Voorjaarsreunie 2007 (uiteindelijk werd het Delfzijl)

Alle reünies op een rijtje.
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hallo Anne.

Oke ben weer wat wijzerder, bedankt voor je info :D :D

Groet Nico.

frans 1

Bericht door frans 1 »

Hier weer wat nieuws.
Ik heb nu het menu, waar we uit kunnen kiezen.
Dus alweer een stapje verder.
De prijzen zijn zo ze daar staan, en daar zijn de drankjes onbeperkt bij te gebruiken.
En we zorgen wel dat er genoeg bier is,
We gaan er dan wel van uit dar er ongeveer 50 vrouwen/mannen mee gaan.
De Barbecue, dat is toch misschien geen optie,
Want dat heeft allemaal met het weer te maken,
Maar je weet niet wat het weer doet op 12 mei.
Maar ik weet niet hoe ver van te voren het moet vast gelegd worden
Wat onze keuze is .Het kan best heel mooi weer zijn op die dag maar als het regent,
Kunnen wij niet schuilen op het eilandje voor de kust van Zeewolde.
Maar eerst dus maar het menu .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
iK WEET WEL DAT HET NU MOEILIJK KIEZEN IS MET AL DAT MOOIE ETEN MET DE KERSST.
MAAR ER IS NOG GEEN HAAST MEE.
IK ZIE, NET DAT HET WAT DOOR ELKAAR STAAT,
MAAR ER STAAT ALTIJD NOG EEN NUMMER BIJ.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Ziet er prima uit, Waldorfsalade, dan moet ik teveel aan John Cleese denken... :lol:
Maar haring, makreel, zalm en paling! :D
Altijd goed!!
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Ben het helemaal met Jos eens,
Haring,zout,zuur,paling makreel,garnalen allemaal prima ,maar Frans je weet vis moet zwemmen dus veel bier noodzakelijk
groetjesuit Breda
Cor
Il parle Il a parle
PieterR
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2006 12:07
Locatie: Dalfsen

Bericht door PieterR »

:D Ik vond dat menu van paling, makreel, garnalen, paling, makreel, garnalen, paling, makreel en garnalen wel goed eruit zien.


Fijne feestdagen allemaal!
Iedereen is goed, tot hij het tegendeel bewijst.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

SmietlientienGooien-Wisselprijs Kombuisreunie 2006.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waarde Heren ( en Dames) deelnemers aan het Kombuispraat-2006 Kampioenschap " Smietlientien-gooien"

Mocht U allen zelfs maar gedacht hebben dat ik de "Wisselprijs" zou vergeten dan stelt mij dat erg teleur :cry:

Tijdens een vorige kommunikatie over dit enerverende onderwerp heb ik al eens de "uit mijn persoonlijke Maritieme Museum" beschikbaar gestelde komponenten laten zien, inclusief " het Keesje", dus daaaaar zal ik U allen niet meer mee vervelen.

Ik ben, bij de voorbereidingen van het konserveren van het stuk "originele teakhouten potdeksel" van de op een later tijdstip bekend te maken "wereldberoemd schip" in een "kritieke fase beland.

Het teakhout is inmiddels "ZIJDEZACHT" geschuurd en doet een ervaren zeeman aan "geheel iets anders dan teakhout" denken :wink: :roll: :D daaaaaar kan ik U allen van verzekeren.

Ik moet NU echter beslissen OF ik dit "ZIJDEZACHTE STUK ORIGINELE TEAKHOUTEN POTDEKSEL" zal lakken met blanke lak (uiteraard meerdere keren, schuren lakken, etc.) OF zal ik het bewerken met teakolie????????

Terwille van de authenticiteit heb ik de onderkant origineel gelaten met het loodwit er nog op EN in de bovenkant een paar fijne krasjes, waarschijnlijk van de ellebogen van een Scheepswerktuigkundige die met een wijze blik naar de einder keek!!!!! :roll: :roll:

DE vraag:

Blanke Lak OF Teak olie?????

Ik zal mijn collega Swtk. en komputer snuggere neef Harry C. H. te V. beleefd, doch zeer dringend :oops: :oops: verzoeken om een aan hem toegestuurde foto van dit stuk geschiedenis zo snel mogelijk hierbij op het onderwerp te plaatsen, zodat de ONgebreidelde vakkennis betreffende dit onderwerp hier op Kombuispraat aanwezig, zich over mijn probleem kan ontfermen.

Uiteraard zal de mening van Hendrik Kort, Eerste EN 2006 winnaar uit Vlissingen, bijzonder in overweging worden genomen.
Het spijt me dat ik niet wat sneller hier mee uit de voeten kwam, maar er waren dringender bezigheden.
Ik zie met smart :wink: :roll: uit naar Uw aller inbreng
:D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Harry

even een paar kleine tipjes van een gewezen jacht macinista,
op de yachten werd en word nog steeds een hoop teak gebruikt,zowel binnen als buiten,mijn ervaring is dat met teakolie of politoer olie de mooiste effecten van het teak hout bewaard blijven,maar het vergt een hoop elleboogstoom{wat dus bij jou stukje teak toch in het hart aanwezig moet zijn,ook sprekende van eigen ervaring,koste me zelfs een rolex 34 jaar terug tussen Monaco en Corsica,maar hij loopt nog steeds volgens de visserlieden aldaar }

hier enige korte tips ,uit mijn ervaring

Olie of politoer
Het in de olie zetten van hout of fineer heeft vele voordelen.
Het is goedkoop, eenvoudig en milieu/kindvriendelijk
De olie afwerking zorgt voor meer diepte en tekening in het hout dan bij een blanke lak. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid om zelf een geolied voorwerp een facelift te geven door en nieuwe olie laag aan te brengen.
Eventueel nadeel zou kunnen zijn dat olie niet opgewassen is tegen aggresieve schoonmaakmiddelen.


Blanke lak
Blanke lak biedt een goede bescherming tegen invloeden van buiten af. Er zijn water gedragen blanke lakken en zgn 2 komponenten lakken; deze laatste bevatten veel milieu belastende stoffen.


Spuit of Kwast
Lakken kunnen worden opgebracht met een kwast of roller of door middel van spuiten.
Schilderwerk is goedkoper dan spuitwerk. Omdat bij spuiten een oplosmiddel (thinner) wordt toegevoegd zorgt dit voor een extra milieu belasting. Het kwaliteits verschil tussen spuit- en schilderwerk is gering.

zomaar een tipje er zijn profesionals zat,waaronder ook ene Roy.

Groets Bram :D

heb nog even op meubelmakerij gekeken,zie hier profesioneel advies

Soort Eigenschappen Onderhoud
Olie Geeft hout een fraaie tekening
In tegenstelling tot lak geen laagje op hout
Redelijke bescherming tegen vocht/vlekken
Verbetering mogelijk met aanvullende beschermingswas
Gemakkelijk (zelf) aan te brengen Olieën niet regelmatig nodig; beschermingswas wel
Beschadigingen makkelijk herstelbaar
Olieën kan altijd worden herhaald
Lak Geeft hout een fraaie tekening
Kan mat of glanzend worden gekozen
Erg goede bescherming vocht/vlekken
Niet gemakklijk (zelf) aan te brengen Niet regelmatig nodig
Beschadigingen niet makkelijk herstelbaar
Lakken niet oneindig herhalen i.v.m. laagopbouw
Zeep Geeft fraai gloed op hout
Er komt een laagje op het hout
Zwakke/matige bescherming vocht/vlekken
Gemakkelijk (zelf) aan te brengen Regelmatig nodig
Beschadigingen makkelijk herstelbaar
Zepen kan altijd worden overgedaan
Was Geeft een warme gloed aan hout
Geen laagje op het hout
Matige bescherming tegen vocht/vlekken
Gemakkelijk (zelf) aan te brengen Regelmatig nodig
Beschadigingen makkelijk herstelbaar
Was kan niet oneindig worden herhaald
Beits Geeft hout een (semi-)transparante kleurtekening
In tegenstelling tot lak geen laagje op hout
Goede bescherming tegen vocht/vlekken
Niet gemakkelijk (zelf) aan te brengen Niet regelmatig nodig
Beschadigingen niet makkelijk herstelbaar
Beitsen niet oneindig herhalen i.v.m. laagopbouw
Hard Wax
(harde was) Geeft hout een fraaie (gekleurde) tekening
In tegenstelling tot lak geen laagje op hout
Goede bescherming tegen vocht/vlekken
Niet gemakkelijk (zelf) aan te brengen Regelmatig nodig met onderhoudswas
Beschadigingen makkelijk herstelbaar
Hard Wax niet oneindig herhalen i.v.m. laagopbouw

ik hoop dat je er wat aan heeft.
:D groets Bram :D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Lak OF OLie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Bram,

Mooi advies, DUS??? WAT doe ik nu voor een "binnenskamers trofeevoetstukkie" ouwe Reus??? :roll:

Voorlopig denk ik OLIE!!!!

Maaaar ik wacht nog FF af!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Bericht door Jan Hendrik »

Harry, misschien mag ik ook nog een beetje hier aan toevoegen, uiteindelijk ben ik jaren met dat spul bezig geweest vanwege mijn beroep.

Inderdaad als je olie doet (geen gewone teak olie want dat is 50 perc white spirit en 50 perc gedroogde lijnolie) maar een goed merk teak oil of teak sealer, je hebt verschillende lagen nodig, het voordeel is dat je snel en mooi een nieuw laagje kunt geven en als het je niet bevalt kun je later altijd over vernissen. Andersom is het een probleem.
Wel een dag wachten tussen de lagen.

Dan vernissen (of lakken) , mocht je dit besluiten en je wilt een matte of zijdeglans eindlaag dan altijd de eerste laag een volle glans vernis geven, of zelfs een paar lagen en dan de 2 laatste lagen pas je mat of zijdeglans doen. Dit is erg belangrijk. Vanaf geschuurd kaal hout moet je aan 4-6 lagen denken, elke laag is ong. 15 microns met de kwast.

Vernissen kun je na een paar jaar overdoen nadat je het eerst even weer opschuurt. Als je het buiten gebruikt, neem dan wel een vernis met "sunfilter" of UV bestendig.

Als het hout wordt gebruikt voor harde voorwepen of dat er glazen en flessen op komen (een bar b.v.) dan is lak beter dan olie.

Wat betreft de twee componenten verf, je moet hiervoor uiteraard polyurethane lak hebben en beslist geen epoxy.
De verharder van polyurethane is echter wat gevaarlijk en moet voorzichtig mee omgegaan worden.

Lak moet je nooit spuiten, en zeker niet rollen, dus aanbrengen met een platte kwast (geen ronde).
Spuiten doe je alleen als je grote masten in de fabriek moet doen .

En dan nog iets, mocht je environmental friendly blijven, dan kun je goede vernis (zowel een als twee componenten) kopen op water basis.
Deze is 4 x zo duur als vernis op olie basis, maar persoonlijk vind ik de olie basis beter (smeert beter).

Dus een lang verhaal voor een potje olie of vernis.
Als je nog merken wilt weten, dan stuur maar een PM want ik wil niet via deze site reklame maken.

Groeten,
Jan
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Hallo Harry.

De meningen verschillen nogal wat betreft de bewerking van je stukje potdeksel.
Ik kan mij niet herrinneren dat ik ooit een potdeksel heb staan lakken,maar wel met een
ouderwetse pannenspons mijn eigen de kolere heb staan schuren,we zaten tenslotte op een vrachtboot.
Welke bewerking je het ook gaat geven is mij om het even ,als ik het maar niet elke week moet schuren met een pannenspons

Groetjes.
Henk.
Eens op het water,en voor altijd verkocht


Plaats reactie