Boekje van Fleur van der Laan

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Als jullie snel zijn (Theo en Fleur) kan de recensie snel op kombuispraat staan en op mijn verlanglijstje voor Sint.
Anne

ronny

Bericht door ronny »

Mooi gedaan fleur,anders had ik je wel kunnen helpen,jos heeft altijd zondags zijn off-comp day.
En hij doet dus vandaag eigenlijks niets op de comp.
Ben nog in afwachting van het boek zal het dinsdag krijgen als het goed gaat.
Heb het boek van theo ook gelezen en zeer veel dingen herkende ik daarin zelfs in de tegenwoordige tijd.
Zelf vaar ik als 2de stm en vaar al 26 jaar waarvan 21 jaar als matroos/bootsman
Fleur van der Laan

Bericht door Fleur van der Laan »

Hier een citaat van RUS

Aus is de 1e stuurman

Drijvend op zee. Een betere kerst kan ik me niet wensen. Als je familie uiteen viel en een nieuw gezin nog niet is gesticht.
Geen schranspartijen zoals op het land. Geen verwarring over met wie dit heilige feest te vieren. Of angst om alleen te zijn.
Het trappenhuis is een parfumerie van bemanningsgeuren. Het lijkt of de mannen zich opmaken voor een speciaal bal waar vele vrouwen ronddwalen. Ik voel me opgelaten, want die vele vrouwen, dat ben ik.
In het praathuis strijk ik mijn jurk glad, open een pak wijn en zoek een plaatje om te draaien. Aus komt als eerste binnen. Hij draagt een horizontaal gestreept overhemd dat de omvang van zijn buik extra benadrukt. "˜Er hangen geen slingers,' zegt hij, "˜Jura is toch jarig?'
Hij komt naast me staan. "˜Wat ben je mooi! O, en kijk, schoenen met hakken!'
"˜Goed'avond,' zegt Boris. Hij vlijt zijn lichaam tegen de toog en ondersteunt zijn gezicht met zijn handen. Zijn vlezig wangen vervormen. Hij likt zijn lippen af: "˜Gerookte zalm, asperges en gebakken krieltjes, asteblief.'
"˜Ik moet je teleurstellen, Boris, de keuze bestaat vanavond uit gedroogde visjes of beschuit met muisjes. Opdracht van Valk.'
Ik zet drie schaaltjes met ondermaatse sardientjes en een bord met beschuit voor hem neer. Boris rolt de suikerbolletjes met zijn grove vinger door de boter en pikt er een roze tussenuit. "˜Deze neem ik. Hij heeft in ieder geval de kleur van zalm. Kun je het eten?'
"˜In Holland wordt dit getrakteerd bij de geboorte van een kind.'
Boris legt het muisje op zijn tong, sluit zijn ogen en trekt een pruillip.
"˜Bijzonder. Dankewel, Roos. Mag noe ain bie'tje?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Fleur,
Bedankt voor het plaatsen van een fragment uit je boek.
Maar dit is slechts een klein hapje uit het geheel.
Beschuit met muisjes heeft natuurlijk ook met de kerstgedachte te maken.
All the best
Jos
ronny

Bericht door ronny »

Heb het boekje vanmorgen binnen gekregen.
Ben er in begonnen,maar heb moeilijkheden om dit te lezen.
Is een zeer sappig verhaal over de zeevaart wat wal nog kant raakt,leuk voor de walmensen kunnen ze hun vooroordelen over de zeevaart bevestigd zien.:evil:
Als zeeman ziinde en dat ben ik gelukkig nog steeds een rotboek wat is geschreven om de zeeman maar weer eens op zijn slechts neer te zetten.
gast

Bericht door gast »

bravo ronny, mischien iets voor het zeemans vrouwen forum. daar zitten volgens mij meer klanten dan hier.

gr jurrie
Gast

Bericht door Gast »

Rus is geen exacte weergave van de werkelijkheid, daar is het fictie voor.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Fleur,
Je hoeft niet zo teleurgesteld als gast te reageren,
Het is fictie, op zich niets mis mee, maar dit hoort nu eenmaal bij reacties die op je boek komen.
Wij zijn zo gewend aan No fictie, of non fiction.
Gewoon eerlijke zeemansverhalen, zoals het er ECHT aan toe ging aan boord.
Dus: Kop op, Borst Vooruit.
Je hebt er een hoop energie in gestoken, alleen ben je even vergeten dat degenen die zelf gevaren hebben of zelf varen, zoals Ronny, dit boek op een andere wijze lezen dan een walslurp.
Ik heb het nog niet gelezen, maar ik krijg hem wel van Ronny opgestuurd.
Dit is helaas voor jou geen literaire site, maar een scheepvaartforum.
Vaar je nu nog steeds in de vetput?
Want actuele verhalen over het dagelijks leven in de vetput zijn altijd van harte welkom.
En je kunt goed schrijven. :wink:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jurrie,
Ik denk dat ze op het zeemansvrouwenforum helemaal niet op dit boek zitten te wachten. :roll:
Daar zitten nuchtere zeemansvrouwen, die uiteraard hun pappenheimers kennen en daar ook normaal over kunnen praten.
Jij bedoelt natuurlijk een ander soort vrouwenforum.
Maar, waar zit je precies in de prairie?
Ergens In Brazil, maar waar dat ben ik even vergeten.
Zoek over twee jaar ook zoiets. :wink:
All the best
Jos
Gerard

..

Bericht door Gerard »

Dat kleine zwarte pluizenbeessie zou je zo als scheepshond willen meenemen......


Plaats reactie