Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Albert,
Wie kent dit boekje nog?
Ik zal niet de enige zijn, ken Artikel 16 nog steeds bijna uit mijn hoofd. :lol:
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Boekenhoekie

Bericht door Albert »

Hallo Jos.

Je kan aan de plaatjes zien dat dit boekje door een marine man geschreven is, zelfs bij de roerganger loopt er een streepje door. :wink:
Kopie van Scan10064.JPG
Kopie van Scan10064.JPG (381.09 KiB) 31104 keer bekeken
Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jaap Jager

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jaap Jager »

Seintje voor met name oud/ex-Shell Tankers bv opvarenden:

In December j.l. is er uit de inmiddels bekende serie boeken - de zeeman vertelt - en samengesteld door maritiem schrijver Willem H.Moojen, een vervolg uitgekomen getiteld: Bakboord uit,
de zeeman vertelt wederom. Uitgeverij Lanasta te Emmen, ISBN: 978-90-8616-052-5.
Verhalen geschreven door oud- en huidige zeelui met allerlei persoonlijke ervaringen en rijkelijk ge-illustreerd met prive beeldmateriaal...dus uniek.

Van mijn hand weer enige olietankerbelevenissen, opgedaan op reizen met F-boten in de jaren '80, als scheepsgezel Civ.Dienst in dienst van STBV.
Ditmaal over de Felania, tijdens 'feestreizen' in de Caribean onder het Phillipscontract (kapt. Mos en 'Klapwiek').
En over de Felipes tijdens het crossen in Aziatische wateren (kapt. Van der Ham), oppikken Vietnamese bootvluchtelingen, drydocken in Jurong en 'laden' levende varkens in Tjilatjap wegens later te houden satehparty op reis naar Houston.
Ook verhandeld: wat te doen in vrije tijd op tankers.
Voor hen die in genoemde periode bij STBV in dienst waren: koop het, lees het en beleef alles weer opnieuw...
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door jacko »

de titel van dit boek wordt al eerder genoemd, "De wrede zee" maar ik denk dat dit een ander boek is.

groeten
Hans Keetlaer (Jacko)
Bijlagen
boek.jpg
boek.jpg (200.93 KiB) 30956 keer bekeken
boek1.jpg
boek1.jpg (198.49 KiB) 30956 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Malkander

Nieuw boek over vissers en vissersvrouwen

Bericht door Malkander »

Dag allemaal,

Ik heb eind vorig jaar samen met een vriendin een boek gepubliceerd met interviews met (ex)vissers en vissersvrouwen. Het heet Stoere mannen, sterke vrouwen - Levensverhalen van Katwijkse vissers en hun dierbaren. Hoewel we alleen Katwijkers gesproken hebben, denk ik dat de verhalen heel herkenbaar zijn voor mensen uit andere vissersplaatsen en dat ze ook interessant zijn voor diegenen die weinig kennis hebben van de visserij. Het boek gaat niet alleen over het leven aan boord maar ook over het dagelijks leven in vissersgezinnen. Hierna volgt een deel van de flaptekst:

In Stoere mannen, sterke vrouwen laten Nel van Beelen en Anne de Hingh voormalige en huidige zeevissers uit Katwijk aan Zee en hun echtgenotes aan het woord. Acht vissermannen spreken openhartig over allerlei aspecten van hun werk op zee en hun leven aan de wal, vroeger en nu. De negen vissersvrouwen in dit boek vertellen hun eigen verhaal. Zij laten zien dat de visserij ook een andere kant heeft wanneer ze spreken over het alleen thuis zijn met de kinderen, de zelfstandigheid die dat met zich meebrengt, en de onzekerheid.
De geïnterviewde mannen zijn tussen de 40 en 92 jaar oud en hebben allemaal minimaal vijftien jaar op zee doorgebracht, een enkeling zelfs zijn hele werkzame leven. Vier van hen zijn momenteel nog werkzaam in de visserij. De vissers in dit boek hebben gezamenlijk alle ontwikkelingen in de visserij sinds de Tweede Wereldoorlog tot nu meegemaakt. Van benauwde kooien in stinkende vooronders tot comfortabele bedden in brandschone hutten. En van haring kaken in weer en wind op het dek van vooroorlogse loggers tot hygiënische visverwerking aan boord van moderne kotters en trawlers. Hun vrouwen verhalen over het lot van de vissersvrouw dat in al die jaren vrijwel ongewijzigd is gebleven: alleen de kinderen opvoeden, zelf het huishouden en de geldzaken regelen, en zonder man naar bruiloften en partijen. “Ik denk weleens dat ik in die tijd echt een alleenstaande moeder was”, zegt een van hen.

Stoere mannen, sterke vrouwen is bedoeld voor al diegenen die nieuwsgierig zijn naar het dagelijks leven van vissers en hun dierbaren, vanaf de Tweede Wereldoorlog tot in de 21ste eeuw. De auteurs hebben gekozen voor Katwijk, een Zuid-Hollandse gemeente met een lange visserijgeschiedenis, als decor van dit boek. Maar de onderwerpen die aan bod komen zijn universeel en van bovenlokale betekenis. Voor lezers zonder voorkennis over deze sector worden allerlei aspecten van de naoorlogse en hedendaagse visserij helder uitgelegd in informatieve tekstblokken.

Het boek kost €19,50 (inclusief verzendkosten) en is te bestellen via bestel@vissersvolk.nl. Meer informatie is te vinden op de website http://www.vissersvolk.nl.

Overige informatie:
ISBN: 978-90-814787-1-7
148 pagina’s, in kleur, rijk geïllustreerd

Groet,
Nel van Beelen

Afbeelding
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Boekenhoekie

Bericht door jandezeeman »

wredezee_01102_1k.jpg
wredezee_01102_1k.jpg (7.29 KiB) 30906 keer bekeken
Er bestaat nog een boek De Wrede Zee, geschreven door Nicholas Monsarrat.
Gaat over mensen van de Royal navy in de slag op de atlantic gedurende de 2e WW.
Wij moesten dit boek toen lezen in het Engels op het examen

Gr.

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Gerard

Re: Boekenhoekie

Bericht door Gerard »

Beste Kombuizers: Mijn boek, ,,Een eend in de schoorsteen", is uit, via uitgever ,,Free Musketiers". Als dank dat ik het hier plaatsen mag zend ik kaptein Jos het eerste exemplaar als kado :-D
Een paar avonden goed lachen? Dan leest dit boek, met zeven waargebeurde korte verhalen, over mensen die zich op een lepe en vaak humoristische wijze ontdaan hebben van allerlei plaaggeesten. Deze verhalen heb ik in de loop der jaren opgetekend, en in boekvorm uitgegeven.
De oorzaak van de titel is Tjeu,die jaren strijd heeft gehad met een valse buurvrouw, en dat na een hoop gelazer heeft gewonnen:

--,,Een éénd???” vroeg de poulier, ,,een éénd ja!” zei Tjeu, ,,en kakelvers asteblief!”. ,,maar meneer”, zei de poulier, ,,het is nu de tijd niet, u zult een poosje moeten wachten!”. ,,Ik mot een éénd!” riep Tjeu, ,,jullie zijn toch poulier niet??”. ,,Als meneer een eend wil, zal meneer een eend kríjgen! Momentje!” deed de poulier bits, en liep naar achter. Daar klonk een hoop gekwaak en gefladder.
Hij kwam de winkel weer in met een kleine mand, met een stuk touw dichtgeknoopt. Die werd met een klap voor Tjeu z`n druipsnor op de balie gezet. ,,Alsteblief! Een eend van m`n eigen! Vers! Dat is dan f 10,- voor de mand en f 12,- voor de eend! De mand kunt u later terug brengen!”. Tjeu trok zijn pet wat dieper, en loerde naar de zacht kwekkende mand. Het mot dan maar. Hij rekende
f 22,- af, pakte de mand, en liep naar buiten.--

En een verhaal van een bootsman:

--Mevrouw den Dalks mond zakte open, haar ogen puilden uit. ,,M`n Miiiiepie!” gorgelde ze met bevende lippen. ,,Eh, ja!” kraste Nol, ,,en goed doorgebakken hehehe!”--

Bestellen ? Geeft maar een PB tje! Groeten: Gerard.

Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gefeliciteerd, Gerard. PB zit in de bus.
Gerard

Re: Boekenhoekie

Bericht door Gerard »

Theo bedankt. Heb een pbtje teruggestuurd. Vr.gr. Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Gerard,
ziet er veelbelovend uit! Ben benieuwd. :)
Veel succes met je schrijfdebuut! :-D
All the best
Jos


Gesloten