebben benoemd.
De zangers bereikten hiermee een groot publiek en het werd hun lied.
Maar tekstschrijvers zijn door de jaren heen altijd op de achtergrond gebleven.
"Als ik eenmaal met me fietsbel bel, ja dan hoor je me wel" dit soort teksten werden wel door de zangers zelf geschreven of door een kennis.
Maar dat is duidelijk geen tekst van je opa.
Je ziet: we blijven met je mee-denken en zoeken.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Gast

Bericht door Gast » 27 sep 2005 09:51

Hallo Saina,

Jouw oudste zus heeft een map vol informatie. De stoel en tafel van Opa en de schrijfmachine waarop hij in zijn laatste jaren nog correctiewerk op al zijn boeken, die later ook in "stuiverroman" formaat zijn uitgegeven, heeft verricht zijn ook in haar bezit.
Er moet inderdaad een lijst zijn met al zijn teksten.
Er bestaat ook nog een 8 mm filmpje van de onthulling van het beeldje Ketelbinkie (in mijn bezit) en ik heb nog wat foto's.

Lucy Blom

Gast

Bericht door Gast » 27 sep 2005 13:16

Hallo,
Nog even iets i.v.m. het liedje/beeeldje Ketelbinkie.
Ketelbinkie is autobiografisch, alleen Anton Beuving heeft het gebeuren overleefd. Het beeldje is onthuld door Mies Bouwman en de Nederlandse Hartstichting heeft (voor zover ik weet) de financiering gedaan.
Na de onthulling heeft de Zingende Zwerver (de originele zanger van het lied) het lied daar nog eens gezongen op de enige juiste manier: Rotterdams. Te vaak wordt het lied gezongen met een Amsterdamse tongval.
Anton Beuving heeft toe hij ouder was ook nog als kok gevaren. Zijn specialiteit: hachee met als klapper voor de smaak een reep pure chocolade.

Lucy

Jorgvandooren
Contacteer:

Bericht door Jorgvandooren » 27 sep 2005 15:11

Hey,

Gerard Cox("Toen was geluk heel gewoon") heeft em ook nog eens gezongen...

Heb er een mp3-tje van.

Groeten Jorg
The world is yours...

Jorg op zee & Varen bij de Nedlloyd(70-er jaren)

http://www.nerood.nl

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 27 sep 2005 17:24

Afbeelding

Anton Beuving, ps. van Anton Pieter Maria Oliemans (1902-1977), productief Nederlands schrijver en tekstschrijver van liedjes. Het beroemde lied over Ketelbinkie is van zijn hand. "Toen wij van Rotterdam vertrokken ..."
Hij schreef ruim veertig politieromans, meestal met brigadier Hakkie Waaldijk in de hoofdrol.

Werk: Het begon met een moord (1951); Dossier 563 A-B en Dossier 564 R-S (1951); De onvindbare Chinees (1952); Rechercheur Waaldijk knapt het op! (1952); Het begon met de moord op een actrice (1952); Kidnapping in Amsterdam (1952); Moord op bestelling (1952); Cassière gevraagd (1953, ook als Meisje vermist); Het lijk tussen het riet (1953); Het mysterie van de zeven skeletten (1953); Waaldijk struikelt over "De Dwerg" (1953); De dertiende doodskist (1954); De elektrische stoel (1954); Erger dan moord (1954); Op hoog bevel! (1954); Met blote vuist (1955); Moord in de trein 8.28 (1955); De wraak van een Chinees (1955); Zelfmoord of misdaad? (1955); Diefstal van diamanten (1956); Moord met voorbedachten rade (1956); Vals geld (1956); Kennismaking gezocht (1957); De kroeg was gesloten (1957); De laatste seconde (1957); Vals alibi (1957); De dader is mijn zoon (1958); De lifter was de moordenaar (1958); Makelaar in misdaad (1958); Moord op een moordenaar (1958); De dood van inspecteur Swillens (1959); De misdaad van kapitein Fulman (1959); De krankzinnige dr. Smit (1960); Moordenares (1960); Moord in de onderwereld (1960); De mensenslachter (1960); Cocaïne (1961); Haagse Bennie (1961); Jacht op een krankzinnige (1961); Liefde leidt tot moord (1961); 'De Bef' steekt een handje toe (1962); Methylalcohol (1962); Vergif... (1962); Een bankier verdween (1963); Chantage (1963); Penoze-Willem (1963); Moord met muziek (1964, met bijrollen voor Hetty Blok en Wim Ibo); De elektrische stoel (zonder jaar, Pulpmagazine).

Jeugdboeken o.a.: Koers ... onverschillig; Havenratten; Loods aan boord; Muiterij op de 'Neptunus' (1950); De lading brandt!

Bovenstaande is afkomstig van http://www.crime.nl/auteurs/beuving.html

Saina, je vraagt of we dat allemaal willen mailen. Dat wil ik gerust doen, maar je kunt het immers veel vlugger en gemakkelijker hiervandaan kopiëren?
Ik ben nog steeds op zoek naar dat krantenartikel over de onthulling van het beeldje van Ketelbinkie. Als ik dat vindt, zal ik het scannen en je die scan mailen.

Verder: als je op Google eenvoudig "Anton Beuving" intikt, rolt er zo verschrikkelijk veel uit, daar ben je dagen zoet mee! :)

Op die stofomslag van dat boek zeggen ze dan wel dat hij 2800 "levensliedjes" schreef, maar daar doen ze je opa toch geen recht mee. Bij een levensliedje denk je al gauw aan tranentrekkers, de Zangeres Zonder Naam en zo. Dat schreef hij ook en de Zangeres zong ook liedjes van hem, maar daarnaast schreef hij ook heel mooie dingen. Een van de mooiste liedjes van Willeke Alberti vind ik Vanavond om kwart over zes ben ik vrij. Een klein kunststukje, althans naar mijn smaak. Ook dat is van je opa. Maar ook: "O, kleine jodeljongen" van Manke Nelis.
Hij werkte veel samen met Tom Erich, een in de vijftiger en ook nog zestiger jaren bekend pianist, componist.
Joke Bruijs: En altijd komen er schepen, wat men noemt een "Rotterdamse Ballad", ook van Anton Beuving.

In 1942 schreef hij de teksten voor de operette Marijke waarvoor Jan Vogel de muziek schreef. Die schreef trouwens ook de muziek van "Ketelbinkie". Frans van Schaik, beter bekend als "De Zingende Zwerver" zong het in 1941 voor het eerst voor de radio.

Tja, zo kunnen we dus nog héél lang doorgaan. :D

Wie ontvangt nu de rechten van al zijn liedjes en boeken, Saina? Dat moet elk jaar een fors bedrag zijn en dat gaat nog door tot 2047.

.

saina

????

Bericht door saina » 27 sep 2005 20:56

Tja, dat is een hele goede vraag, mijn opa is al heel lang dood en mijn oma nog veel langer, dus ik heb geen idee, misschien zijn kinderen, maar daar heeft niemand van de kleinkinderen nog contact mee, dus ik heb daar geen idee van.
Weet iemand hoe ik dat kan uitzoeken?
En hoe weet u dat deze rechten tot 2047 doorlopen?

Zo zie je maar, ik kom hier nog heel wat te weten.

Nogmaals, ontzettend bedankt!!!!!

En Lucy, ik zou dat filmpje graag willen zien!!!!!

Gast

Bericht door Gast » 27 sep 2005 22:08

De rechten:

Gaan ieder jaar naar zijn 4 zoons uit zijn eerste huwelijk en 1 zoon en 1 dochter uit zijn tweede huwelijk. Maar zo heel veel is dat niet hoor. En of dat doorgaat tot 2047? Dat weet ik niet. Anton Beuving was zeker geen kapitalist. Als hij alles in deze tijd geschreven had, ja dan had hij misschien een aardig stulpje kunnen neerzetten......

En Saina als je wilt kun je dat filmpje wel eens bekijken hoor,

Lucy

Theo Horsten
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 28 sep 2005 00:20

Ja, de rechten lopen door tot 70 jaar na de dood van de auteur en Anton Beuving overleed in 1977. Ik weet niet hoeveel werk van Anton Beuving er nog in de bibliotheken staat, maar de leenrechtvergoeding tikt stevig aan. Van mij staan er ruim 40, misschien al wel 50 boeken in de bibliotheken, let wel: boeken die ik heb vertaald. Als vertaler krijg ik 70 procent van de leenrechtvergoeding en de (buitenlandse) auteur 30 procent. Een Nederlandse auteur krijgt dus de volle uitleenvergoeding.
Nu is het wel zo dat in die vergoeding de oorspronkelijke verkoopprijs van de boeken wordt verrekend en die lag in het geval van Beuving natuurlijk erg laag. Als ik de boeken van Spillane zie die ik een dertig jaar geleden vertaalde dan staat daar een verkoopprijs van € 3,13 voor, dat was Fl. 6,90. Keurig gebonden boeken. Die worden ook nog steeds uitgeleend, maar dat is inderdaad kwartjeswerk terwijl je bij recente boeken over honderden euro's per jaar per boek praat. Het totaal is echter een aanzienlijk bedrag dat ik niet graag zou missen.

Ik ga dat nalaten aan mijn kleinkinderen en als dat dan doorgaat tot 70 jaar na mijn dood, dan betekent dat dat de kleinkinderen van mijn kleinkinderen daar nog plezier aan beleven. Dat is toch leuk, ook al zal het op den duur maar een paar centen zijn.

.

Plaats reactie